O questionamento dos alunos em ambientes virtuais de aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14701 |
Resumo: | Several studies analyze classroom questioning. Most of them conclude that the professor asks the majority of questions, monopolizing the class time with his speech. Although that, in virtual environments, the statistics show the inverse: students are the central point of questioning. This study is based on a qualitative methodology. The focus of the study was the questions from a Facebook group of students from University of Aveiro attending the class of Calculus II. The group’s objective is to complement face to face interaction in class and in tutoring orientation. Students leave their questions in the group to be answered by other students or by a professor. With this study, we pretend to understand how far the students use this tool to follow the lessons. |
id |
RCAP_2fd25432f26e5d4267797a8117c98152 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/14701 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O questionamento dos alunos em ambientes virtuais de aprendizagemSeveral studies analyze classroom questioning. Most of them conclude that the professor asks the majority of questions, monopolizing the class time with his speech. Although that, in virtual environments, the statistics show the inverse: students are the central point of questioning. This study is based on a qualitative methodology. The focus of the study was the questions from a Facebook group of students from University of Aveiro attending the class of Calculus II. The group’s objective is to complement face to face interaction in class and in tutoring orientation. Students leave their questions in the group to be answered by other students or by a professor. With this study, we pretend to understand how far the students use this tool to follow the lessons.Vários são os estudos realizados no âmbito do questionamento dentro da sala de aula. Uma grande parte deles aponta para o mesmo resultado: o professor é o detentor da maior percentagem de perguntas colocadas na sala de aula, monopolizando o tempo lectivo com o seu discurso. No entanto, em ambientes virtuais, as estatísticas apontam para a situação inversa: é o aluno o ponto central do questionamento. O presente estudo teve por base uma metodologia de investigação qualitativa, no qual foram analisadas as perguntas efetuadas pelos alunos da Unidade Curricular de Cálculo II num grupo do Facebook. O objetivo do grupo é complementar a Orientação Tutorial e as aulas presenciais, funcionando como um espaço onde cada aluno deixa as suas dúvidas, sendo estas respondidas pelos restantes alunos ou pelos professores. Com esta análise, pretendemos perceber até que ponto os alunos utilizam esta ferramenta para acompanhar os conteúdos lecionados na aula.Universidade de Aveiro2016-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14701oai:proa.ua.pt:article/14701Internet Latent Corpus Journal; Vol 6 No 1 (2016); 173-182Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 173-182Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 No 1 (2016); 173-182Internet Latent Corpus Journal; vol. 6 n.º 1 (2016); 173-1821647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14701https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14701https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14701/10093Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, CarolinaMartins, Micaela2022-09-05T15:21:37Zoai:proa.ua.pt:article/14701Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:45.590604Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O questionamento dos alunos em ambientes virtuais de aprendizagem |
title |
O questionamento dos alunos em ambientes virtuais de aprendizagem |
spellingShingle |
O questionamento dos alunos em ambientes virtuais de aprendizagem Almeida, Carolina |
title_short |
O questionamento dos alunos em ambientes virtuais de aprendizagem |
title_full |
O questionamento dos alunos em ambientes virtuais de aprendizagem |
title_fullStr |
O questionamento dos alunos em ambientes virtuais de aprendizagem |
title_full_unstemmed |
O questionamento dos alunos em ambientes virtuais de aprendizagem |
title_sort |
O questionamento dos alunos em ambientes virtuais de aprendizagem |
author |
Almeida, Carolina |
author_facet |
Almeida, Carolina Martins, Micaela |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Micaela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Carolina Martins, Micaela |
description |
Several studies analyze classroom questioning. Most of them conclude that the professor asks the majority of questions, monopolizing the class time with his speech. Although that, in virtual environments, the statistics show the inverse: students are the central point of questioning. This study is based on a qualitative methodology. The focus of the study was the questions from a Facebook group of students from University of Aveiro attending the class of Calculus II. The group’s objective is to complement face to face interaction in class and in tutoring orientation. Students leave their questions in the group to be answered by other students or by a professor. With this study, we pretend to understand how far the students use this tool to follow the lessons. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14701 oai:proa.ua.pt:article/14701 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14701 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/14701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14701 https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14701 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14701/10093 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 6 No 1 (2016); 173-182 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 173-182 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 No 1 (2016); 173-182 Internet Latent Corpus Journal; vol. 6 n.º 1 (2016); 173-182 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130003920650240 |