Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Wagner Rodrigues
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813
Resumo: The text analyzes the history of geometry as a content of primary education in Brazil. The period of study ranges from the first to the final decades of the nineteenth century. Official documentation and textbooks were the main research sources. The empirical study is analyzed under the historical-cultural perspective. With regard to the teaching of geometry, the following aspects are analyzed: the appropriation of Condorcet’s proposals, the discussions and debates carried out at the Brazilian National Congress, and the elaboration of a practical geometry for primary school. Results show the sedimentation of the Linear Drawing as geometry for the primary school.
id RBHE-1_8574839e6c577715a11fecfef19bb884
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38813
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schoolsTempos de Império: a trajetória da geometria como um saber escolar para o curso primáriogeometrypractical geometryhistory of mathematics educationmathematics educationCondorcetGeometriaGeometria PráticaHistória da Educação MatemáticaMatemática EscolarCondorcetThe text analyzes the history of geometry as a content of primary education in Brazil. The period of study ranges from the first to the final decades of the nineteenth century. Official documentation and textbooks were the main research sources. The empirical study is analyzed under the historical-cultural perspective. With regard to the teaching of geometry, the following aspects are analyzed: the appropriation of Condorcet’s proposals, the discussions and debates carried out at the Brazilian National Congress, and the elaboration of a practical geometry for primary school. Results show the sedimentation of the Linear Drawing as geometry for the primary school.O texto analisa a trajetória inicial de constituição da geometriacomo uma das matérias de ensino do curso primário brasileiro. Operíodo de estudo compreende das primeiras décadas àquelas finaisdo século XIX. As fontes para a pesquisa levam em consideração,sobretudo, a documentação oficial e os livros didáticos. A empiria éanalisada sob a ótica histórico-cultural. Analisam-se, em termos dadefinição das matérias a comporem os ensinos da escola primária,a apropriação das propostas de Condorcet, as discussões ocorridasno Congresso Nacional brasileiro e a elaboração de uma geometriaprática para ensino nos anos iniciais escolares. Os resultados doestudo apontam para a sedimentação do desenho linear como umageometria para o curso primário. RBHE2013-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-94Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-94Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-942238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813/20331Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner Rodrigues2022-02-22T22:18:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38813Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:49Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools
Tempos de Império: a trajetória da geometria como um saber escolar para o curso primário
title Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools
spellingShingle Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools
Valente, Wagner Rodrigues
geometry
practical geometry
history of mathematics education
mathematics education
Condorcet
Geometria
Geometria Prática
História da Educação Matemática
Matemática Escolar
Condorcet
title_short Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools
title_full Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools
title_fullStr Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools
title_full_unstemmed Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools
title_sort Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools
author Valente, Wagner Rodrigues
author_facet Valente, Wagner Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Wagner Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv geometry
practical geometry
history of mathematics education
mathematics education
Condorcet
Geometria
Geometria Prática
História da Educação Matemática
Matemática Escolar
Condorcet
topic geometry
practical geometry
history of mathematics education
mathematics education
Condorcet
Geometria
Geometria Prática
História da Educação Matemática
Matemática Escolar
Condorcet
description The text analyzes the history of geometry as a content of primary education in Brazil. The period of study ranges from the first to the final decades of the nineteenth century. Official documentation and textbooks were the main research sources. The empirical study is analyzed under the historical-cultural perspective. With regard to the teaching of geometry, the following aspects are analyzed: the appropriation of Condorcet’s proposals, the discussions and debates carried out at the Brazilian National Congress, and the elaboration of a practical geometry for primary school. Results show the sedimentation of the Linear Drawing as geometry for the primary school.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-02-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813/20331
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-94
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-94
Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-94
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530718269440