A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mattar, João
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Machado, Nathália Savione
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826
Resumo: The problem of this study is to understand which educational technologies are used in the implementation of distance or blended disciplines in face-to-face courses. Its general objective is to report how students perceive the use of educational technologies in blended learning. It is a multiple case study. It uses the exploratory type qualitative approach, having as corpus the institutional documents, the reports of participant observation in six disciplines and the statements of seventy students, collected through a semi structured questionnaire and nine interviews. For the content analysis, it used the methodology proposed by Bardin. The results point to weaknesses in the use of online tools. There is a need to use other digital media in addition to texts, web conferences or YouTube videos. The use of social networks, mobile devices, games, MOOCs and adaptive platforms appears incipient.
id RCAP_100ea7c0f3c830bc1149b2105aa41a4a
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/826
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learningThe problem of this study is to understand which educational technologies are used in the implementation of distance or blended disciplines in face-to-face courses. Its general objective is to report how students perceive the use of educational technologies in blended learning. It is a multiple case study. It uses the exploratory type qualitative approach, having as corpus the institutional documents, the reports of participant observation in six disciplines and the statements of seventy students, collected through a semi structured questionnaire and nine interviews. For the content analysis, it used the methodology proposed by Bardin. The results point to weaknesses in the use of online tools. There is a need to use other digital media in addition to texts, web conferences or YouTube videos. The use of social networks, mobile devices, games, MOOCs and adaptive platforms appears incipient.La problemática de este estudio es comprender qué tecnologías educativas son utilizadas en la implementación de disciplinas a distancia o semipresenciales en cursos presenciales. Su objetivo general es relatar cómo los estudiantes perciben la utilización de las tecnologías educativas en el blended learning. Es un estudio de caso múltiple. Utiliza el abordaje cualitativo del tipo exploratorio, teniendo como corpus los documentos institucionales, los relatos de la observación participante en seis disciplinas y las palabras de setenta estudiantes, recogidas por medio de un cuestionario semiestructurado y nueve entrevistas. Para el análisis de contenido, utilizó la metodología propuesta por Bardin. Los resultados señalan fragilidades en el uso de las herramientas en línea. Se destaca la necesidad del uso de otros medios digitales además de textos, videoclips o vídeos de YouTube. El uso de redes sociales, dispositivos móviles, juegos, MOOC y plataformas adaptativas aparece de forma incipiente.O problema deste estudo é compreender quais tecnologias educacionais são utilizadas na implementação de disciplinas a distância ou semipresenciais em cursos presenciais. Seu objetivo geral é relatar como os estudantes percebem a utilização das tecnologias educacionais no blended learning. É um estudo de caso múltiplo. Utiliza a abordagem qualitativa do tipo exploratória, tendo como corpus documentos institucionais, relatos da observação participante em seis disciplinas e as falas de setenta estudantes, coletadas por meio de um questionário semiestruturado e nove entrevistas. Para a análise de conteúdo, utilizou a metodologia proposta por Bardin. Os resultados apontam fragilidades no uso das ferramentas online. Destaca-se a necessidade do uso de outras mídias digitais para além de textos, videoaulas ou vídeos do YouTube. O uso de redes sociais, dispositivos móveis, jogos, MOOCs e plataformas adaptativas aparece de forma incipiente.Universidade de Aveiro2020-08-10T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826oai:proa.ua.pt:article/826Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 43-57Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 43-57Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 43-57Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 43-571647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/826https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/826/5809Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMattar, JoãoMachado, Nathália Savione2022-09-05T15:21:35Zoai:proa.ua.pt:article/826Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:44.067154Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning
title A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning
spellingShingle A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning
Mattar, João
title_short A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning
title_full A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning
title_fullStr A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning
title_full_unstemmed A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning
title_sort A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning
author Mattar, João
author_facet Mattar, João
Machado, Nathália Savione
author_role author
author2 Machado, Nathália Savione
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mattar, João
Machado, Nathália Savione
description The problem of this study is to understand which educational technologies are used in the implementation of distance or blended disciplines in face-to-face courses. Its general objective is to report how students perceive the use of educational technologies in blended learning. It is a multiple case study. It uses the exploratory type qualitative approach, having as corpus the institutional documents, the reports of participant observation in six disciplines and the statements of seventy students, collected through a semi structured questionnaire and nine interviews. For the content analysis, it used the methodology proposed by Bardin. The results point to weaknesses in the use of online tools. There is a need to use other digital media in addition to texts, web conferences or YouTube videos. The use of social networks, mobile devices, games, MOOCs and adaptive platforms appears incipient.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-10T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826
oai:proa.ua.pt:article/826
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/826
https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/826/5809
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 43-57
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 43-57
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 43-57
Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 43-57
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130003867172864