Procedural sources and non-school education in Portuguese America

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Lima e Fonseca, Thais Nivia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Angelo, Fabrício Vinhas Manini, de Oliveira, Hilton Cesar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770
Resumo: The article analyzes educational events that took place in eighteenth-century Portuguese America, in the Captaincy of Minas Gerais, inscribed in the pedagogical and civilizing practices of the State and the Church in two dimensions: the role of families in the construction of strategies for the education of children and young people, through its economic and cultural resources; pedagogical actions for the social conformity of the biracial population, focusing on civilizing and control agenda. The studies use sources that, although already well known in colonial historiography, are relatively recent in the documentary corpus of research on the history of education in Brazil in the 18th and 19th centuries: wills, post mortem inventories and ecclesiastical processes
id RBHE-1_7bf5f618a6acda019d60b58e6b69d9b4
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/57770
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Procedural sources and non-school education in Portuguese AmericaFuentes procesales y educación no escolar en la América portuguesaFontes processuais e educação não escolar na América portuguesahistory of educationhistorical sourceseducational practiceshistoria de la educaciónfuentes históricasprácticas educativashistória da educaçãofontes históricaspráticas educativasThe article analyzes educational events that took place in eighteenth-century Portuguese America, in the Captaincy of Minas Gerais, inscribed in the pedagogical and civilizing practices of the State and the Church in two dimensions: the role of families in the construction of strategies for the education of children and young people, through its economic and cultural resources; pedagogical actions for the social conformity of the biracial population, focusing on civilizing and control agenda. The studies use sources that, although already well known in colonial historiography, are relatively recent in the documentary corpus of research on the history of education in Brazil in the 18th and 19th centuries: wills, post mortem inventories and ecclesiastical processesEl artículo analiza los hechos educativos ocurridos en la América portuguesa del siglo XVIII, en la Capitanía de Minas Gerais, inscritos en las prácticas pedagógicas y civilizadoras del Estado y de la Iglesia en dos dimensiones: el papel de las familias en la construcción de estrategias para la educación de niños y jóvenes, a través de sus capitales económicos y culturales; acciones pedagógicas para la conformación social de la población mestiza, con foco en reclamos civilizatorios y de control. Los análisis utilizan fuentes que, aunque ya conocidas en la historiografía colonial, son relativamente recientes en el corpus documental de investigación sobre la historia de la educación en Brasil en los siglos XVIII y XIX: testamentos, inventarios post mortem y procesos eclesiásticos.O artigo analisa eventos educativos ocorridos na América portuguesa setecentista, na capitania de Minas Gerais, inscritos nas práticas pedagógicas e civilizadoras do estado e da igreja em duas dimensões: na atuação das famílias quanto à construção de estratégias para a educação das crianças e jovens, por meio de seus capitais econômicos e culturais; nas ações pedagógicas para a conformação social da população mestiça, foco nas pretensões civilizadoras e de controle. As análises valem-se de fontes que, embora já bem conhecidas da historiografia colonial, são relativamente recentes no corpus documental das pesquisas sobre a história da educação no Brasil nos séculos XVIII e XIX: os testamentos, os inventários post mortem e os processos eclesiásticos.RBHE2021-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5777010.4025/rbhe.v22.2022.e194Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e194Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e194Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e1942238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770/751375153161https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770/751375153537Copyright (c) 2021 Thais Nivia de Lima e Fonseca, Fabrício Vinhas Manini Angelo, Hilton Cesar de Oliveira (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Lima e Fonseca, Thais NiviaAngelo, Fabrício Vinhas Maninide Oliveira, Hilton Cesar 2022-07-21T13:52:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57770Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-07-21T13:52:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Procedural sources and non-school education in Portuguese America
Fuentes procesales y educación no escolar en la América portuguesa
Fontes processuais e educação não escolar na América portuguesa
title Procedural sources and non-school education in Portuguese America
spellingShingle Procedural sources and non-school education in Portuguese America
de Lima e Fonseca, Thais Nivia
history of education
historical sources
educational practices
historia de la educación
fuentes históricas
prácticas educativas
história da educação
fontes históricas
práticas educativas
title_short Procedural sources and non-school education in Portuguese America
title_full Procedural sources and non-school education in Portuguese America
title_fullStr Procedural sources and non-school education in Portuguese America
title_full_unstemmed Procedural sources and non-school education in Portuguese America
title_sort Procedural sources and non-school education in Portuguese America
author de Lima e Fonseca, Thais Nivia
author_facet de Lima e Fonseca, Thais Nivia
Angelo, Fabrício Vinhas Manini
de Oliveira, Hilton Cesar
author_role author
author2 Angelo, Fabrício Vinhas Manini
de Oliveira, Hilton Cesar
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Lima e Fonseca, Thais Nivia
Angelo, Fabrício Vinhas Manini
de Oliveira, Hilton Cesar
dc.subject.por.fl_str_mv history of education
historical sources
educational practices
historia de la educación
fuentes históricas
prácticas educativas
história da educação
fontes históricas
práticas educativas
topic history of education
historical sources
educational practices
historia de la educación
fuentes históricas
prácticas educativas
história da educação
fontes históricas
práticas educativas
description The article analyzes educational events that took place in eighteenth-century Portuguese America, in the Captaincy of Minas Gerais, inscribed in the pedagogical and civilizing practices of the State and the Church in two dimensions: the role of families in the construction of strategies for the education of children and young people, through its economic and cultural resources; pedagogical actions for the social conformity of the biracial population, focusing on civilizing and control agenda. The studies use sources that, although already well known in colonial historiography, are relatively recent in the documentary corpus of research on the history of education in Brazil in the 18th and 19th centuries: wills, post mortem inventories and ecclesiastical processes
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770
10.4025/rbhe.v22.2022.e194
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e194
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770/751375153161
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770/751375153537
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e194
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e194
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e194
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532706369536