Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.19/1159 |
Resumo: | The main results obtained in research project Trabalho Colaborativo de Professores nas Disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa are presented in this paper. It was developed by four fifth and sixth-year teachers and a university teacher over a period of a year. The project was guided by two great objectives: (i) to increase professional collaboration between teachers of Mathematics and Portuguese; (ii) to promote the development of and integrated vision of the curriculum in these teachers’ students particularly in the disciplines of Mathematics and Portuguese. The data obtained suggest that: teachers took important steps in their professional development, especially in their availability to collaborate with colleagues. The students felt changes in their practices in both disciplines. These changes turned out to be important in creating another vision of the role of each discipline in their learning. |
id |
RCAP_000e6b7a3ab116469f8f5438250b3e9c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/1159 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua PortuguesaMatemáticaProfessorTrabalho colaborativoThe main results obtained in research project Trabalho Colaborativo de Professores nas Disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa are presented in this paper. It was developed by four fifth and sixth-year teachers and a university teacher over a period of a year. The project was guided by two great objectives: (i) to increase professional collaboration between teachers of Mathematics and Portuguese; (ii) to promote the development of and integrated vision of the curriculum in these teachers’ students particularly in the disciplines of Mathematics and Portuguese. The data obtained suggest that: teachers took important steps in their professional development, especially in their availability to collaborate with colleagues. The students felt changes in their practices in both disciplines. These changes turned out to be important in creating another vision of the role of each discipline in their learning.Instituto de Inovação Educacional, através da medida 2, do Sistema de Incentivos à Qualidade da Educação (SIQE.Associação de Professores de MatemáticaRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuMenezes, LuísLeitão, IsildaPestana, LeonorLaranjeira, Isabel2012-08-29T14:13:32Z20012001-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/1159porMenezes, L., Leitão, I., Pestana, L.. Laranjeira, I. e Menezes, I. (2001). Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa, Actas ProfMat 2001 (pp. 203-210). APM: Lisboa.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:24:40Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/1159Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:40:31.594419Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa |
title |
Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa |
spellingShingle |
Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa Menezes, Luís Matemática Professor Trabalho colaborativo |
title_short |
Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa |
title_full |
Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa |
title_fullStr |
Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa |
title_full_unstemmed |
Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa |
title_sort |
Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa |
author |
Menezes, Luís |
author_facet |
Menezes, Luís Leitão, Isilda Pestana, Leonor Laranjeira, Isabel |
author_role |
author |
author2 |
Leitão, Isilda Pestana, Leonor Laranjeira, Isabel |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Luís Leitão, Isilda Pestana, Leonor Laranjeira, Isabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática Professor Trabalho colaborativo |
topic |
Matemática Professor Trabalho colaborativo |
description |
The main results obtained in research project Trabalho Colaborativo de Professores nas Disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa are presented in this paper. It was developed by four fifth and sixth-year teachers and a university teacher over a period of a year. The project was guided by two great objectives: (i) to increase professional collaboration between teachers of Mathematics and Portuguese; (ii) to promote the development of and integrated vision of the curriculum in these teachers’ students particularly in the disciplines of Mathematics and Portuguese. The data obtained suggest that: teachers took important steps in their professional development, especially in their availability to collaborate with colleagues. The students felt changes in their practices in both disciplines. These changes turned out to be important in creating another vision of the role of each discipline in their learning. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001 2001-01-01T00:00:00Z 2012-08-29T14:13:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.19/1159 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.19/1159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Menezes, L., Leitão, I., Pestana, L.. Laranjeira, I. e Menezes, I. (2001). Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa, Actas ProfMat 2001 (pp. 203-210). APM: Lisboa. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Professores de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Professores de Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130868823883776 |