The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manhiça, Ruben
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Arnaldo, Cravino, José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.2/15329
Resumo: In the evolving landscape of global education, Artificial Intelligence's (AI) integration into Learning Management Systems (LMS) promises a transformative shift. This paper presents Mozambique's journey in this domain, comparing it with global advancements. While the Mozambican higher education sector stands at the cusp of a digital revolution, its engagement with AI in LMS remains foundational. This is juxtaposed against the global trend where AI tools, such as ChatGPT, are rapidly becoming standard in many educational platforms, enhancing personalization, efficiency, and data-driven insights. The benefits of AI integration, such as tailored learning experiences and administrative automation, are counterbalanced by challenges, including data privacy concerns and over-reliance on technology. Drawing from real-world case studies, the paper highlights pioneering endeavours that showcase AI's potential in reshaping educational paradigms. As Mozambique navigates its unique challenges, insights from global best practices offer a roadmap for harnessing the transformative potential of AI in LMS, aiming to elevate its higher education sector to new heights.
id RCAP_39ca2959b56e4d9ef91fd1a4790990ce
oai_identifier_str oai:repositorioaberto.uab.pt:10400.2/15329
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education contextO percurso e o impacto da inteligência artificial em LMS no contexto do ensino superior moçambicanoArtificial intelligenceLearning management systemsMozambiqueHigher educationLMSInteligência artificialSistemas de gestão de aprendizagemMoçambiqueEnsino superiorODS::04:Educação de QualidadeODS::09:Indústria, Inovação e InfraestruturasIn the evolving landscape of global education, Artificial Intelligence's (AI) integration into Learning Management Systems (LMS) promises a transformative shift. This paper presents Mozambique's journey in this domain, comparing it with global advancements. While the Mozambican higher education sector stands at the cusp of a digital revolution, its engagement with AI in LMS remains foundational. This is juxtaposed against the global trend where AI tools, such as ChatGPT, are rapidly becoming standard in many educational platforms, enhancing personalization, efficiency, and data-driven insights. The benefits of AI integration, such as tailored learning experiences and administrative automation, are counterbalanced by challenges, including data privacy concerns and over-reliance on technology. Drawing from real-world case studies, the paper highlights pioneering endeavours that showcase AI's potential in reshaping educational paradigms. As Mozambique navigates its unique challenges, insights from global best practices offer a roadmap for harnessing the transformative potential of AI in LMS, aiming to elevate its higher education sector to new heights.Na evolução da educação global, a integração da Inteligência Artificial (IA) nos Sistemas de Gestão de Aprendizagem (LMS) promete uma transformação significativa. Este artigo investiga a jornada de Moçambique neste domínio, comparando-a com os avanços globais. Enquanto o setor de ensino superior moçambicano está à beira de uma revolução digital, seu envolvimento com a IA em LMS ainda está em uma fase inicial. Isso é contrastado com a tendência global, onde ferramentas de IA, como o ChatGPT, estão rapidamente se a se tornar padrão em muitas plataformas educativas, aprimorando a personalização, eficiência e insights baseados em dados. Os benefícios da integração da IA, como experiências de aprendizagem adaptadas e automação administrativa, são equilibrados por desafios, incluindo preocupações com a privacidade dos dados e excesso de dependência da tecnologia. Através de estudos de caso do mundo real, o artigo destaca esforços pioneiros que mostram o potencial da IA em remodelar os paradigmas educacionais. Enquanto Moçambique navega pelos seus desafios únicos, os insights das melhores práticas globais oferecem um roteiro para aproveitar o potencial transformador da IA em SGA, com o objetivo de elevar seu setor de ensino superior a novos patamares.Universidade Aberta. LE@DRepositório AbertoManhiça, RubenSantos, ArnaldoCravino, José2023-12-29T15:46:12Z2023-122023-12-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.2/15329engManhiça, Ruben; Santos, Arnaldo; Cravino, José - The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a Mozambican higher education context. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 6, nº 2 (julho.-dez. 2023)2182-4967https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202310info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-18T01:49:24Zoai:repositorioaberto.uab.pt:10400.2/15329Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:56:58.311149Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context
O percurso e o impacto da inteligência artificial em LMS no contexto do ensino superior moçambicano
title The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context
spellingShingle The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context
Manhiça, Ruben
Artificial intelligence
Learning management systems
Mozambique
Higher education
LMS
Inteligência artificial
Sistemas de gestão de aprendizagem
Moçambique
Ensino superior
ODS::04:Educação de Qualidade
ODS::09:Indústria, Inovação e Infraestruturas
title_short The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context
title_full The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context
title_fullStr The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context
title_full_unstemmed The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context
title_sort The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context
author Manhiça, Ruben
author_facet Manhiça, Ruben
Santos, Arnaldo
Cravino, José
author_role author
author2 Santos, Arnaldo
Cravino, José
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Aberto
dc.contributor.author.fl_str_mv Manhiça, Ruben
Santos, Arnaldo
Cravino, José
dc.subject.por.fl_str_mv Artificial intelligence
Learning management systems
Mozambique
Higher education
LMS
Inteligência artificial
Sistemas de gestão de aprendizagem
Moçambique
Ensino superior
ODS::04:Educação de Qualidade
ODS::09:Indústria, Inovação e Infraestruturas
topic Artificial intelligence
Learning management systems
Mozambique
Higher education
LMS
Inteligência artificial
Sistemas de gestão de aprendizagem
Moçambique
Ensino superior
ODS::04:Educação de Qualidade
ODS::09:Indústria, Inovação e Infraestruturas
description In the evolving landscape of global education, Artificial Intelligence's (AI) integration into Learning Management Systems (LMS) promises a transformative shift. This paper presents Mozambique's journey in this domain, comparing it with global advancements. While the Mozambican higher education sector stands at the cusp of a digital revolution, its engagement with AI in LMS remains foundational. This is juxtaposed against the global trend where AI tools, such as ChatGPT, are rapidly becoming standard in many educational platforms, enhancing personalization, efficiency, and data-driven insights. The benefits of AI integration, such as tailored learning experiences and administrative automation, are counterbalanced by challenges, including data privacy concerns and over-reliance on technology. Drawing from real-world case studies, the paper highlights pioneering endeavours that showcase AI's potential in reshaping educational paradigms. As Mozambique navigates its unique challenges, insights from global best practices offer a roadmap for harnessing the transformative potential of AI in LMS, aiming to elevate its higher education sector to new heights.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29T15:46:12Z
2023-12
2023-12-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.2/15329
url http://hdl.handle.net/10400.2/15329
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Manhiça, Ruben; Santos, Arnaldo; Cravino, José - The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a Mozambican higher education context. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 6, nº 2 (julho.-dez. 2023)
2182-4967
https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202310
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Aberta. LE@D
publisher.none.fl_str_mv Universidade Aberta. LE@D
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136453606768640