Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Luís
Data de Publicação: 2001
Outros Autores: Leitão, Isilda, Pestana, Leonor, Laranjeira, Isabel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.19/1159
Resumo: The main results obtained in research project Trabalho Colaborativo de Professores nas Disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa are presented in this paper. It was developed by four fifth and sixth-year teachers and a university teacher over a period of a year. The project was guided by two great objectives: (i) to increase professional collaboration between teachers of Mathematics and Portuguese; (ii) to promote the development of and integrated vision of the curriculum in these teachers’ students particularly in the disciplines of Mathematics and Portuguese. The data obtained suggest that: teachers took important steps in their professional development, especially in their availability to collaborate with colleagues. The students felt changes in their practices in both disciplines. These changes turned out to be important in creating another vision of the role of each discipline in their learning.
id RCAP_000e6b7a3ab116469f8f5438250b3e9c
oai_identifier_str oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/1159
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua PortuguesaMatemáticaProfessorTrabalho colaborativoThe main results obtained in research project Trabalho Colaborativo de Professores nas Disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa are presented in this paper. It was developed by four fifth and sixth-year teachers and a university teacher over a period of a year. The project was guided by two great objectives: (i) to increase professional collaboration between teachers of Mathematics and Portuguese; (ii) to promote the development of and integrated vision of the curriculum in these teachers’ students particularly in the disciplines of Mathematics and Portuguese. The data obtained suggest that: teachers took important steps in their professional development, especially in their availability to collaborate with colleagues. The students felt changes in their practices in both disciplines. These changes turned out to be important in creating another vision of the role of each discipline in their learning.Instituto de Inovação Educacional, através da medida 2, do Sistema de Incentivos à Qualidade da Educação (SIQE.Associação de Professores de MatemáticaRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuMenezes, LuísLeitão, IsildaPestana, LeonorLaranjeira, Isabel2012-08-29T14:13:32Z20012001-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/1159porMenezes, L., Leitão, I., Pestana, L.. Laranjeira, I. e Menezes, I. (2001). Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa, Actas ProfMat 2001 (pp. 203-210). APM: Lisboa.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:24:40Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/1159Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:40:31.594419Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa
title Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa
spellingShingle Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa
Menezes, Luís
Matemática
Professor
Trabalho colaborativo
title_short Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa
title_full Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa
title_fullStr Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa
title_full_unstemmed Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa
title_sort Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa
author Menezes, Luís
author_facet Menezes, Luís
Leitão, Isilda
Pestana, Leonor
Laranjeira, Isabel
author_role author
author2 Leitão, Isilda
Pestana, Leonor
Laranjeira, Isabel
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Luís
Leitão, Isilda
Pestana, Leonor
Laranjeira, Isabel
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
Professor
Trabalho colaborativo
topic Matemática
Professor
Trabalho colaborativo
description The main results obtained in research project Trabalho Colaborativo de Professores nas Disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa are presented in this paper. It was developed by four fifth and sixth-year teachers and a university teacher over a period of a year. The project was guided by two great objectives: (i) to increase professional collaboration between teachers of Mathematics and Portuguese; (ii) to promote the development of and integrated vision of the curriculum in these teachers’ students particularly in the disciplines of Mathematics and Portuguese. The data obtained suggest that: teachers took important steps in their professional development, especially in their availability to collaborate with colleagues. The students felt changes in their practices in both disciplines. These changes turned out to be important in creating another vision of the role of each discipline in their learning.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001
2001-01-01T00:00:00Z
2012-08-29T14:13:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.19/1159
url http://hdl.handle.net/10400.19/1159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Menezes, L., Leitão, I., Pestana, L.. Laranjeira, I. e Menezes, I. (2001). Trabalho colaborativo de Professores nas disciplinas de Matemática e Língua Portuguesa, Actas ProfMat 2001 (pp. 203-210). APM: Lisboa.
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação de Professores de Matemática
publisher.none.fl_str_mv Associação de Professores de Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130868823883776