Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Toledo, Carlos Eduardo Rosas de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Albuquerque, Márcia Bengio de, Chrispino, Alvaro, Böck, Bruno Stefoni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179
Resumo: Science, Technology and Society (STS) studies in the area of Teaching and Education have been growing in Brazil. With the increasing number of searches, many jobs begin to get your State of the Art. This work seeks to understand the relationship between the keywords used on all theses published in Brazil from 1992 to 2014. With the aid of Graph Theory, modeling the Orbital keywords was conducted, whose goal is to know what topics are closer to STS. This is a methodology developed by the STS and Education Group of CEFET/RJ - Brazil, in which the keywords are arranged as “orbiting” around a core STS (common keyword of in almost all jobs). Through this mapping, we tried to understand what the paths trodden by STS in Brazil and its relations with other themes in the area and thus contribute to future work in the area have more assertive relations for searches in their themes.
id RCAP_2309e3d4833e0977c420de11d4397db5
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/7179
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in BrazilOs temas de pesquisa que orbitam o enfoque CTS: uma Análise de rede sobre as teses publicadas no BrasilScience, Technology and Society (STS) studies in the area of Teaching and Education have been growing in Brazil. With the increasing number of searches, many jobs begin to get your State of the Art. This work seeks to understand the relationship between the keywords used on all theses published in Brazil from 1992 to 2014. With the aid of Graph Theory, modeling the Orbital keywords was conducted, whose goal is to know what topics are closer to STS. This is a methodology developed by the STS and Education Group of CEFET/RJ - Brazil, in which the keywords are arranged as “orbiting” around a core STS (common keyword of in almost all jobs). Through this mapping, we tried to understand what the paths trodden by STS in Brazil and its relations with other themes in the area and thus contribute to future work in the area have more assertive relations for searches in their themes.Los estudios en Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) en el área educativa están creciendo en el Brasil. Con el aumento del número de investigaciones, muchos trabajos empiezan a buscar su Estado del Arte. Este trabajo busca entender las relaciones entre palabras claves usadas en todas las Tesis publicadas en el Brasil desde 1992 hasta 2014. Con ayuda de la Teoría de Grafos, fue realizado una modelización del Orbital de Palabras clave, cuyo objetivo es comprender qué temas están más cerca de CTS. Ésta es una metodología desarrollada por el Grupo CTS y Educación del CEFET/RJ - Brasil, en la cual las palabras clave se ponen “en orbita” alrededor de la palabra núcleo CTS (palabra clave común en casi todos los trabajos). A partir de este modelo, se buscó entender cuáles son los caminos seguidos por CTS en el Brasil y sus relaciones con otros temas del área, y así, contribuir para que futuros trabajos en el área posean relaciones más asertivas para puedan serbuscados con mayor facilidad.Os estudos em Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) na área de Ensino e Educação vêm crescendo no Brasil. Com o aumento do número de pesquisas, muitos trabalhos começam a buscar o seu Estado da Arte. Esse trabalho procura entender as relações entre as palavras-chave utilizadas em todas as Teses publicadas no Brasil desde 1992 até 2014. Com o auxílio da Teoria de Grafos, foi realizada a modelagem do Orbital de Palavras-chave, cujo objetivo é saber quais temas estão mais próximos de CTS. Essa é uma metodologia desenvolvida pelo Grupo CTS e Educação do CEFET/ RJ - Brasil, na qual as palavras-chave são dispostas como “orbitando” ao redor de um núcleo CTS (palavra-chave comum em quase todos os trabalhos). Através desse mapeamento, procurou-se entender quais os caminhos trilhados pelo CTS no Brasil e suas relações com outras temáticas na área e, dessa forma, contribuir para que futuros trabalhos na área possuam relações mais assertivas para as buscas em suas temáticas.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179https://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1367-1383Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1367-1383Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1367-1383Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1367-13831647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/7179https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/7179/5232Toledo, Carlos Eduardo Rosas deAlbuquerque, Márcia Bengio deChrispino, AlvaroBöck, Bruno Stefoniinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:51Zoai:proa.ua.pt:article/7179Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:18.998337Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil
Os temas de pesquisa que orbitam o enfoque CTS: uma Análise de rede sobre as teses publicadas no Brasil
title Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil
spellingShingle Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil
Toledo, Carlos Eduardo Rosas de
title_short Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil
title_full Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil
title_fullStr Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil
title_full_unstemmed Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil
title_sort Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil
author Toledo, Carlos Eduardo Rosas de
author_facet Toledo, Carlos Eduardo Rosas de
Albuquerque, Márcia Bengio de
Chrispino, Alvaro
Böck, Bruno Stefoni
author_role author
author2 Albuquerque, Márcia Bengio de
Chrispino, Alvaro
Böck, Bruno Stefoni
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Toledo, Carlos Eduardo Rosas de
Albuquerque, Márcia Bengio de
Chrispino, Alvaro
Böck, Bruno Stefoni
description Science, Technology and Society (STS) studies in the area of Teaching and Education have been growing in Brazil. With the increasing number of searches, many jobs begin to get your State of the Art. This work seeks to understand the relationship between the keywords used on all theses published in Brazil from 1992 to 2014. With the aid of Graph Theory, modeling the Orbital keywords was conducted, whose goal is to know what topics are closer to STS. This is a methodology developed by the STS and Education Group of CEFET/RJ - Brazil, in which the keywords are arranged as “orbiting” around a core STS (common keyword of in almost all jobs). Through this mapping, we tried to understand what the paths trodden by STS in Brazil and its relations with other themes in the area and thus contribute to future work in the area have more assertive relations for searches in their themes.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/7179
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/7179/5232
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1367-1383
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1367-1383
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1367-1383
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1367-1383
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571306225664