Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Bárbara Rubina Coelho Ramos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Brazão, José Paulo Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.13/4466
Resumo: This article aims to question the pedagogical modes of action within the contexts, from a perspective of rupture with the institutionalized model of teaching-learning. It is important to take a close look at critical constructivism, exposing its relationship with emerging learning environments and with pedagogical innovation. We proceed to the presentation of the learning environment present at Escola da Ponte, looking at it as an emergent learning environment in the light of critical constructivism. We conclude that the Fazer a Ponte project is a new pedagogy, which presents itself as disruptive in relation to traditional practices associated with the factory school model, which fosters the development of student skills, namely the capacity for reflection and evaluation, critical thinking and problem solving.
id RCAP_2f24cd4f75d6996782be148734ed44b5
oai_identifier_str oai:digituma.uma.pt:10400.13/4466
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da PonteEmerging learning environment: Escola da PonteEntorno de aprendizaje emergente: la Escuela PonteConstructivismEducationEmergent learning environmentAmbiente de aprendizagem emergenteConstrutivismoEducaçãoEscola da Ponte.Faculdade de Ciências SociaisThis article aims to question the pedagogical modes of action within the contexts, from a perspective of rupture with the institutionalized model of teaching-learning. It is important to take a close look at critical constructivism, exposing its relationship with emerging learning environments and with pedagogical innovation. We proceed to the presentation of the learning environment present at Escola da Ponte, looking at it as an emergent learning environment in the light of critical constructivism. We conclude that the Fazer a Ponte project is a new pedagogy, which presents itself as disruptive in relation to traditional practices associated with the factory school model, which fosters the development of student skills, namely the capacity for reflection and evaluation, critical thinking and problem solving.Pretende-se no presente artigo questionar os modos de agir pedagógicos dentro dos contextos, numa perspetiva de rutura com o modelo institucionalizado de ensino-aprendizagem. Importa debruçar um olhar atento sobre o construtivismo crítico, expondo a sua relação com os ambientes de aprendizagem emergentes e com a inovação pedagógica. Procedemos à apresentação do ambiente de aprendizagem presente na Escola da Ponte, olhando-o como ambiente de aprendizagem emergente à luz do construtivismo crítico. Concluímos que, o projeto Fazer a Ponte, é uma pedagogia nova, que se apresenta como disruptiva relativamente às práticas tradicionais associadas ao modelo de escola fabril, que fomenta o desenvolvimento de competências no aluno, nomeadamente a capacidade de reflexão e avaliação, pensamento crítico e capacidade de resolução de problemas.Universidade Federal de Alagoas, Campus ArapiracaDigitUMaPereira, Bárbara Rubina Coelho RamosBrazão, José Paulo Gomes2022-07-26T11:16:03Z2022-01-01T00:00:00Z2022-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.13/4466porPereira, B. R. C. R., & Brazão, J. P. G. (2022). Emerging learning environment: Escola da Ponte. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), 13592-13592. DOI: https://doi.org/10.20952/jrks311359210.20952/jrks3113592info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-05T12:57:47Zoai:digituma.uma.pt:10400.13/4466Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:08:35.424880Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte
Emerging learning environment: Escola da Ponte
Entorno de aprendizaje emergente: la Escuela Ponte
title Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte
spellingShingle Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte
Pereira, Bárbara Rubina Coelho Ramos
Constructivism
Education
Emergent learning environment
Ambiente de aprendizagem emergente
Construtivismo
Educação
Escola da Ponte
.
Faculdade de Ciências Sociais
title_short Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte
title_full Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte
title_fullStr Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte
title_full_unstemmed Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte
title_sort Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte
author Pereira, Bárbara Rubina Coelho Ramos
author_facet Pereira, Bárbara Rubina Coelho Ramos
Brazão, José Paulo Gomes
author_role author
author2 Brazão, José Paulo Gomes
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv DigitUMa
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Bárbara Rubina Coelho Ramos
Brazão, José Paulo Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Constructivism
Education
Emergent learning environment
Ambiente de aprendizagem emergente
Construtivismo
Educação
Escola da Ponte
.
Faculdade de Ciências Sociais
topic Constructivism
Education
Emergent learning environment
Ambiente de aprendizagem emergente
Construtivismo
Educação
Escola da Ponte
.
Faculdade de Ciências Sociais
description This article aims to question the pedagogical modes of action within the contexts, from a perspective of rupture with the institutionalized model of teaching-learning. It is important to take a close look at critical constructivism, exposing its relationship with emerging learning environments and with pedagogical innovation. We proceed to the presentation of the learning environment present at Escola da Ponte, looking at it as an emergent learning environment in the light of critical constructivism. We conclude that the Fazer a Ponte project is a new pedagogy, which presents itself as disruptive in relation to traditional practices associated with the factory school model, which fosters the development of student skills, namely the capacity for reflection and evaluation, critical thinking and problem solving.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-26T11:16:03Z
2022-01-01T00:00:00Z
2022-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.13/4466
url http://hdl.handle.net/10400.13/4466
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pereira, B. R. C. R., & Brazão, J. P. G. (2022). Emerging learning environment: Escola da Ponte. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), 13592-13592. DOI: https://doi.org/10.20952/jrks3113592
10.20952/jrks3113592
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129953793474560