Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/62908 |
Resumo: | Creative abilities are a requirement for the present and can be intentionally promoted from the beginning of the life course. The school environment appears as privileged in this promotion, being the facilitation of a creative climate in the classroom one of the ways to operationalize it. This climate can be investigated from the perspective of the students. The purpose of this study was to adapt, for the Portuguese context, the Classroom Climate for Creativity Scale, designed in Brazil. Five hundred and eighty-two students from 3rd and 4th grade participated in the study. The results indicate an instrument with 22 items, to be answered on a 5-point Likert scale, which evaluates four factors (Teacher Support for Expression of Student Ideas, Student Self-perception of Creativity, Student Interest in Learning, Student Autonomy). The psychometric characteristics of the instrument, in terms of accuracy and validity, were adequate. It may be useful in investigations on the perception of Portuguese students about creative teaching practices and on the self-evaluation of creativity, as well as for diagnosing the climate for creativity in the classroom |
id |
RCAP_1f8e3aaaf8d83392492cfd68f7425ecb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/62908 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto portuguêsClimate scale for creativity in the classroom: evidence of factorial validity in the portuguese contextEscala clima para la creatividad en la classe: evidencia de validez factorial en el contexto portuguêscreative climatescaleevaluationclassroomchildrenClima criativoescalavalidaçãosala de aulacriançasClima creativoescalavalidaciónclaseniñosValidationCiências Sociais::PsicologiaCreative abilities are a requirement for the present and can be intentionally promoted from the beginning of the life course. The school environment appears as privileged in this promotion, being the facilitation of a creative climate in the classroom one of the ways to operationalize it. This climate can be investigated from the perspective of the students. The purpose of this study was to adapt, for the Portuguese context, the Classroom Climate for Creativity Scale, designed in Brazil. Five hundred and eighty-two students from 3rd and 4th grade participated in the study. The results indicate an instrument with 22 items, to be answered on a 5-point Likert scale, which evaluates four factors (Teacher Support for Expression of Student Ideas, Student Self-perception of Creativity, Student Interest in Learning, Student Autonomy). The psychometric characteristics of the instrument, in terms of accuracy and validity, were adequate. It may be useful in investigations on the perception of Portuguese students about creative teaching practices and on the self-evaluation of creativity, as well as for diagnosing the climate for creativity in the classroomHabilidades criativas são um requisito para a atualidade e podem ser intencionalmente promovidas desde o início do percurso de vida. O ambiente escolar surge como privilegiado nessa promoção, sendo a facilitação de um clima criativo em sala de aula uma das formas de operacionalizá-la. Esse clima pode ser investigado sob a ótica dos alunos. O objetivo deste estudo foi adaptar, para o contexto português, a Escala sobre o Clima para a Criatividade em Sala de Aula, desenvolvida no Brasil. Participaram da pesquisa 436 alunos dos 3º e 4º anos de escolaridade (idade média=9 anos). Os resultados mostram um instrumento com 22 itens, a serem respondidos em uma escala Likert de 5 pontos, a qual avalia quatro fatores (Suporte do Professor à Expressão de Ideias do Aluno, Autopercepção do Aluno com Relação à Criatividade, Interesse do Aluno pela Aprendizagem, Autonomia do Aluno). Os coefi cientes alfa de fi dedignidade variaram de 0,52 a 0,80. Ela pode ser útil em pesquisas sobre a percepção de alunos portugueses sobre práticas incentivadoras à criatividade por parte dos docentes e sobre a autoavaliação de criatividade, bem como para fi ns de diagnóstico do clima para criatividade em sala de aula.Las habilidades creativas son un requisito para la actualidad y pueden promoverse intencionalmente desde el inicio del recorrido de la vida. El ambiente escolar surge como privilegiado en esta promoción, siendo la facilitación de un clima creativo en el aula una de las formas de operacionalizarla. Este clima puede ser investigado bajo la óptica de los alumnos. El objetivo de este estudio fue adaptar al contexto portugués, el clima escala para la creatividad en el aula, desarrollado en Brasil. Participaron de la encuesta 436 alumnos de los 3º y 4º años de escolaridade (edade media=9 años). Los resultados muestran un instrumento con 22 ítems, a ser respondidos en una escala likert de 5 puntos, que evalúa cuatro factores (Apoyo a la Expresión de Ideas del Alumno, Autopercepción de creatividad, Interés del Alumno por el Aprendizaje, Autonomía del Alumno). Los coefi cientes alfa de fi dedignidade variaram de 0.52 a 0.80. Puede ser útil en la investigación sobre la percepción de los estudiantes portugueses sobre las prácticas de enseñanza que fomentan la creatividad y la autoevaluación de la creatividad, así como para fi nes de diagnóstico del clima para la creatividad en el aula.(undefined)Sociedade Brasileira de PsicologiaUniversidade do MinhoMorais, Maria de FátimaViana, Fernanda LeopoldinaFleith, Denise SouzaDias, Carla20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/62908engMORAIS, Maria de Fátima; VIANA, Fernanda Leopoldina; FLEITH, Denise de Souza and DIAS, Carla. Escala Clima para Criatividade em Sala de Aula: Evidência de Validade Fatorial no Contexto Português. Trends Psychol. [online]. 2019, vol.27, n.4, pp.837-849. Epub Nov 28, 2019. ISSN 2358-1883. http://dx.doi.org/10.9788/tp2019.4-02.2358-18832358-188310.9788/TP2019.4-02http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2358-18832019000400837&script=sci_abstract&tlng=ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:36:40Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/62908Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:32:49.144124Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português Climate scale for creativity in the classroom: evidence of factorial validity in the portuguese context Escala clima para la creatividad en la classe: evidencia de validez factorial en el contexto português |
title |
Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português |
spellingShingle |
Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português Morais, Maria de Fátima creative climate scale evaluation classroom children Clima criativo escala validação sala de aula crianças Clima creativo escala validación clase niños Validation Ciências Sociais::Psicologia |
title_short |
Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português |
title_full |
Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português |
title_fullStr |
Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português |
title_full_unstemmed |
Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português |
title_sort |
Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português |
author |
Morais, Maria de Fátima |
author_facet |
Morais, Maria de Fátima Viana, Fernanda Leopoldina Fleith, Denise Souza Dias, Carla |
author_role |
author |
author2 |
Viana, Fernanda Leopoldina Fleith, Denise Souza Dias, Carla |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morais, Maria de Fátima Viana, Fernanda Leopoldina Fleith, Denise Souza Dias, Carla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
creative climate scale evaluation classroom children Clima criativo escala validação sala de aula crianças Clima creativo escala validación clase niños Validation Ciências Sociais::Psicologia |
topic |
creative climate scale evaluation classroom children Clima criativo escala validação sala de aula crianças Clima creativo escala validación clase niños Validation Ciências Sociais::Psicologia |
description |
Creative abilities are a requirement for the present and can be intentionally promoted from the beginning of the life course. The school environment appears as privileged in this promotion, being the facilitation of a creative climate in the classroom one of the ways to operationalize it. This climate can be investigated from the perspective of the students. The purpose of this study was to adapt, for the Portuguese context, the Classroom Climate for Creativity Scale, designed in Brazil. Five hundred and eighty-two students from 3rd and 4th grade participated in the study. The results indicate an instrument with 22 items, to be answered on a 5-point Likert scale, which evaluates four factors (Teacher Support for Expression of Student Ideas, Student Self-perception of Creativity, Student Interest in Learning, Student Autonomy). The psychometric characteristics of the instrument, in terms of accuracy and validity, were adequate. It may be useful in investigations on the perception of Portuguese students about creative teaching practices and on the self-evaluation of creativity, as well as for diagnosing the climate for creativity in the classroom |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2019-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1822/62908 |
url |
http://hdl.handle.net/1822/62908 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
MORAIS, Maria de Fátima; VIANA, Fernanda Leopoldina; FLEITH, Denise de Souza and DIAS, Carla. Escala Clima para Criatividade em Sala de Aula: Evidência de Validade Fatorial no Contexto Português. Trends Psychol. [online]. 2019, vol.27, n.4, pp.837-849. Epub Nov 28, 2019. ISSN 2358-1883. http://dx.doi.org/10.9788/tp2019.4-02. 2358-1883 2358-1883 10.9788/TP2019.4-02 http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2358-18832019000400837&script=sci_abstract&tlng=pt |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132842131718144 |