Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.13/4466 |
Resumo: | This article aims to question the pedagogical modes of action within the contexts, from a perspective of rupture with the institutionalized model of teaching-learning. It is important to take a close look at critical constructivism, exposing its relationship with emerging learning environments and with pedagogical innovation. We proceed to the presentation of the learning environment present at Escola da Ponte, looking at it as an emergent learning environment in the light of critical constructivism. We conclude that the Fazer a Ponte project is a new pedagogy, which presents itself as disruptive in relation to traditional practices associated with the factory school model, which fosters the development of student skills, namely the capacity for reflection and evaluation, critical thinking and problem solving. |
id |
RCAP_2f24cd4f75d6996782be148734ed44b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:digituma.uma.pt:10400.13/4466 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da PonteEmerging learning environment: Escola da PonteEntorno de aprendizaje emergente: la Escuela PonteConstructivismEducationEmergent learning environmentAmbiente de aprendizagem emergenteConstrutivismoEducaçãoEscola da Ponte.Faculdade de Ciências SociaisThis article aims to question the pedagogical modes of action within the contexts, from a perspective of rupture with the institutionalized model of teaching-learning. It is important to take a close look at critical constructivism, exposing its relationship with emerging learning environments and with pedagogical innovation. We proceed to the presentation of the learning environment present at Escola da Ponte, looking at it as an emergent learning environment in the light of critical constructivism. We conclude that the Fazer a Ponte project is a new pedagogy, which presents itself as disruptive in relation to traditional practices associated with the factory school model, which fosters the development of student skills, namely the capacity for reflection and evaluation, critical thinking and problem solving.Pretende-se no presente artigo questionar os modos de agir pedagógicos dentro dos contextos, numa perspetiva de rutura com o modelo institucionalizado de ensino-aprendizagem. Importa debruçar um olhar atento sobre o construtivismo crítico, expondo a sua relação com os ambientes de aprendizagem emergentes e com a inovação pedagógica. Procedemos à apresentação do ambiente de aprendizagem presente na Escola da Ponte, olhando-o como ambiente de aprendizagem emergente à luz do construtivismo crítico. Concluímos que, o projeto Fazer a Ponte, é uma pedagogia nova, que se apresenta como disruptiva relativamente às práticas tradicionais associadas ao modelo de escola fabril, que fomenta o desenvolvimento de competências no aluno, nomeadamente a capacidade de reflexão e avaliação, pensamento crítico e capacidade de resolução de problemas.Universidade Federal de Alagoas, Campus ArapiracaDigitUMaPereira, Bárbara Rubina Coelho RamosBrazão, José Paulo Gomes2022-07-26T11:16:03Z2022-01-01T00:00:00Z2022-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.13/4466porPereira, B. R. C. R., & Brazão, J. P. G. (2022). Emerging learning environment: Escola da Ponte. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), 13592-13592. DOI: https://doi.org/10.20952/jrks311359210.20952/jrks3113592info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-05T12:57:47Zoai:digituma.uma.pt:10400.13/4466Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:08:35.424880Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte Emerging learning environment: Escola da Ponte Entorno de aprendizaje emergente: la Escuela Ponte |
title |
Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte |
spellingShingle |
Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte Pereira, Bárbara Rubina Coelho Ramos Constructivism Education Emergent learning environment Ambiente de aprendizagem emergente Construtivismo Educação Escola da Ponte . Faculdade de Ciências Sociais |
title_short |
Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte |
title_full |
Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte |
title_fullStr |
Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte |
title_full_unstemmed |
Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte |
title_sort |
Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte |
author |
Pereira, Bárbara Rubina Coelho Ramos |
author_facet |
Pereira, Bárbara Rubina Coelho Ramos Brazão, José Paulo Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Brazão, José Paulo Gomes |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
DigitUMa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Bárbara Rubina Coelho Ramos Brazão, José Paulo Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Constructivism Education Emergent learning environment Ambiente de aprendizagem emergente Construtivismo Educação Escola da Ponte . Faculdade de Ciências Sociais |
topic |
Constructivism Education Emergent learning environment Ambiente de aprendizagem emergente Construtivismo Educação Escola da Ponte . Faculdade de Ciências Sociais |
description |
This article aims to question the pedagogical modes of action within the contexts, from a perspective of rupture with the institutionalized model of teaching-learning. It is important to take a close look at critical constructivism, exposing its relationship with emerging learning environments and with pedagogical innovation. We proceed to the presentation of the learning environment present at Escola da Ponte, looking at it as an emergent learning environment in the light of critical constructivism. We conclude that the Fazer a Ponte project is a new pedagogy, which presents itself as disruptive in relation to traditional practices associated with the factory school model, which fosters the development of student skills, namely the capacity for reflection and evaluation, critical thinking and problem solving. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-26T11:16:03Z 2022-01-01T00:00:00Z 2022-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.13/4466 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.13/4466 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Pereira, B. R. C. R., & Brazão, J. P. G. (2022). Emerging learning environment: Escola da Ponte. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), 13592-13592. DOI: https://doi.org/10.20952/jrks3113592 10.20952/jrks3113592 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129953793474560 |