The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Maria Teresa Santos
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799
Resumo: School manuals to be used by teachers and students wereestablished in Portugal and Brazil in the late 19 th century andwere consolidated throughout the 20 th century as instruments/objects of school culture. This text examines a school manual foruse at the Normal Schools produced in Brazil in 1955 – Liçõesde Pedagogia, 1º ano, by Aquiles Archêro Júnior –, which, in therequirements for reading, interacted with a manual produced inPortugal in 1949 and used in Brazil – A arte da leitura, by MárioGonçalves Viana. This research focuses on the requirements forthe teaching of reading at school and seeks to highlight howauthors used knowledge that contributed to make reading aschool knowledge.
id RBHE-1_e02aac1dd6608d0a487a28bfcf5e7675
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40799
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)La mano, el cerebro, el corazón. Prescripciones para la lectura en manuales escolares para el Curso Normal (1940 – 1960/ Brasil-Portugal)A mão, o cérebro, o coração. Prescrições para a leitura em manuais escolares para o Curso Normal (1940 – 1960/ Brasil-Portugal)School manualsreadingschool culturehistory of educationManuales escolareslecturacultura escolarhistoria de la educaciónManuais escolaresLeituraCultura escolarHistória da educação.School manuals to be used by teachers and students wereestablished in Portugal and Brazil in the late 19 th century andwere consolidated throughout the 20 th century as instruments/objects of school culture. This text examines a school manual foruse at the Normal Schools produced in Brazil in 1955 – Liçõesde Pedagogia, 1º ano, by Aquiles Archêro Júnior –, which, in therequirements for reading, interacted with a manual produced inPortugal in 1949 and used in Brazil – A arte da leitura, by MárioGonçalves Viana. This research focuses on the requirements forthe teaching of reading at school and seeks to highlight howauthors used knowledge that contributed to make reading aschool knowledge.Los manuales escolares se afianzaron en Brasil y en Portugal,para uso de profesores y alumnos desde finales del siglo XIXy se consolidaron a lo largo del siglo XX como instrumentos/objetos de la cultura escolar. Este texto analiza un manualescolar producido en Brasil en 1955- Lecciones de Pedagogía,1 ° año, de Aquiles Archêro Júnior –, para uso en las EscuelasNormales que, en las prescripciones para el acto de leer, dialogócon un manual producido en Portugal en 1949, con circulaciónen Brasil — El arte de la lectura, de Mário Gonçalves Viana. Lainvestigación se centra en las prescripciones para la enseñanzade la lectura y procura resaltar como los autores integraronconocimientos que contribuyeron a hacer de la lectura un saberescolarizado.Os manuais escolares se firmaram, no Brasil e em Portugal,para uso de professores e alunos desde os finais do século XIXe se consolidaram ao longo do século XX como instrumentos/objetos da cultura escolar. Este texto analisa um manual escolarproduzido no Brasil em 1955 – Lições de Pedagogia, 1º ano,de Aquiles Archêro Júnior –, para uso nas Escolas Normaisque, nas prescrições para o ato de ler, dialogou com um manualproduzido em Portugal em 1949, com circulação no Brasil —A arte da leitura, de Mário Gonçalves Viana. A investigaçãocentra-se nas prescrições para o ensino da leitura na escola eprocura ressaltar como os autores integraram conhecimentosque contribuíram para fazer da leitura um saber escolarizado.RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-309Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-309Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-3092238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Maria Teresa Santos2022-02-22T22:17:27Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40799Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:27Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)
La mano, el cerebro, el corazón. Prescripciones para la lectura en manuales escolares para el Curso Normal (1940 – 1960/ Brasil-Portugal)
A mão, o cérebro, o coração. Prescrições para a leitura em manuais escolares para o Curso Normal (1940 – 1960/ Brasil-Portugal)
title The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)
spellingShingle The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)
Cunha, Maria Teresa Santos
School manuals
reading
school culture
history of education
Manuales escolares
lectura
cultura escolar
historia de la educación
Manuais escolares
Leitura
Cultura escolar
História da educação.
title_short The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)
title_full The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)
title_fullStr The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)
title_full_unstemmed The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)
title_sort The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)
author Cunha, Maria Teresa Santos
author_facet Cunha, Maria Teresa Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Maria Teresa Santos
dc.subject.por.fl_str_mv School manuals
reading
school culture
history of education
Manuales escolares
lectura
cultura escolar
historia de la educación
Manuais escolares
Leitura
Cultura escolar
História da educação.
topic School manuals
reading
school culture
history of education
Manuales escolares
lectura
cultura escolar
historia de la educación
Manuais escolares
Leitura
Cultura escolar
História da educação.
description School manuals to be used by teachers and students wereestablished in Portugal and Brazil in the late 19 th century andwere consolidated throughout the 20 th century as instruments/objects of school culture. This text examines a school manual foruse at the Normal Schools produced in Brazil in 1955 – Liçõesde Pedagogia, 1º ano, by Aquiles Archêro Júnior –, which, in therequirements for reading, interacted with a manual produced inPortugal in 1949 and used in Brazil – A arte da leitura, by MárioGonçalves Viana. This research focuses on the requirements forthe teaching of reading at school and seeks to highlight howauthors used knowledge that contributed to make reading aschool knowledge.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799/PDF
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-309
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-309
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-309
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531372580864