Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511 |
Resumo: | During the last decade we have had several declarations of principles regarding the preservation of immaterial property of cultural diversity – especially languages, in a clear sign of deep changes taking place in conception. Historically, cultural diversity used to be considered a constraint for the development of the nation, requiring several measures to extinguish it. the core issue of this paper is epistemological, namely: what are the concepts that make it possible to research the interaction of cultures in the history of education? This will situate our references of cultural history, built upon a dialogue with anthropology. As for references to previous studies carried out on school processes among ethnical groups; however, i shall privilege the theoretical matter related to the concepts that allow the analysis of dialogue between cultures, having as reference the ethnic groups in Rio Grande do sul, with emphasis on the immigrants and their ethnic schooling process. |
id |
RBHE-1_ee6118ff3638894aacb37db4c25eb8a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38511 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil)Grupos étnicos, pluralidade cultural e políticas públicas na história da educação, no Rio Grande do SulCultural PluralityPublic Policies in the EducationHistory of EducationPluralidade CulturalPolíticas Públicas de EducaçãoHistória da EducaçãoHistória da educaçãoDuring the last decade we have had several declarations of principles regarding the preservation of immaterial property of cultural diversity – especially languages, in a clear sign of deep changes taking place in conception. Historically, cultural diversity used to be considered a constraint for the development of the nation, requiring several measures to extinguish it. the core issue of this paper is epistemological, namely: what are the concepts that make it possible to research the interaction of cultures in the history of education? This will situate our references of cultural history, built upon a dialogue with anthropology. As for references to previous studies carried out on school processes among ethnical groups; however, i shall privilege the theoretical matter related to the concepts that allow the analysis of dialogue between cultures, having as reference the ethnic groups in Rio Grande do sul, with emphasis on the immigrants and their ethnic schooling process. Na última década, tivemos diversas declarações de princípios no sentido de preservar os bens imateriais da diversidade cultural, especialmente as línguas, num claro sinal de mudanças profundas de concepção. Historicamente a diversidade cultural era considerada empecilho para a formação da nação, exigindo severas medidas para extingui- a. A questão central do texto é epistemológica, a saber: que conceitos facultam pesquisar a interação de culturas na história da educação? Isto nos situa em referências da história cultural, construídas em diálogo com a antropologia. Com referências a pesquisas anteriores sobre processo escolar entre grupos étnicos, no entanto, privilegia-se neste texto a questão teórica relacionada com conceitos que permitem analisar a questão do diálogo entre culturas, tendo como referência os grupos étnicos do Rio Grande do sul, com ênfase nos imigrantes e seu processo escolar étnico. RBHE2012-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-206Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-206Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-2062238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511/20042Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessKreutz, LúcioLuchese, Terciane Ângela2022-02-22T22:21:05Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38511Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:05Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil) Grupos étnicos, pluralidade cultural e políticas públicas na história da educação, no Rio Grande do Sul |
title |
Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil) |
spellingShingle |
Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil) Kreutz, Lúcio Cultural Plurality Public Policies in the Education History of Education Pluralidade Cultural Políticas Públicas de Educação História da Educação História da educação |
title_short |
Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil) |
title_full |
Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil) |
title_fullStr |
Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil) |
title_full_unstemmed |
Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil) |
title_sort |
Ethnic groups, cultural plurality and public policies in the history of education, in Rio Grande do Sul (Brazil) |
author |
Kreutz, Lúcio |
author_facet |
Kreutz, Lúcio Luchese, Terciane Ângela |
author_role |
author |
author2 |
Luchese, Terciane Ângela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kreutz, Lúcio Luchese, Terciane Ângela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultural Plurality Public Policies in the Education History of Education Pluralidade Cultural Políticas Públicas de Educação História da Educação História da educação |
topic |
Cultural Plurality Public Policies in the Education History of Education Pluralidade Cultural Políticas Públicas de Educação História da Educação História da educação |
description |
During the last decade we have had several declarations of principles regarding the preservation of immaterial property of cultural diversity – especially languages, in a clear sign of deep changes taking place in conception. Historically, cultural diversity used to be considered a constraint for the development of the nation, requiring several measures to extinguish it. the core issue of this paper is epistemological, namely: what are the concepts that make it possible to research the interaction of cultures in the history of education? This will situate our references of cultural history, built upon a dialogue with anthropology. As for references to previous studies carried out on school processes among ethnical groups; however, i shall privilege the theoretical matter related to the concepts that allow the analysis of dialogue between cultures, having as reference the ethnic groups in Rio Grande do sul, with emphasis on the immigrants and their ethnic schooling process. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38511/20042 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-206 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-206 Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 179-206 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529456832512 |