The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799 |
Resumo: | School manuals to be used by teachers and students wereestablished in Portugal and Brazil in the late 19 th century andwere consolidated throughout the 20 th century as instruments/objects of school culture. This text examines a school manual foruse at the Normal Schools produced in Brazil in 1955 – Liçõesde Pedagogia, 1º ano, by Aquiles Archêro Júnior –, which, in therequirements for reading, interacted with a manual produced inPortugal in 1949 and used in Brazil – A arte da leitura, by MárioGonçalves Viana. This research focuses on the requirements forthe teaching of reading at school and seeks to highlight howauthors used knowledge that contributed to make reading aschool knowledge. |
id |
RBHE-1_e02aac1dd6608d0a487a28bfcf5e7675 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40799 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal)La mano, el cerebro, el corazón. Prescripciones para la lectura en manuales escolares para el Curso Normal (1940 – 1960/ Brasil-Portugal)A mão, o cérebro, o coração. Prescrições para a leitura em manuais escolares para o Curso Normal (1940 – 1960/ Brasil-Portugal)School manualsreadingschool culturehistory of educationManuales escolareslecturacultura escolarhistoria de la educaciónManuais escolaresLeituraCultura escolarHistória da educação.School manuals to be used by teachers and students wereestablished in Portugal and Brazil in the late 19 th century andwere consolidated throughout the 20 th century as instruments/objects of school culture. This text examines a school manual foruse at the Normal Schools produced in Brazil in 1955 – Liçõesde Pedagogia, 1º ano, by Aquiles Archêro Júnior –, which, in therequirements for reading, interacted with a manual produced inPortugal in 1949 and used in Brazil – A arte da leitura, by MárioGonçalves Viana. This research focuses on the requirements forthe teaching of reading at school and seeks to highlight howauthors used knowledge that contributed to make reading aschool knowledge.Los manuales escolares se afianzaron en Brasil y en Portugal,para uso de profesores y alumnos desde finales del siglo XIXy se consolidaron a lo largo del siglo XX como instrumentos/objetos de la cultura escolar. Este texto analiza un manualescolar producido en Brasil en 1955- Lecciones de Pedagogía,1 ° año, de Aquiles Archêro Júnior –, para uso en las EscuelasNormales que, en las prescripciones para el acto de leer, dialogócon un manual producido en Portugal en 1949, con circulaciónen Brasil — El arte de la lectura, de Mário Gonçalves Viana. Lainvestigación se centra en las prescripciones para la enseñanzade la lectura y procura resaltar como los autores integraronconocimientos que contribuyeron a hacer de la lectura un saberescolarizado.Os manuais escolares se firmaram, no Brasil e em Portugal,para uso de professores e alunos desde os finais do século XIXe se consolidaram ao longo do século XX como instrumentos/objetos da cultura escolar. Este texto analisa um manual escolarproduzido no Brasil em 1955 – Lições de Pedagogia, 1º ano,de Aquiles Archêro Júnior –, para uso nas Escolas Normaisque, nas prescrições para o ato de ler, dialogou com um manualproduzido em Portugal em 1949, com circulação no Brasil —A arte da leitura, de Mário Gonçalves Viana. A investigaçãocentra-se nas prescrições para o ensino da leitura na escola eprocura ressaltar como os autores integraram conhecimentosque contribuíram para fazer da leitura um saber escolarizado.RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-309Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-309Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-3092238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Maria Teresa Santos2022-02-22T22:17:27Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40799Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:27Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal) La mano, el cerebro, el corazón. Prescripciones para la lectura en manuales escolares para el Curso Normal (1940 – 1960/ Brasil-Portugal) A mão, o cérebro, o coração. Prescrições para a leitura em manuais escolares para o Curso Normal (1940 – 1960/ Brasil-Portugal) |
title |
The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal) |
spellingShingle |
The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal) Cunha, Maria Teresa Santos School manuals reading school culture history of education Manuales escolares lectura cultura escolar historia de la educación Manuais escolares Leitura Cultura escolar História da educação. |
title_short |
The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal) |
title_full |
The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal) |
title_fullStr |
The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal) |
title_full_unstemmed |
The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal) |
title_sort |
The hand, the brain, the heart. Requirements for reading in school manuals for the Normal Course (1940-1960/Brazil-Portugal) |
author |
Cunha, Maria Teresa Santos |
author_facet |
Cunha, Maria Teresa Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Maria Teresa Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School manuals reading school culture history of education Manuales escolares lectura cultura escolar historia de la educación Manuais escolares Leitura Cultura escolar História da educação. |
topic |
School manuals reading school culture history of education Manuales escolares lectura cultura escolar historia de la educación Manuais escolares Leitura Cultura escolar História da educação. |
description |
School manuals to be used by teachers and students wereestablished in Portugal and Brazil in the late 19 th century andwere consolidated throughout the 20 th century as instruments/objects of school culture. This text examines a school manual foruse at the Normal Schools produced in Brazil in 1955 – Liçõesde Pedagogia, 1º ano, by Aquiles Archêro Júnior –, which, in therequirements for reading, interacted with a manual produced inPortugal in 1949 and used in Brazil – A arte da leitura, by MárioGonçalves Viana. This research focuses on the requirements forthe teaching of reading at school and seeks to highlight howauthors used knowledge that contributed to make reading aschool knowledge. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40799/PDF |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-309 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-309 Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 285-309 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531372580864 |