Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kreutz, Lúcio
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Luchese, Terciane Ângela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511
Resumo: During the last decade we have had several declarations of principles regarding the preservation of immaterial property of cultural diversity – especially languages, in a clear sign of deep changes taking place in conception. Historically, cultural diversity used to be considered a constraint for the development of the nation, requiring several measures to extinguish it. the core issue of this paper is epistemological, namely: what are  the concepts that make it possible to research the interaction of  cultures  in  the  history  of education? This will  situate  our references of cultural history, built upon a dialogue with anthropology. As for  references to previous studies carried out on school processes among ethnical groups; however,  i shall privilege the theoretical matter related to the concepts that allow the analysis of dialogue between cultures, having as reference the ethnic groups in Rio Grande do sul, with emphasis on the immigrants and their ethnic schooling process. 
id RBHE-1_ee6118ff3638894aacb37db4c25eb8a0
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38511
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)Grupos étnicos, pluralidade cultural e políticas públicas na história da educação, no Rio Grande do SulCultural PluralityPublic Policies in the EducationHistory of EducationPluralidade CulturalPolíticas Públicas de EducaçãoHistória da EducaçãoHistória da educaçãoDuring the last decade we have had several declarations of principles regarding the preservation of immaterial property of cultural diversity – especially languages, in a clear sign of deep changes taking place in conception. Historically, cultural diversity used to be considered a constraint for the development of the nation, requiring several measures to extinguish it. the core issue of this paper is epistemological, namely: what are  the concepts that make it possible to research the interaction of  cultures  in  the  history  of education? This will  situate  our references of cultural history, built upon a dialogue with anthropology. As for  references to previous studies carried out on school processes among ethnical groups; however,  i shall privilege the theoretical matter related to the concepts that allow the analysis of dialogue between cultures, having as reference the ethnic groups in Rio Grande do sul, with emphasis on the immigrants and their ethnic schooling process. Na última década,  tivemos diversas declarações de princípios no sentido de preservar os bens imateriais da diversidade cultural, especialmente as línguas, num claro sinal de mudanças profundas de concepção. Historicamente a diversidade cultural era considerada empecilho para a formação da nação, exigindo severas medidas para extingui- a. A questão central do texto é epistemológica, a saber: que conceitos facultam pesquisar a interação  de  culturas  na  história  da  educação?  Isto  nos  situa em referências da história cultural, construídas em diálogo com a antropologia. Com referências a pesquisas anteriores sobre processo escolar entre grupos étnicos, no entanto, privilegia-se neste texto a questão teórica relacionada com conceitos que permitem analisar a questão do diálogo entre culturas, tendo como referência os grupos étnicos do Rio Grande do sul, com ênfase nos imigrantes e seu processo escolar étnico. RBHE2012-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-206Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-206Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-2062238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511/20042Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessKreutz, LúcioLuchese, Terciane Ângela2022-02-22T22:21:05Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38511Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:05Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)
Grupos étnicos, pluralidade cultural e políticas públicas na história da educação, no Rio Grande do Sul
title Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)
spellingShingle Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)
Kreutz, Lúcio
Cultural Plurality
Public Policies in the Education
History of Education
Pluralidade Cultural
Políticas Públicas de Educação
História da Educação
História da educação
title_short Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)
title_full Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)
title_fullStr Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)
title_full_unstemmed Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)
title_sort Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)
author Kreutz, Lúcio
author_facet Kreutz, Lúcio
Luchese, Terciane Ângela
author_role author
author2 Luchese, Terciane Ângela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kreutz, Lúcio
Luchese, Terciane Ângela
dc.subject.por.fl_str_mv Cultural Plurality
Public Policies in the Education
History of Education
Pluralidade Cultural
Políticas Públicas de Educação
História da Educação
História da educação
topic Cultural Plurality
Public Policies in the Education
History of Education
Pluralidade Cultural
Políticas Públicas de Educação
História da Educação
História da educação
description During the last decade we have had several declarations of principles regarding the preservation of immaterial property of cultural diversity – especially languages, in a clear sign of deep changes taking place in conception. Historically, cultural diversity used to be considered a constraint for the development of the nation, requiring several measures to extinguish it. the core issue of this paper is epistemological, namely: what are  the concepts that make it possible to research the interaction of  cultures  in  the  history  of education? This will  situate  our references of cultural history, built upon a dialogue with anthropology. As for  references to previous studies carried out on school processes among ethnical groups; however,  i shall privilege the theoretical matter related to the concepts that allow the analysis of dialogue between cultures, having as reference the ethnic groups in Rio Grande do sul, with emphasis on the immigrants and their ethnic schooling process. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511/20042
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-206
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-206
Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-206
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529456832512