Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boto, Carlota
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006
Resumo: This article addressed the study of educational thinking by a representative of New School in Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). From 1912, the author ran a school founded by himself in Bierges-Les-Wavre, an experience characterized by contemporaries as one of the main actions of application of renewed principles in education. In an early stage of his production,from the beginning of the century to the 1920s, the emphasis is on the discussion of the active method, what Faria de Vasconcelos prefers to call self-government. From the theoretical-methodological point of view, the study is part of the perspective of the history of mentalities. The methodological procedures adopted are the reading and analysis of the complete works of the author, taking this documentary corpus in parallel with his contemporaries. 
id RBHE-1_a6731a59bfb6ba5c13c3e0b4c02cf6b9
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/48006
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education Faria de Vasconcelos y la Escuela Nueva en Portugal: del autogobierno a la educación científicaFaria de Vasconcelos e a Escola Nova em Portugal: do self-government à educação científica teaching methodshistory of educationphilosophy of educationschool culturemétodos de enseñanzahistoria de la educaciónfilosofía de la educacióncultura escolarmétodos de ensinohistória da educaçãofilosofia da educaçãocultura escolarThis article addressed the study of educational thinking by a representative of New School in Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). From 1912, the author ran a school founded by himself in Bierges-Les-Wavre, an experience characterized by contemporaries as one of the main actions of application of renewed principles in education. In an early stage of his production,from the beginning of the century to the 1920s, the emphasis is on the discussion of the active method, what Faria de Vasconcelos prefers to call self-government. From the theoretical-methodological point of view, the study is part of the perspective of the history of mentalities. The methodological procedures adopted are the reading and analysis of the complete works of the author, taking this documentary corpus in parallel with his contemporaries. Este artículo tiene como objetivo tratar sobre el estudio del pensamiento educativo realizado por un representante de la Escuela Nova en Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). A partir de 1912, el autor dirigirá una escuela fundada por él en Bierges-Les-Wavre, una experiencia caracterizada por los contemporáneos como una de las principales acciones de aplicación de principios renovados en la educación. En una primera etapa de su producción, que se extiende desde el comienzo del siglo hasta la década de 1920, el énfasis está en la discusión del método activo, lo que Faria de Vasconcelos prefiere llamar autogobierno o, más precisamente, self-government. Desde el punto de vista teórico-metodológico, el estudio hace parte de la perspectiva de la historia de las mentalidades. Los procedimientos metodológicos adoptados son la lectura y el análisis de las obras completas del autor, tomando este corpus documental en paralelo con sus contemporáneos. O presente artigo propõe-se a abordar o estudo do pensamento educacional de um representante da Escola Nova em Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). A partir de 1912, o autor dirigirá uma escola por ele próprio fundada em Bierges-Les-Wavre, experiência caracterizada por contemporâneos como uma das principais ações de aplicação dos princípios renovados em educação. Em uma primeira etapa de sua produção, que vai do início do século aproximadamente aos anos de 1920, a ênfase se dá na discussão do método ativo, daquilo que Faria de Vasconcelos prefere denominar de autogoverno, ou, mais precisamente, self-government. Do ponto de vista teórico-metodológico, o estudo inscreve-se na perspectiva da história das mentalidades. Os procedimentos metodológicos adotados são a leitura e a análise das obras completas do autor, tomando esse corpus documental em paralelo com contemporâneos seus. RBHE2019-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e092Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e092Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006/751375148587Copyright (c) 2019 Carlota Botohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoto, Carlota2022-03-01T22:17:45Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/48006Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:45Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education
Faria de Vasconcelos y la Escuela Nueva en Portugal: del autogobierno a la educación científica
Faria de Vasconcelos e a Escola Nova em Portugal: do self-government à educação científica
title Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education
spellingShingle Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education
Boto, Carlota
teaching methods
history of education
philosophy of education
school culture
métodos de enseñanza
historia de la educación
filosofía de la educación
cultura escolar
métodos de ensino
história da educação
filosofia da educação
cultura escolar
title_short Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education
title_full Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education
title_fullStr Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education
title_full_unstemmed Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education
title_sort Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education
author Boto, Carlota
author_facet Boto, Carlota
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boto, Carlota
dc.subject.por.fl_str_mv teaching methods
history of education
philosophy of education
school culture
métodos de enseñanza
historia de la educación
filosofía de la educación
cultura escolar
métodos de ensino
história da educação
filosofia da educação
cultura escolar
topic teaching methods
history of education
philosophy of education
school culture
métodos de enseñanza
historia de la educación
filosofía de la educación
cultura escolar
métodos de ensino
história da educação
filosofia da educação
cultura escolar
description This article addressed the study of educational thinking by a representative of New School in Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). From 1912, the author ran a school founded by himself in Bierges-Les-Wavre, an experience characterized by contemporaries as one of the main actions of application of renewed principles in education. In an early stage of his production,from the beginning of the century to the 1920s, the emphasis is on the discussion of the active method, what Faria de Vasconcelos prefers to call self-government. From the theoretical-methodological point of view, the study is part of the perspective of the history of mentalities. The methodological procedures adopted are the reading and analysis of the complete works of the author, taking this documentary corpus in parallel with his contemporaries. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006/751375148587
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Carlota Boto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Carlota Boto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e092
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e092
Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e092
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532293230592