Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357 |
Resumo: | This study aims at examining the status of the ‘Portuguese Language Teaching Methodology’ as a curricular component of Portuguese teacher training. We will initially provide a panoramic reconstruction of the historical course of evolution of teacher training and its interface with the emergence of the pedagogies related to different disciplines. Secondly, supported by theoretical contributions from the fields of history, pedagogy of school disciplines and applied linguistics, amongst others, we will describe and review a corpus of three textbooks published in Brazil between 1949 and 1958, seeking to point out the ways the specificity of ‘Portuguese language teaching methodology’ is built relatively to other disciplines linked to teacher training. |
id |
RBHE-1_e3b72e3ce8a539bc5573f89a3949715f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/46357 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manualsMetodología del Enseño de la Lengua Portuguesa en la formación docente: incursión en un corpus de manuales pedagógicosMetodologia de ensino de língua portuguesa na formação docente: incursão em um corpus de manuais pedagógicospedagogy of disciplinesteacher trainingtextbooksportuguese language teaching methodologydidácticas disciplinaresformación de docentesmanuales pedagógicosmetodología de enseño de lengua portuguesadidáticas disciplinaresformação do professormanuais pedagógicosmetodologia de ensino de língua portuguesaThis study aims at examining the status of the ‘Portuguese Language Teaching Methodology’ as a curricular component of Portuguese teacher training. We will initially provide a panoramic reconstruction of the historical course of evolution of teacher training and its interface with the emergence of the pedagogies related to different disciplines. Secondly, supported by theoretical contributions from the fields of history, pedagogy of school disciplines and applied linguistics, amongst others, we will describe and review a corpus of three textbooks published in Brazil between 1949 and 1958, seeking to point out the ways the specificity of ‘Portuguese language teaching methodology’ is built relatively to other disciplines linked to teacher training.Este estudio se propone a calificar el estatuto dela ‘Metodología de Enseño de Lengua Portuguesa’ como componente curricular de la formación del profesor de lengua portuguesa. Para esto, inicialmente, procede a la reconstitución panorámica del camino histórico de evolución de la formación docente en interfaz con la emergencia de las didácticas disciplinares. En seguida, con base a aportes teóricos de los campos de la historia y didáctica de las disciplinas escolares y de la lingüística aplicada, entre otros, describe y analiza un corpus de tres manuales pedagógicos publicados entre 1949 y 1958 en Brasil, buscando señalar los modos por los cuales se busca construir la especificidad de la ‘Metodología de enseño de lengua portuguesa’ en relación a las demás disciplinas de la formación docente.Este estudo propõe qualificar o estatuto da ‘Metodologia de ensino de língua portuguesa’ como componente curricular da formação do professor de língua portuguesa. Para tanto, inicialmente, procede à reconstituição panorâmica do percurso histórico de evolução da formação docente em interface com a emergência das didáticas disciplinares. Em seguida, com base em aportes teóricos dos campos da história e didática das disciplinas escolares e da linguística aplicada, entre outros, descreve e analisa um corpus de três manuais pedagógicos, publicados entre 1949 e 1958, no Brasil, assinalando os modos pelos quais, nesses manuais, busca-se construir a especificidade da ‘Metodologia de ensino de língua portuguesa’ com relação às demais disciplinas de formação docente.RBHE2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e077Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e077Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0772238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357/751375148405Copyright (c) 2019 Sandoval Nonatohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNonato, Sandoval 2022-03-01T22:17:51Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/46357Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:51Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals Metodología del Enseño de la Lengua Portuguesa en la formación docente: incursión en un corpus de manuales pedagógicos Metodologia de ensino de língua portuguesa na formação docente: incursão em um corpus de manuais pedagógicos |
title |
Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals |
spellingShingle |
Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals Nonato, Sandoval pedagogy of disciplines teacher training textbooks portuguese language teaching methodology didácticas disciplinares formación de docentes manuales pedagógicos metodología de enseño de lengua portuguesa didáticas disciplinares formação do professor manuais pedagógicos metodologia de ensino de língua portuguesa |
title_short |
Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals |
title_full |
Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals |
title_fullStr |
Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals |
title_full_unstemmed |
Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals |
title_sort |
Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals |
author |
Nonato, Sandoval |
author_facet |
Nonato, Sandoval |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nonato, Sandoval |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pedagogy of disciplines teacher training textbooks portuguese language teaching methodology didácticas disciplinares formación de docentes manuales pedagógicos metodología de enseño de lengua portuguesa didáticas disciplinares formação do professor manuais pedagógicos metodologia de ensino de língua portuguesa |
topic |
pedagogy of disciplines teacher training textbooks portuguese language teaching methodology didácticas disciplinares formación de docentes manuales pedagógicos metodología de enseño de lengua portuguesa didáticas disciplinares formação do professor manuais pedagógicos metodologia de ensino de língua portuguesa |
description |
This study aims at examining the status of the ‘Portuguese Language Teaching Methodology’ as a curricular component of Portuguese teacher training. We will initially provide a panoramic reconstruction of the historical course of evolution of teacher training and its interface with the emergence of the pedagogies related to different disciplines. Secondly, supported by theoretical contributions from the fields of history, pedagogy of school disciplines and applied linguistics, amongst others, we will describe and review a corpus of three textbooks published in Brazil between 1949 and 1958, seeking to point out the ways the specificity of ‘Portuguese language teaching methodology’ is built relatively to other disciplines linked to teacher training. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357/751375148405 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Sandoval Nonato https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Sandoval Nonato https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e077 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e077 Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e077 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531860168704 |