Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Maria de Fátima
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Viana, Fernanda Leopoldina, Fleith, Denise Souza, Dias, Carla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/62908
Resumo: Creative abilities are a requirement for the present and can be intentionally promoted from the beginning of the life course. The school environment appears as privileged in this promotion, being the facilitation of a creative climate in the classroom one of the ways to operationalize it. This climate can be investigated from the perspective of the students. The purpose of this study was to adapt, for the Portuguese context, the Classroom Climate for Creativity Scale, designed in Brazil. Five hundred and eighty-two students from 3rd and 4th grade participated in the study. The results indicate an instrument with 22 items, to be answered on a 5-point Likert scale, which evaluates four factors (Teacher Support for Expression of Student Ideas, Student Self-perception of Creativity, Student Interest in Learning, Student Autonomy). The psychometric characteristics of the instrument, in terms of accuracy and validity, were adequate. It may be useful in investigations on the perception of Portuguese students about creative teaching practices and on the self-evaluation of creativity, as well as for diagnosing the climate for creativity in the classroom
id RCAP_1f8e3aaaf8d83392492cfd68f7425ecb
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/62908
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto portuguêsClimate scale for creativity in the classroom: evidence of factorial validity in the portuguese contextEscala clima para la creatividad en la classe: evidencia de validez factorial en el contexto portuguêscreative climatescaleevaluationclassroomchildrenClima criativoescalavalidaçãosala de aulacriançasClima creativoescalavalidaciónclaseniñosValidationCiências Sociais::PsicologiaCreative abilities are a requirement for the present and can be intentionally promoted from the beginning of the life course. The school environment appears as privileged in this promotion, being the facilitation of a creative climate in the classroom one of the ways to operationalize it. This climate can be investigated from the perspective of the students. The purpose of this study was to adapt, for the Portuguese context, the Classroom Climate for Creativity Scale, designed in Brazil. Five hundred and eighty-two students from 3rd and 4th grade participated in the study. The results indicate an instrument with 22 items, to be answered on a 5-point Likert scale, which evaluates four factors (Teacher Support for Expression of Student Ideas, Student Self-perception of Creativity, Student Interest in Learning, Student Autonomy). The psychometric characteristics of the instrument, in terms of accuracy and validity, were adequate. It may be useful in investigations on the perception of Portuguese students about creative teaching practices and on the self-evaluation of creativity, as well as for diagnosing the climate for creativity in the classroomHabilidades criativas são um requisito para a atualidade e podem ser intencionalmente promovidas desde o início do percurso de vida. O ambiente escolar surge como privilegiado nessa promoção, sendo a facilitação de um clima criativo em sala de aula uma das formas de operacionalizá-la. Esse clima pode ser investigado sob a ótica dos alunos. O objetivo deste estudo foi adaptar, para o contexto português, a Escala sobre o Clima para a Criatividade em Sala de Aula, desenvolvida no Brasil. Participaram da pesquisa 436 alunos dos 3º e 4º anos de escolaridade (idade média=9 anos). Os resultados mostram um instrumento com 22 itens, a serem respondidos em uma escala Likert de 5 pontos, a qual avalia quatro fatores (Suporte do Professor à Expressão de Ideias do Aluno, Autopercepção do Aluno com Relação à Criatividade, Interesse do Aluno pela Aprendizagem, Autonomia do Aluno). Os coefi cientes alfa de fi dedignidade variaram de 0,52 a 0,80. Ela pode ser útil em pesquisas sobre a percepção de alunos portugueses sobre práticas incentivadoras à criatividade por parte dos docentes e sobre a autoavaliação de criatividade, bem como para fi ns de diagnóstico do clima para criatividade em sala de aula.Las habilidades creativas son un requisito para la actualidad y pueden promoverse intencionalmente desde el inicio del recorrido de la vida. El ambiente escolar surge como privilegiado en esta promoción, siendo la facilitación de un clima creativo en el aula una de las formas de operacionalizarla. Este clima puede ser investigado bajo la óptica de los alumnos. El objetivo de este estudio fue adaptar al contexto portugués, el clima escala para la creatividad en el aula, desarrollado en Brasil. Participaron de la encuesta 436 alumnos de los 3º y 4º años de escolaridade (edade media=9 años). Los resultados muestran un instrumento con 22 ítems, a ser respondidos en una escala likert de 5 puntos, que evalúa cuatro factores (Apoyo a la Expresión de Ideas del Alumno, Autopercepción de creatividad, Interés del Alumno por el Aprendizaje, Autonomía del Alumno). Los coefi cientes alfa de fi dedignidade variaram de 0.52 a 0.80. Puede ser útil en la investigación sobre la percepción de los estudiantes portugueses sobre las prácticas de enseñanza que fomentan la creatividad y la autoevaluación de la creatividad, así como para fi nes de diagnóstico del clima para la creatividad en el aula.(undefined)Sociedade Brasileira de PsicologiaUniversidade do MinhoMorais, Maria de FátimaViana, Fernanda LeopoldinaFleith, Denise SouzaDias, Carla20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/62908engMORAIS, Maria de Fátima; VIANA, Fernanda Leopoldina; FLEITH, Denise de Souza and DIAS, Carla. Escala Clima para Criatividade em Sala de Aula: Evidência de Validade Fatorial no Contexto Português. Trends Psychol. [online]. 2019, vol.27, n.4, pp.837-849. Epub Nov 28, 2019. ISSN 2358-1883. http://dx.doi.org/10.9788/tp2019.4-02.2358-18832358-188310.9788/TP2019.4-02http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2358-18832019000400837&script=sci_abstract&tlng=ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:36:40Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/62908Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:32:49.144124Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português
Climate scale for creativity in the classroom: evidence of factorial validity in the portuguese context
Escala clima para la creatividad en la classe: evidencia de validez factorial en el contexto português
title Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português
spellingShingle Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português
Morais, Maria de Fátima
creative climate
scale
evaluation
classroom
children
Clima criativo
escala
validação
sala de aula
crianças
Clima creativo
escala
validación
clase
niños
Validation
Ciências Sociais::Psicologia
title_short Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português
title_full Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português
title_fullStr Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português
title_full_unstemmed Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português
title_sort Escala clima para criatividade em sala de aula: evidência de validade fatorial no contexto português
author Morais, Maria de Fátima
author_facet Morais, Maria de Fátima
Viana, Fernanda Leopoldina
Fleith, Denise Souza
Dias, Carla
author_role author
author2 Viana, Fernanda Leopoldina
Fleith, Denise Souza
Dias, Carla
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Maria de Fátima
Viana, Fernanda Leopoldina
Fleith, Denise Souza
Dias, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv creative climate
scale
evaluation
classroom
children
Clima criativo
escala
validação
sala de aula
crianças
Clima creativo
escala
validación
clase
niños
Validation
Ciências Sociais::Psicologia
topic creative climate
scale
evaluation
classroom
children
Clima criativo
escala
validação
sala de aula
crianças
Clima creativo
escala
validación
clase
niños
Validation
Ciências Sociais::Psicologia
description Creative abilities are a requirement for the present and can be intentionally promoted from the beginning of the life course. The school environment appears as privileged in this promotion, being the facilitation of a creative climate in the classroom one of the ways to operationalize it. This climate can be investigated from the perspective of the students. The purpose of this study was to adapt, for the Portuguese context, the Classroom Climate for Creativity Scale, designed in Brazil. Five hundred and eighty-two students from 3rd and 4th grade participated in the study. The results indicate an instrument with 22 items, to be answered on a 5-point Likert scale, which evaluates four factors (Teacher Support for Expression of Student Ideas, Student Self-perception of Creativity, Student Interest in Learning, Student Autonomy). The psychometric characteristics of the instrument, in terms of accuracy and validity, were adequate. It may be useful in investigations on the perception of Portuguese students about creative teaching practices and on the self-evaluation of creativity, as well as for diagnosing the climate for creativity in the classroom
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2019-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/62908
url http://hdl.handle.net/1822/62908
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv MORAIS, Maria de Fátima; VIANA, Fernanda Leopoldina; FLEITH, Denise de Souza and DIAS, Carla. Escala Clima para Criatividade em Sala de Aula: Evidência de Validade Fatorial no Contexto Português. Trends Psychol. [online]. 2019, vol.27, n.4, pp.837-849. Epub Nov 28, 2019. ISSN 2358-1883. http://dx.doi.org/10.9788/tp2019.4-02.
2358-1883
2358-1883
10.9788/TP2019.4-02
http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2358-18832019000400837&script=sci_abstract&tlng=pt
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132842131718144