Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813 |
Resumo: | The text analyzes the history of geometry as a content of primary education in Brazil. The period of study ranges from the first to the final decades of the nineteenth century. Official documentation and textbooks were the main research sources. The empirical study is analyzed under the historical-cultural perspective. With regard to the teaching of geometry, the following aspects are analyzed: the appropriation of Condorcet’s proposals, the discussions and debates carried out at the Brazilian National Congress, and the elaboration of a practical geometry for primary school. Results show the sedimentation of the Linear Drawing as geometry for the primary school. |
id |
RBHE-1_8574839e6c577715a11fecfef19bb884 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38813 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schoolsTempos de Império: a trajetória da geometria como um saber escolar para o curso primáriogeometrypractical geometryhistory of mathematics educationmathematics educationCondorcetGeometriaGeometria PráticaHistória da Educação MatemáticaMatemática EscolarCondorcetThe text analyzes the history of geometry as a content of primary education in Brazil. The period of study ranges from the first to the final decades of the nineteenth century. Official documentation and textbooks were the main research sources. The empirical study is analyzed under the historical-cultural perspective. With regard to the teaching of geometry, the following aspects are analyzed: the appropriation of Condorcet’s proposals, the discussions and debates carried out at the Brazilian National Congress, and the elaboration of a practical geometry for primary school. Results show the sedimentation of the Linear Drawing as geometry for the primary school.O texto analisa a trajetória inicial de constituição da geometriacomo uma das matérias de ensino do curso primário brasileiro. Operíodo de estudo compreende das primeiras décadas àquelas finaisdo século XIX. As fontes para a pesquisa levam em consideração,sobretudo, a documentação oficial e os livros didáticos. A empiria éanalisada sob a ótica histórico-cultural. Analisam-se, em termos dadefinição das matérias a comporem os ensinos da escola primária,a apropriação das propostas de Condorcet, as discussões ocorridasno Congresso Nacional brasileiro e a elaboração de uma geometriaprática para ensino nos anos iniciais escolares. Os resultados doestudo apontam para a sedimentação do desenho linear como umageometria para o curso primário. RBHE2013-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-94Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-94Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-942238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813/20331Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner Rodrigues2022-02-22T22:18:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38813Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:49Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools Tempos de Império: a trajetória da geometria como um saber escolar para o curso primário |
title |
Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools |
spellingShingle |
Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools Valente, Wagner Rodrigues geometry practical geometry history of mathematics education mathematics education Condorcet Geometria Geometria Prática História da Educação Matemática Matemática Escolar Condorcet |
title_short |
Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools |
title_full |
Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools |
title_fullStr |
Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools |
title_full_unstemmed |
Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools |
title_sort |
Brazil in the times of the Empire: the creation of geometry for primary schools |
author |
Valente, Wagner Rodrigues |
author_facet |
Valente, Wagner Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
geometry practical geometry history of mathematics education mathematics education Condorcet Geometria Geometria Prática História da Educação Matemática Matemática Escolar Condorcet |
topic |
geometry practical geometry history of mathematics education mathematics education Condorcet Geometria Geometria Prática História da Educação Matemática Matemática Escolar Condorcet |
description |
The text analyzes the history of geometry as a content of primary education in Brazil. The period of study ranges from the first to the final decades of the nineteenth century. Official documentation and textbooks were the main research sources. The empirical study is analyzed under the historical-cultural perspective. With regard to the teaching of geometry, the following aspects are analyzed: the appropriation of Condorcet’s proposals, the discussions and debates carried out at the Brazilian National Congress, and the elaboration of a practical geometry for primary school. Results show the sedimentation of the Linear Drawing as geometry for the primary school. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-02-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38813/20331 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-94 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-94 Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 73-94 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530718269440 |