Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.34624/id.v8i1.9799 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799 |
Resumo: | Science, Technology and Society (STS) is a social and scientific field that seeks to interpret science and technology as social constructions, promoting a multidirectional model between these three spheres. Back from the first precursors in the field, one of its main concerns has been the internal dynamics of the scientific community, which in this work, we call internal sociology. Following this perspective, in this research we seek to map out part of the Brazilian STS education research field in order to identify the most relevant theoretical references for Brazilian researchers, while establishing which institutions (interest groups) are more devoted to these references, since curricular choices are intimately linked to the conceptions of the dominant groups. By using Social Network Analysis as a descriptive research methodology, we identify the work of Santos and Mortimer (2002) and Auler and Delizoicov (2006) as highly relevant to Brazilian STS education, and then we highlight the national institutions more connected to these works through quotation analyses. |
id |
RCAP_077a6a6a2c413700d520b116ad8aaa1f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/9799 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networksSociologia interna do ensino CTS brasileiro: um ensaio por redes sociaisScience, Technology and Society (STS) is a social and scientific field that seeks to interpret science and technology as social constructions, promoting a multidirectional model between these three spheres. Back from the first precursors in the field, one of its main concerns has been the internal dynamics of the scientific community, which in this work, we call internal sociology. Following this perspective, in this research we seek to map out part of the Brazilian STS education research field in order to identify the most relevant theoretical references for Brazilian researchers, while establishing which institutions (interest groups) are more devoted to these references, since curricular choices are intimately linked to the conceptions of the dominant groups. By using Social Network Analysis as a descriptive research methodology, we identify the work of Santos and Mortimer (2002) and Auler and Delizoicov (2006) as highly relevant to Brazilian STS education, and then we highlight the national institutions more connected to these works through quotation analyses.Ciencia, tecnología y sociedad (CTS) es un campo científico y social que trata de interpretar la ciencia y la tecnología como construcciones sociales, promoviendo un modelo multidireccional entre estas tres dimensiones. Desde los precursores de este campo, una de las preocupaciones ha sido la dinámica interna de la comunidad científica, que, en este trabajo, llamamos sociología interna. Nosotros nos apropiamos de esa visión y, en esta investigación, buscamos dibujar parte de la realidad del campo de la investigación de la enseñanza CTS en Brasil, con el fin de identificar las referencias teóricas más relevantes para los investigadores brasileños y qué instituciones (grupos de interés) se muestran más de acuerdo con dichas referencias, porque las opciones curriculares están estrechamente relacionadas con conceptos de los grupos dominantes. Al utilizar el análisis de redes sociales, como metodología de investigación descriptiva, identificamos los trabajos de Santos & Mortimer (2002) y Auler & Delizoicov (2006) como altamente relevantes para la enseñanza CTS en Brasil y, en consecuencia, podemos destacar las instituciones nacionales más conectadas a estas obras a través de las citas.Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) é um campo social e científico que busca interpretar a ciência e a tecnologia como construções sociais, promovendo um modelo multidirecional entre essas três esferas. Desde os ditos precursores desse campo, uma das preocupações tem sido a dinâmica interna da comunidade científica, que, neste trabalho, chamamos de sociologia interna. Apropriamo-nos desse olhar e, nesta pesquisa, buscamos modelar parte da realidade do campo de pesquisa do ensino CTS no Brasil, a fim de identificar quais as referências teóricas mais relevantes para os pesquisadores brasileiros e quais as instituições (grupos de interesse) se mostram mais devotados a essas referências, pois as escolhas curriculares estão intimamente ligadas às concepções dos grupos dominantes. Ao usar a Análise de Redes Sociais, como uma metodologia de pesquisa descritiva, identificamos os trabalhos de Santos e Mortimer (2002) e Auler e Delizoicov (2006) como altamente relevantes para o ensino CTS no Brasil e, depois, destacamos as instituições nacionais que mais estavam conectadas a esses trabalhos por meio das citações.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799https://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1438-1455Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1438-1455Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1438-1455Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1438-14551647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/9799https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/9799/6387Melo, Thiago Brañas deChrispino, AlvaroAlbuquerque, MárciaSilva, Marco Aurélioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:54Zoai:proa.ua.pt:article/9799Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:19.212112Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks Sociologia interna do ensino CTS brasileiro: um ensaio por redes sociais |
title |
Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks |
spellingShingle |
Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks Melo, Thiago Brañas de Melo, Thiago Brañas de |
title_short |
Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks |
title_full |
Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks |
title_fullStr |
Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks |
title_full_unstemmed |
Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks |
title_sort |
Internal sociology of STS Brazilian education: an essay on social networks |
author |
Melo, Thiago Brañas de |
author_facet |
Melo, Thiago Brañas de Melo, Thiago Brañas de Chrispino, Alvaro Albuquerque, Márcia Silva, Marco Aurélio Chrispino, Alvaro Albuquerque, Márcia Silva, Marco Aurélio |
author_role |
author |
author2 |
Chrispino, Alvaro Albuquerque, Márcia Silva, Marco Aurélio |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Thiago Brañas de Chrispino, Alvaro Albuquerque, Márcia Silva, Marco Aurélio |
description |
Science, Technology and Society (STS) is a social and scientific field that seeks to interpret science and technology as social constructions, promoting a multidirectional model between these three spheres. Back from the first precursors in the field, one of its main concerns has been the internal dynamics of the scientific community, which in this work, we call internal sociology. Following this perspective, in this research we seek to map out part of the Brazilian STS education research field in order to identify the most relevant theoretical references for Brazilian researchers, while establishing which institutions (interest groups) are more devoted to these references, since curricular choices are intimately linked to the conceptions of the dominant groups. By using Social Network Analysis as a descriptive research methodology, we identify the work of Santos and Mortimer (2002) and Auler and Delizoicov (2006) as highly relevant to Brazilian STS education, and then we highlight the national institutions more connected to these works through quotation analyses. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.9799 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/9799 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/9799/6387 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1438-1455 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1438-1455 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1438-1455 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1438-1455 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822183466196795392 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.34624/id.v8i1.9799 |