Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179 |
Resumo: | Science, Technology and Society (STS) studies in the area of Teaching and Education have been growing in Brazil. With the increasing number of searches, many jobs begin to get your State of the Art. This work seeks to understand the relationship between the keywords used on all theses published in Brazil from 1992 to 2014. With the aid of Graph Theory, modeling the Orbital keywords was conducted, whose goal is to know what topics are closer to STS. This is a methodology developed by the STS and Education Group of CEFET/RJ - Brazil, in which the keywords are arranged as “orbiting” around a core STS (common keyword of in almost all jobs). Through this mapping, we tried to understand what the paths trodden by STS in Brazil and its relations with other themes in the area and thus contribute to future work in the area have more assertive relations for searches in their themes. |
id |
RCAP_2309e3d4833e0977c420de11d4397db5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/7179 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in BrazilOs temas de pesquisa que orbitam o enfoque CTS: uma Análise de rede sobre as teses publicadas no BrasilScience, Technology and Society (STS) studies in the area of Teaching and Education have been growing in Brazil. With the increasing number of searches, many jobs begin to get your State of the Art. This work seeks to understand the relationship between the keywords used on all theses published in Brazil from 1992 to 2014. With the aid of Graph Theory, modeling the Orbital keywords was conducted, whose goal is to know what topics are closer to STS. This is a methodology developed by the STS and Education Group of CEFET/RJ - Brazil, in which the keywords are arranged as “orbiting” around a core STS (common keyword of in almost all jobs). Through this mapping, we tried to understand what the paths trodden by STS in Brazil and its relations with other themes in the area and thus contribute to future work in the area have more assertive relations for searches in their themes.Los estudios en Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) en el área educativa están creciendo en el Brasil. Con el aumento del número de investigaciones, muchos trabajos empiezan a buscar su Estado del Arte. Este trabajo busca entender las relaciones entre palabras claves usadas en todas las Tesis publicadas en el Brasil desde 1992 hasta 2014. Con ayuda de la Teoría de Grafos, fue realizado una modelización del Orbital de Palabras clave, cuyo objetivo es comprender qué temas están más cerca de CTS. Ésta es una metodología desarrollada por el Grupo CTS y Educación del CEFET/RJ - Brasil, en la cual las palabras clave se ponen “en orbita” alrededor de la palabra núcleo CTS (palabra clave común en casi todos los trabajos). A partir de este modelo, se buscó entender cuáles son los caminos seguidos por CTS en el Brasil y sus relaciones con otros temas del área, y así, contribuir para que futuros trabajos en el área posean relaciones más asertivas para puedan serbuscados con mayor facilidad.Os estudos em Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) na área de Ensino e Educação vêm crescendo no Brasil. Com o aumento do número de pesquisas, muitos trabalhos começam a buscar o seu Estado da Arte. Esse trabalho procura entender as relações entre as palavras-chave utilizadas em todas as Teses publicadas no Brasil desde 1992 até 2014. Com o auxílio da Teoria de Grafos, foi realizada a modelagem do Orbital de Palavras-chave, cujo objetivo é saber quais temas estão mais próximos de CTS. Essa é uma metodologia desenvolvida pelo Grupo CTS e Educação do CEFET/ RJ - Brasil, na qual as palavras-chave são dispostas como “orbitando” ao redor de um núcleo CTS (palavra-chave comum em quase todos os trabalhos). Através desse mapeamento, procurou-se entender quais os caminhos trilhados pelo CTS no Brasil e suas relações com outras temáticas na área e, dessa forma, contribuir para que futuros trabalhos na área possuam relações mais assertivas para as buscas em suas temáticas.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179https://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1367-1383Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1367-1383Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1367-1383Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1367-13831647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/7179https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/7179/5232Toledo, Carlos Eduardo Rosas deAlbuquerque, Márcia Bengio deChrispino, AlvaroBöck, Bruno Stefoniinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:51Zoai:proa.ua.pt:article/7179Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:18.998337Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil Os temas de pesquisa que orbitam o enfoque CTS: uma Análise de rede sobre as teses publicadas no Brasil |
title |
Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil |
spellingShingle |
Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil Toledo, Carlos Eduardo Rosas de |
title_short |
Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil |
title_full |
Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil |
title_fullStr |
Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil |
title_full_unstemmed |
Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil |
title_sort |
Research themes that orbit the STS approach: a network analysis of the published theses in Brazil |
author |
Toledo, Carlos Eduardo Rosas de |
author_facet |
Toledo, Carlos Eduardo Rosas de Albuquerque, Márcia Bengio de Chrispino, Alvaro Böck, Bruno Stefoni |
author_role |
author |
author2 |
Albuquerque, Márcia Bengio de Chrispino, Alvaro Böck, Bruno Stefoni |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Toledo, Carlos Eduardo Rosas de Albuquerque, Márcia Bengio de Chrispino, Alvaro Böck, Bruno Stefoni |
description |
Science, Technology and Society (STS) studies in the area of Teaching and Education have been growing in Brazil. With the increasing number of searches, many jobs begin to get your State of the Art. This work seeks to understand the relationship between the keywords used on all theses published in Brazil from 1992 to 2014. With the aid of Graph Theory, modeling the Orbital keywords was conducted, whose goal is to know what topics are closer to STS. This is a methodology developed by the STS and Education Group of CEFET/RJ - Brazil, in which the keywords are arranged as “orbiting” around a core STS (common keyword of in almost all jobs). Through this mapping, we tried to understand what the paths trodden by STS in Brazil and its relations with other themes in the area and thus contribute to future work in the area have more assertive relations for searches in their themes. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.7179 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/7179 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/7179/5232 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1367-1383 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1367-1383 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1367-1383 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1367-1383 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133571306225664 |