Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Thiago Brañas de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Chrispino, Alvaro, Albuquerque, Márcia, Silva, Marco Aurélio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799
Resumo: Science, Technology and Society (STS) is a social and scientific field that seeks to interpret science and technology as social constructions, promoting a multidirectional model between these three spheres. Back from the first precursors in the field, one of its main concerns has been the internal dynamics of the scientific community, which in this work, we call internal sociology. Following this perspective, in this research we seek to map out part of the Brazilian STS education research field in order to identify the most relevant theoretical references for Brazilian researchers, while establishing which institutions (interest groups) are more devoted to these references, since curricular choices are intimately linked to the conceptions of the dominant groups. By using Social Network Analysis as a descriptive research methodology, we identify the work of Santos and Mortimer (2002) and Auler and Delizoicov (2006) as highly relevant to Brazilian STS education, and then we highlight the national institutions more connected to these works through quotation analyses.
id RCAP_077a6a6a2c413700d520b116ad8aaa1f
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/9799
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networksSociologia interna do ensino CTS brasileiro: um ensaio por redes sociaisScience, Technology and Society (STS) is a social and scientific field that seeks to interpret science and technology as social constructions, promoting a multidirectional model between these three spheres. Back from the first precursors in the field, one of its main concerns has been the internal dynamics of the scientific community, which in this work, we call internal sociology. Following this perspective, in this research we seek to map out part of the Brazilian STS education research field in order to identify the most relevant theoretical references for Brazilian researchers, while establishing which institutions (interest groups) are more devoted to these references, since curricular choices are intimately linked to the conceptions of the dominant groups. By using Social Network Analysis as a descriptive research methodology, we identify the work of Santos and Mortimer (2002) and Auler and Delizoicov (2006) as highly relevant to Brazilian STS education, and then we highlight the national institutions more connected to these works through quotation analyses.Ciencia, tecnología y sociedad (CTS) es un campo científico y social que trata de interpretar la ciencia y la tecnología como construcciones sociales, promoviendo un modelo multidireccional entre estas tres dimensiones. Desde los precursores de este campo, una de las preocupaciones ha sido la dinámica interna de la comunidad científica, que, en este trabajo, llamamos sociología interna. Nosotros nos apropiamos de esa visión y, en esta investigación, buscamos dibujar parte de la realidad del campo de la investigación de la enseñanza CTS en Brasil, con el fin de identificar las referencias teóricas más relevantes para los investigadores brasileños y qué instituciones (grupos de interés) se muestran más de acuerdo con dichas referencias, porque las opciones curriculares están estrechamente relacionadas con conceptos de los grupos dominantes. Al utilizar el análisis de redes sociales, como metodología de investigación descriptiva, identificamos los trabajos de Santos & Mortimer (2002) y Auler & Delizoicov (2006) como altamente relevantes para la enseñanza CTS en Brasil y, en consecuencia, podemos destacar las instituciones nacionales más conectadas a estas obras a través de las citas.Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) é um campo social e científico que busca interpretar a ciência e a tecnologia como construções sociais, promovendo um modelo multidirecional entre essas três esferas. Desde os ditos precursores desse campo, uma das preocupações tem sido a dinâmica interna da comunidade científica, que, neste trabalho, chamamos de sociologia interna. Apropriamo-nos desse olhar e, nesta pesquisa, buscamos modelar parte da realidade do campo de pesquisa do ensino CTS no Brasil, a fim de identificar quais as referências teóricas mais relevantes para os pesquisadores brasileiros e quais as instituições (grupos de interesse) se mostram mais devotados a essas referências, pois as escolhas curriculares estão intimamente ligadas às concepções dos grupos dominantes. Ao usar a Análise de Redes Sociais, como uma metodologia de pesquisa descritiva, identificamos os trabalhos de Santos e Mortimer (2002) e Auler e Delizoicov (2006) como altamente relevantes para o ensino CTS no Brasil e, depois, destacamos as instituições nacionais que mais estavam conectadas a esses trabalhos por meio das citações.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799https://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1438-1455Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1438-1455Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1438-1455Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1438-14551647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/9799https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/9799/6387Melo, Thiago Brañas deChrispino, AlvaroAlbuquerque, MárciaSilva, Marco Aurélioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:54Zoai:proa.ua.pt:article/9799Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:19.212112Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks
Sociologia interna do ensino CTS brasileiro: um ensaio por redes sociais
title Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks
spellingShingle Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks
Melo, Thiago Brañas de
title_short Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks
title_full Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks
title_fullStr Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks
title_full_unstemmed Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks
title_sort Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks
author Melo, Thiago Brañas de
author_facet Melo, Thiago Brañas de
Chrispino, Alvaro
Albuquerque, Márcia
Silva, Marco Aurélio
author_role author
author2 Chrispino, Alvaro
Albuquerque, Márcia
Silva, Marco Aurélio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Thiago Brañas de
Chrispino, Alvaro
Albuquerque, Márcia
Silva, Marco Aurélio
description Science, Technology and Society (STS) is a social and scientific field that seeks to interpret science and technology as social constructions, promoting a multidirectional model between these three spheres. Back from the first precursors in the field, one of its main concerns has been the internal dynamics of the scientific community, which in this work, we call internal sociology. Following this perspective, in this research we seek to map out part of the Brazilian STS education research field in order to identify the most relevant theoretical references for Brazilian researchers, while establishing which institutions (interest groups) are more devoted to these references, since curricular choices are intimately linked to the conceptions of the dominant groups. By using Social Network Analysis as a descriptive research methodology, we identify the work of Santos and Mortimer (2002) and Auler and Delizoicov (2006) as highly relevant to Brazilian STS education, and then we highlight the national institutions more connected to these works through quotation analyses.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/9799
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/9799/6387
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1438-1455
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1438-1455
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1438-1455
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1438-1455
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571319857152