Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nonato, Sandoval
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357
Resumo: This study aims at examining the status of the ‘Portuguese Language Teaching Methodology’ as a curricular component of Portuguese teacher training. We will initially provide a panoramic reconstruction of the historical course of evolution of teacher training and its interface with the emergence of the pedagogies related to different disciplines. Secondly, supported by theoretical contributions from the fields of history, pedagogy of school disciplines and applied linguistics, amongst others, we will describe and review a corpus of three textbooks published in Brazil between 1949 and 1958, seeking to point out the ways the specificity of ‘Portuguese language teaching methodology’ is built relatively to other disciplines linked to teacher training.
id RBHE-1_e3b72e3ce8a539bc5573f89a3949715f
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/46357
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manualsMetodología del Enseño de la Lengua Portuguesa en la formación docente: incursión en un corpus de manuales pedagógicosMetodologia de ensino de língua portuguesa na formação docente: incursão em um corpus de manuais pedagógicospedagogy of disciplinesteacher trainingtextbooksportuguese language teaching methodologydidácticas disciplinaresformación de docentesmanuales pedagógicosmetodología de enseño de lengua portuguesadidáticas disciplinaresformação do professormanuais pedagógicosmetodologia de ensino de língua portuguesaThis study aims at examining the status of the ‘Portuguese Language Teaching Methodology’ as a curricular component of Portuguese teacher training. We will initially provide a panoramic reconstruction of the historical course of evolution of teacher training and its interface with the emergence of the pedagogies related to different disciplines. Secondly, supported by theoretical contributions from the fields of history, pedagogy of school disciplines and applied linguistics, amongst others, we will describe and review a corpus of three textbooks published in Brazil between 1949 and 1958, seeking to point out the ways the specificity of ‘Portuguese language teaching methodology’ is built relatively to other disciplines linked to teacher training.Este estudio se propone a calificar el estatuto dela ‘Metodología de Enseño de Lengua Portuguesa’ como componente curricular de la formación del profesor de lengua portuguesa. Para esto, inicialmente, procede a la reconstitución panorámica del camino histórico de evolución de la formación docente en interfaz con la emergencia de las didácticas disciplinares. En seguida, con base a aportes teóricos de los campos de la historia y didáctica de las disciplinas escolares y de la lingüística aplicada, entre otros, describe y analiza un corpus de tres manuales pedagógicos publicados entre 1949 y 1958 en Brasil, buscando señalar los modos por los cuales se busca construir la especificidad de la ‘Metodología de enseño de lengua portuguesa’ en relación a las demás disciplinas de la formación docente.Este estudo propõe qualificar o estatuto da ‘Metodologia de ensino de língua portuguesa’ como componente curricular da formação do professor de língua portuguesa. Para tanto, inicialmente, procede à reconstituição panorâmica do percurso histórico de evolução da formação docente em interface com a emergência das didáticas disciplinares. Em seguida, com base em aportes teóricos dos campos da história e didática das disciplinas escolares e da linguística aplicada, entre outros, descreve e analisa um corpus de três manuais pedagógicos, publicados entre 1949 e 1958, no Brasil, assinalando os modos pelos quais, nesses manuais, busca-se construir a especificidade da ‘Metodologia de ensino de língua portuguesa’ com relação às demais disciplinas de formação docente.RBHE2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e077Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e077Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0772238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357/751375148405Copyright (c) 2019 Sandoval Nonatohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNonato, Sandoval 2022-03-01T22:17:51Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/46357Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:51Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals
Metodología del Enseño de la Lengua Portuguesa en la formación docente: incursión en un corpus de manuales pedagógicos
Metodologia de ensino de língua portuguesa na formação docente: incursão em um corpus de manuais pedagógicos
title Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals
spellingShingle Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals
Nonato, Sandoval
pedagogy of disciplines
teacher training
textbooks
portuguese language teaching methodology
didácticas disciplinares
formación de docentes
manuales pedagógicos
metodología de enseño de lengua portuguesa
didáticas disciplinares
formação do professor
manuais pedagógicos
metodologia de ensino de língua portuguesa
title_short Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals
title_full Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals
title_fullStr Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals
title_full_unstemmed Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals
title_sort Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals
author Nonato, Sandoval
author_facet Nonato, Sandoval
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nonato, Sandoval
dc.subject.por.fl_str_mv pedagogy of disciplines
teacher training
textbooks
portuguese language teaching methodology
didácticas disciplinares
formación de docentes
manuales pedagógicos
metodología de enseño de lengua portuguesa
didáticas disciplinares
formação do professor
manuais pedagógicos
metodologia de ensino de língua portuguesa
topic pedagogy of disciplines
teacher training
textbooks
portuguese language teaching methodology
didácticas disciplinares
formación de docentes
manuales pedagógicos
metodología de enseño de lengua portuguesa
didáticas disciplinares
formação do professor
manuais pedagógicos
metodologia de ensino de língua portuguesa
description This study aims at examining the status of the ‘Portuguese Language Teaching Methodology’ as a curricular component of Portuguese teacher training. We will initially provide a panoramic reconstruction of the historical course of evolution of teacher training and its interface with the emergence of the pedagogies related to different disciplines. Secondly, supported by theoretical contributions from the fields of history, pedagogy of school disciplines and applied linguistics, amongst others, we will describe and review a corpus of three textbooks published in Brazil between 1949 and 1958, seeking to point out the ways the specificity of ‘Portuguese language teaching methodology’ is built relatively to other disciplines linked to teacher training.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357/751375148405
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Sandoval Nonato
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Sandoval Nonato
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e077
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e077
Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e077
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531860168704