Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006 |
Resumo: | This article addressed the study of educational thinking by a representative of New School in Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). From 1912, the author ran a school founded by himself in Bierges-Les-Wavre, an experience characterized by contemporaries as one of the main actions of application of renewed principles in education. In an early stage of his production,from the beginning of the century to the 1920s, the emphasis is on the discussion of the active method, what Faria de Vasconcelos prefers to call self-government. From the theoretical-methodological point of view, the study is part of the perspective of the history of mentalities. The methodological procedures adopted are the reading and analysis of the complete works of the author, taking this documentary corpus in parallel with his contemporaries. |
id |
RBHE-1_a6731a59bfb6ba5c13c3e0b4c02cf6b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/48006 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education Faria de Vasconcelos y la Escuela Nueva en Portugal: del autogobierno a la educación científicaFaria de Vasconcelos e a Escola Nova em Portugal: do self-government à educação científica teaching methodshistory of educationphilosophy of educationschool culturemétodos de enseñanzahistoria de la educaciónfilosofía de la educacióncultura escolarmétodos de ensinohistória da educaçãofilosofia da educaçãocultura escolarThis article addressed the study of educational thinking by a representative of New School in Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). From 1912, the author ran a school founded by himself in Bierges-Les-Wavre, an experience characterized by contemporaries as one of the main actions of application of renewed principles in education. In an early stage of his production,from the beginning of the century to the 1920s, the emphasis is on the discussion of the active method, what Faria de Vasconcelos prefers to call self-government. From the theoretical-methodological point of view, the study is part of the perspective of the history of mentalities. The methodological procedures adopted are the reading and analysis of the complete works of the author, taking this documentary corpus in parallel with his contemporaries. Este artículo tiene como objetivo tratar sobre el estudio del pensamiento educativo realizado por un representante de la Escuela Nova en Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). A partir de 1912, el autor dirigirá una escuela fundada por él en Bierges-Les-Wavre, una experiencia caracterizada por los contemporáneos como una de las principales acciones de aplicación de principios renovados en la educación. En una primera etapa de su producción, que se extiende desde el comienzo del siglo hasta la década de 1920, el énfasis está en la discusión del método activo, lo que Faria de Vasconcelos prefiere llamar autogobierno o, más precisamente, self-government. Desde el punto de vista teórico-metodológico, el estudio hace parte de la perspectiva de la historia de las mentalidades. Los procedimientos metodológicos adoptados son la lectura y el análisis de las obras completas del autor, tomando este corpus documental en paralelo con sus contemporáneos. O presente artigo propõe-se a abordar o estudo do pensamento educacional de um representante da Escola Nova em Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). A partir de 1912, o autor dirigirá uma escola por ele próprio fundada em Bierges-Les-Wavre, experiência caracterizada por contemporâneos como uma das principais ações de aplicação dos princípios renovados em educação. Em uma primeira etapa de sua produção, que vai do início do século aproximadamente aos anos de 1920, a ênfase se dá na discussão do método ativo, daquilo que Faria de Vasconcelos prefere denominar de autogoverno, ou, mais precisamente, self-government. Do ponto de vista teórico-metodológico, o estudo inscreve-se na perspectiva da história das mentalidades. Os procedimentos metodológicos adotados são a leitura e a análise das obras completas do autor, tomando esse corpus documental em paralelo com contemporâneos seus. RBHE2019-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e092Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e092Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006/751375148587Copyright (c) 2019 Carlota Botohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoto, Carlota2022-03-01T22:17:45Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/48006Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:45Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education Faria de Vasconcelos y la Escuela Nueva en Portugal: del autogobierno a la educación científica Faria de Vasconcelos e a Escola Nova em Portugal: do self-government à educação científica |
title |
Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education |
spellingShingle |
Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education Boto, Carlota teaching methods history of education philosophy of education school culture métodos de enseñanza historia de la educación filosofía de la educación cultura escolar métodos de ensino história da educação filosofia da educação cultura escolar |
title_short |
Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education |
title_full |
Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education |
title_fullStr |
Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education |
title_full_unstemmed |
Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education |
title_sort |
Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education |
author |
Boto, Carlota |
author_facet |
Boto, Carlota |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boto, Carlota |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teaching methods history of education philosophy of education school culture métodos de enseñanza historia de la educación filosofía de la educación cultura escolar métodos de ensino história da educação filosofia da educação cultura escolar |
topic |
teaching methods history of education philosophy of education school culture métodos de enseñanza historia de la educación filosofía de la educación cultura escolar métodos de ensino história da educação filosofia da educação cultura escolar |
description |
This article addressed the study of educational thinking by a representative of New School in Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). From 1912, the author ran a school founded by himself in Bierges-Les-Wavre, an experience characterized by contemporaries as one of the main actions of application of renewed principles in education. In an early stage of his production,from the beginning of the century to the 1920s, the emphasis is on the discussion of the active method, what Faria de Vasconcelos prefers to call self-government. From the theoretical-methodological point of view, the study is part of the perspective of the history of mentalities. The methodological procedures adopted are the reading and analysis of the complete works of the author, taking this documentary corpus in parallel with his contemporaries. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006/751375148587 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Carlota Boto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Carlota Boto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e092 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e092 Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e092 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532293230592 |