Procedural sources and non-school education in Portuguese America
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770 |
Resumo: | The article analyzes educational events that took place in eighteenth-century Portuguese America, in the Captaincy of Minas Gerais, inscribed in the pedagogical and civilizing practices of the State and the Church in two dimensions: the role of families in the construction of strategies for the education of children and young people, through its economic and cultural resources; pedagogical actions for the social conformity of the biracial population, focusing on civilizing and control agenda. The studies use sources that, although already well known in colonial historiography, are relatively recent in the documentary corpus of research on the history of education in Brazil in the 18th and 19th centuries: wills, post mortem inventories and ecclesiastical processes |
id |
RBHE-1_7bf5f618a6acda019d60b58e6b69d9b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/57770 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Procedural sources and non-school education in Portuguese AmericaFuentes procesales y educación no escolar en la América portuguesaFontes processuais e educação não escolar na América portuguesahistory of educationhistorical sourceseducational practiceshistoria de la educaciónfuentes históricasprácticas educativashistória da educaçãofontes históricaspráticas educativasThe article analyzes educational events that took place in eighteenth-century Portuguese America, in the Captaincy of Minas Gerais, inscribed in the pedagogical and civilizing practices of the State and the Church in two dimensions: the role of families in the construction of strategies for the education of children and young people, through its economic and cultural resources; pedagogical actions for the social conformity of the biracial population, focusing on civilizing and control agenda. The studies use sources that, although already well known in colonial historiography, are relatively recent in the documentary corpus of research on the history of education in Brazil in the 18th and 19th centuries: wills, post mortem inventories and ecclesiastical processesEl artículo analiza los hechos educativos ocurridos en la América portuguesa del siglo XVIII, en la Capitanía de Minas Gerais, inscritos en las prácticas pedagógicas y civilizadoras del Estado y de la Iglesia en dos dimensiones: el papel de las familias en la construcción de estrategias para la educación de niños y jóvenes, a través de sus capitales económicos y culturales; acciones pedagógicas para la conformación social de la población mestiza, con foco en reclamos civilizatorios y de control. Los análisis utilizan fuentes que, aunque ya conocidas en la historiografía colonial, son relativamente recientes en el corpus documental de investigación sobre la historia de la educación en Brasil en los siglos XVIII y XIX: testamentos, inventarios post mortem y procesos eclesiásticos.O artigo analisa eventos educativos ocorridos na América portuguesa setecentista, na capitania de Minas Gerais, inscritos nas práticas pedagógicas e civilizadoras do estado e da igreja em duas dimensões: na atuação das famílias quanto à construção de estratégias para a educação das crianças e jovens, por meio de seus capitais econômicos e culturais; nas ações pedagógicas para a conformação social da população mestiça, foco nas pretensões civilizadoras e de controle. As análises valem-se de fontes que, embora já bem conhecidas da historiografia colonial, são relativamente recentes no corpus documental das pesquisas sobre a história da educação no Brasil nos séculos XVIII e XIX: os testamentos, os inventários post mortem e os processos eclesiásticos.RBHE2021-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5777010.4025/rbhe.v22.2022.e194Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e194Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e194Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e1942238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770/751375153161https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770/751375153537Copyright (c) 2021 Thais Nivia de Lima e Fonseca, Fabrício Vinhas Manini Angelo, Hilton Cesar de Oliveira (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Lima e Fonseca, Thais NiviaAngelo, Fabrício Vinhas Maninide Oliveira, Hilton Cesar 2022-07-21T13:52:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57770Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-07-21T13:52:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Procedural sources and non-school education in Portuguese America Fuentes procesales y educación no escolar en la América portuguesa Fontes processuais e educação não escolar na América portuguesa |
title |
Procedural sources and non-school education in Portuguese America |
spellingShingle |
Procedural sources and non-school education in Portuguese America de Lima e Fonseca, Thais Nivia history of education historical sources educational practices historia de la educación fuentes históricas prácticas educativas história da educação fontes históricas práticas educativas |
title_short |
Procedural sources and non-school education in Portuguese America |
title_full |
Procedural sources and non-school education in Portuguese America |
title_fullStr |
Procedural sources and non-school education in Portuguese America |
title_full_unstemmed |
Procedural sources and non-school education in Portuguese America |
title_sort |
Procedural sources and non-school education in Portuguese America |
author |
de Lima e Fonseca, Thais Nivia |
author_facet |
de Lima e Fonseca, Thais Nivia Angelo, Fabrício Vinhas Manini de Oliveira, Hilton Cesar |
author_role |
author |
author2 |
Angelo, Fabrício Vinhas Manini de Oliveira, Hilton Cesar |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Lima e Fonseca, Thais Nivia Angelo, Fabrício Vinhas Manini de Oliveira, Hilton Cesar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
history of education historical sources educational practices historia de la educación fuentes históricas prácticas educativas história da educação fontes históricas práticas educativas |
topic |
history of education historical sources educational practices historia de la educación fuentes históricas prácticas educativas história da educação fontes históricas práticas educativas |
description |
The article analyzes educational events that took place in eighteenth-century Portuguese America, in the Captaincy of Minas Gerais, inscribed in the pedagogical and civilizing practices of the State and the Church in two dimensions: the role of families in the construction of strategies for the education of children and young people, through its economic and cultural resources; pedagogical actions for the social conformity of the biracial population, focusing on civilizing and control agenda. The studies use sources that, although already well known in colonial historiography, are relatively recent in the documentary corpus of research on the history of education in Brazil in the 18th and 19th centuries: wills, post mortem inventories and ecclesiastical processes |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770 10.4025/rbhe.v22.2022.e194 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e194 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770/751375153161 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57770/751375153537 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e194 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e194 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e194 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532706369536 |