A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826 |
Resumo: | The problem of this study is to understand which educational technologies are used in the implementation of distance or blended disciplines in face-to-face courses. Its general objective is to report how students perceive the use of educational technologies in blended learning. It is a multiple case study. It uses the exploratory type qualitative approach, having as corpus the institutional documents, the reports of participant observation in six disciplines and the statements of seventy students, collected through a semi structured questionnaire and nine interviews. For the content analysis, it used the methodology proposed by Bardin. The results point to weaknesses in the use of online tools. There is a need to use other digital media in addition to texts, web conferences or YouTube videos. The use of social networks, mobile devices, games, MOOCs and adaptive platforms appears incipient. |
id |
RCAP_100ea7c0f3c830bc1149b2105aa41a4a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/826 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learningThe problem of this study is to understand which educational technologies are used in the implementation of distance or blended disciplines in face-to-face courses. Its general objective is to report how students perceive the use of educational technologies in blended learning. It is a multiple case study. It uses the exploratory type qualitative approach, having as corpus the institutional documents, the reports of participant observation in six disciplines and the statements of seventy students, collected through a semi structured questionnaire and nine interviews. For the content analysis, it used the methodology proposed by Bardin. The results point to weaknesses in the use of online tools. There is a need to use other digital media in addition to texts, web conferences or YouTube videos. The use of social networks, mobile devices, games, MOOCs and adaptive platforms appears incipient.La problemática de este estudio es comprender qué tecnologías educativas son utilizadas en la implementación de disciplinas a distancia o semipresenciales en cursos presenciales. Su objetivo general es relatar cómo los estudiantes perciben la utilización de las tecnologías educativas en el blended learning. Es un estudio de caso múltiple. Utiliza el abordaje cualitativo del tipo exploratorio, teniendo como corpus los documentos institucionales, los relatos de la observación participante en seis disciplinas y las palabras de setenta estudiantes, recogidas por medio de un cuestionario semiestructurado y nueve entrevistas. Para el análisis de contenido, utilizó la metodología propuesta por Bardin. Los resultados señalan fragilidades en el uso de las herramientas en línea. Se destaca la necesidad del uso de otros medios digitales además de textos, videoclips o vídeos de YouTube. El uso de redes sociales, dispositivos móviles, juegos, MOOC y plataformas adaptativas aparece de forma incipiente.O problema deste estudo é compreender quais tecnologias educacionais são utilizadas na implementação de disciplinas a distância ou semipresenciais em cursos presenciais. Seu objetivo geral é relatar como os estudantes percebem a utilização das tecnologias educacionais no blended learning. É um estudo de caso múltiplo. Utiliza a abordagem qualitativa do tipo exploratória, tendo como corpus documentos institucionais, relatos da observação participante em seis disciplinas e as falas de setenta estudantes, coletadas por meio de um questionário semiestruturado e nove entrevistas. Para a análise de conteúdo, utilizou a metodologia proposta por Bardin. Os resultados apontam fragilidades no uso das ferramentas online. Destaca-se a necessidade do uso de outras mídias digitais para além de textos, videoaulas ou vídeos do YouTube. O uso de redes sociais, dispositivos móveis, jogos, MOOCs e plataformas adaptativas aparece de forma incipiente.Universidade de Aveiro2020-08-10T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826oai:proa.ua.pt:article/826Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 43-57Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 43-57Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 43-57Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 43-571647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/826https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/826/5809Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMattar, JoãoMachado, Nathália Savione2022-09-05T15:21:35Zoai:proa.ua.pt:article/826Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:44.067154Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning |
title |
A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning |
spellingShingle |
A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning Mattar, João |
title_short |
A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning |
title_full |
A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning |
title_fullStr |
A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning |
title_full_unstemmed |
A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning |
title_sort |
A percepção dos estudantes sobre o uso de tecnologias no blended learning |
author |
Mattar, João |
author_facet |
Mattar, João Machado, Nathália Savione |
author_role |
author |
author2 |
Machado, Nathália Savione |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mattar, João Machado, Nathália Savione |
description |
The problem of this study is to understand which educational technologies are used in the implementation of distance or blended disciplines in face-to-face courses. Its general objective is to report how students perceive the use of educational technologies in blended learning. It is a multiple case study. It uses the exploratory type qualitative approach, having as corpus the institutional documents, the reports of participant observation in six disciplines and the statements of seventy students, collected through a semi structured questionnaire and nine interviews. For the content analysis, it used the methodology proposed by Bardin. The results point to weaknesses in the use of online tools. There is a need to use other digital media in addition to texts, web conferences or YouTube videos. The use of social networks, mobile devices, games, MOOCs and adaptive platforms appears incipient. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-10T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826 oai:proa.ua.pt:article/826 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/826 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/826 https://doi.org/10.34624/ilcj.v9i1.826 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/826/5809 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 9 No 1 (2019); 43-57 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019); 43-57 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 9 No 1 (2019); 43-57 Internet Latent Corpus Journal; vol. 9 n.º 1 (2019); 43-57 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130003867172864 |