The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088 |
Resumo: | This article aims to demonstrate how results obtained through a Social Network Analysis may assist the management of knowledge in the Science Education field in Brazil, focusing on Science, Technology and Society. When perceived as a strategic tool, managers can use it to recognise, understand, plan and prioritize changes and interventions to improve social connections and the flow of knowledge. This is to say, that it may contribute to identify and correct possible shortcomings in the knowledge construction process of the Science Education field, in Brazil, focusing on STS, and thus strengthening and increasing inter-organizational relationships to improve knowledge sharing. |
id |
RCAP_01fe21c8bc3f3a1d3cf92145157c4b3e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/3088 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The contributions of social network analysis to science teaching research in BrazilAs contribuições da análise de redes sociais nas pesquisas do ensino de ciências no BrasilThis article aims to demonstrate how results obtained through a Social Network Analysis may assist the management of knowledge in the Science Education field in Brazil, focusing on Science, Technology and Society. When perceived as a strategic tool, managers can use it to recognise, understand, plan and prioritize changes and interventions to improve social connections and the flow of knowledge. This is to say, that it may contribute to identify and correct possible shortcomings in the knowledge construction process of the Science Education field, in Brazil, focusing on STS, and thus strengthening and increasing inter-organizational relationships to improve knowledge sharing.Este artículo pretende mostrar cómo los resultados obtenidos a través del Análisis de Redes Sociales pueden ayudar en la gestión de los conocimientos del área de la Enseñanza de la Ciencia en Brasil con enfoque de Ciencia, Tecnología y Sociedad. Vista como una herramienta estratégica, los administradores pueden usarla para visualizar, comprender, planificar y priorizar los cambios y las intervenciones para mejorar las relaciones sociales y los flujos de conocimiento, es decir, identificar y corregir los posibles fallos en el proceso de construcción del conocimiento de la área de Enseñanza de las Ciencias en Brasil con enfoque Ciencia, Tecnología y Sociedad, fortaleciendo e incrementando las relaciones interorganizacionales para un mejor intercambio de conocimientos.O presente artigo tem por objetivo mostrar como os resultados, obtidos por meio da Análise de Redes Sociais, podem auxiliar na gestão do conhecimento da área de Ensino de Ciências no Brasil sob o enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade. Quando vista como ferramenta estratégica, os gestores podem utilizá-la para visualizar, compreender, planejar e priorizar as mudanças e intervenções para melhorar as conexões sociais e os fluxos de conhecimento, ou seja, identificar e corrigir as possíveis falhas nos processos de construção do conhecimento da área de Ensino de Ciências no Brasil com enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade, fortalecendo e aumentando as relações interorganizacionais para uma melhor partilha de conhecimento.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 46-60Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 46-60Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 46-60Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 46-601647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3088https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3088/2434Albuquerque, Márcia Bengio deMelo, Thiago Brañas deSilva, Marco Aurélio Ferreira Brasil daChrispino, Alvaroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:07Zoai:proa.ua.pt:article/3088Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:00.244924Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil As contribuições da análise de redes sociais nas pesquisas do ensino de ciências no Brasil |
title |
The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil |
spellingShingle |
The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil Albuquerque, Márcia Bengio de |
title_short |
The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil |
title_full |
The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil |
title_fullStr |
The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil |
title_full_unstemmed |
The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil |
title_sort |
The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil |
author |
Albuquerque, Márcia Bengio de |
author_facet |
Albuquerque, Márcia Bengio de Melo, Thiago Brañas de Silva, Marco Aurélio Ferreira Brasil da Chrispino, Alvaro |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Thiago Brañas de Silva, Marco Aurélio Ferreira Brasil da Chrispino, Alvaro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Albuquerque, Márcia Bengio de Melo, Thiago Brañas de Silva, Marco Aurélio Ferreira Brasil da Chrispino, Alvaro |
description |
This article aims to demonstrate how results obtained through a Social Network Analysis may assist the management of knowledge in the Science Education field in Brazil, focusing on Science, Technology and Society. When perceived as a strategic tool, managers can use it to recognise, understand, plan and prioritize changes and interventions to improve social connections and the flow of knowledge. This is to say, that it may contribute to identify and correct possible shortcomings in the knowledge construction process of the Science Education field, in Brazil, focusing on STS, and thus strengthening and increasing inter-organizational relationships to improve knowledge sharing. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3088 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3088/2434 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 46-60 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 46-60 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 46-60 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 46-60 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567721144320 |