The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.2/15329 |
Resumo: | In the evolving landscape of global education, Artificial Intelligence's (AI) integration into Learning Management Systems (LMS) promises a transformative shift. This paper presents Mozambique's journey in this domain, comparing it with global advancements. While the Mozambican higher education sector stands at the cusp of a digital revolution, its engagement with AI in LMS remains foundational. This is juxtaposed against the global trend where AI tools, such as ChatGPT, are rapidly becoming standard in many educational platforms, enhancing personalization, efficiency, and data-driven insights. The benefits of AI integration, such as tailored learning experiences and administrative automation, are counterbalanced by challenges, including data privacy concerns and over-reliance on technology. Drawing from real-world case studies, the paper highlights pioneering endeavours that showcase AI's potential in reshaping educational paradigms. As Mozambique navigates its unique challenges, insights from global best practices offer a roadmap for harnessing the transformative potential of AI in LMS, aiming to elevate its higher education sector to new heights. |
id |
RCAP_39ca2959b56e4d9ef91fd1a4790990ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorioaberto.uab.pt:10400.2/15329 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education contextO percurso e o impacto da inteligência artificial em LMS no contexto do ensino superior moçambicanoArtificial intelligenceLearning management systemsMozambiqueHigher educationLMSInteligência artificialSistemas de gestão de aprendizagemMoçambiqueEnsino superiorODS::04:Educação de QualidadeODS::09:Indústria, Inovação e InfraestruturasIn the evolving landscape of global education, Artificial Intelligence's (AI) integration into Learning Management Systems (LMS) promises a transformative shift. This paper presents Mozambique's journey in this domain, comparing it with global advancements. While the Mozambican higher education sector stands at the cusp of a digital revolution, its engagement with AI in LMS remains foundational. This is juxtaposed against the global trend where AI tools, such as ChatGPT, are rapidly becoming standard in many educational platforms, enhancing personalization, efficiency, and data-driven insights. The benefits of AI integration, such as tailored learning experiences and administrative automation, are counterbalanced by challenges, including data privacy concerns and over-reliance on technology. Drawing from real-world case studies, the paper highlights pioneering endeavours that showcase AI's potential in reshaping educational paradigms. As Mozambique navigates its unique challenges, insights from global best practices offer a roadmap for harnessing the transformative potential of AI in LMS, aiming to elevate its higher education sector to new heights.Na evolução da educação global, a integração da Inteligência Artificial (IA) nos Sistemas de Gestão de Aprendizagem (LMS) promete uma transformação significativa. Este artigo investiga a jornada de Moçambique neste domínio, comparando-a com os avanços globais. Enquanto o setor de ensino superior moçambicano está à beira de uma revolução digital, seu envolvimento com a IA em LMS ainda está em uma fase inicial. Isso é contrastado com a tendência global, onde ferramentas de IA, como o ChatGPT, estão rapidamente se a se tornar padrão em muitas plataformas educativas, aprimorando a personalização, eficiência e insights baseados em dados. Os benefícios da integração da IA, como experiências de aprendizagem adaptadas e automação administrativa, são equilibrados por desafios, incluindo preocupações com a privacidade dos dados e excesso de dependência da tecnologia. Através de estudos de caso do mundo real, o artigo destaca esforços pioneiros que mostram o potencial da IA em remodelar os paradigmas educacionais. Enquanto Moçambique navega pelos seus desafios únicos, os insights das melhores práticas globais oferecem um roteiro para aproveitar o potencial transformador da IA em SGA, com o objetivo de elevar seu setor de ensino superior a novos patamares.Universidade Aberta. LE@DRepositório AbertoManhiça, RubenSantos, ArnaldoCravino, José2023-12-29T15:46:12Z2023-122023-12-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.2/15329engManhiça, Ruben; Santos, Arnaldo; Cravino, José - The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a Mozambican higher education context. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 6, nº 2 (julho.-dez. 2023)2182-4967https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202310info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-18T01:49:24Zoai:repositorioaberto.uab.pt:10400.2/15329Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:56:58.311149Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context O percurso e o impacto da inteligência artificial em LMS no contexto do ensino superior moçambicano |
title |
The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context |
spellingShingle |
The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context Manhiça, Ruben Artificial intelligence Learning management systems Mozambique Higher education LMS Inteligência artificial Sistemas de gestão de aprendizagem Moçambique Ensino superior ODS::04:Educação de Qualidade ODS::09:Indústria, Inovação e Infraestruturas |
title_short |
The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context |
title_full |
The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context |
title_fullStr |
The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context |
title_full_unstemmed |
The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context |
title_sort |
The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a mozambican higher education context |
author |
Manhiça, Ruben |
author_facet |
Manhiça, Ruben Santos, Arnaldo Cravino, José |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Arnaldo Cravino, José |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Aberto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Manhiça, Ruben Santos, Arnaldo Cravino, José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artificial intelligence Learning management systems Mozambique Higher education LMS Inteligência artificial Sistemas de gestão de aprendizagem Moçambique Ensino superior ODS::04:Educação de Qualidade ODS::09:Indústria, Inovação e Infraestruturas |
topic |
Artificial intelligence Learning management systems Mozambique Higher education LMS Inteligência artificial Sistemas de gestão de aprendizagem Moçambique Ensino superior ODS::04:Educação de Qualidade ODS::09:Indústria, Inovação e Infraestruturas |
description |
In the evolving landscape of global education, Artificial Intelligence's (AI) integration into Learning Management Systems (LMS) promises a transformative shift. This paper presents Mozambique's journey in this domain, comparing it with global advancements. While the Mozambican higher education sector stands at the cusp of a digital revolution, its engagement with AI in LMS remains foundational. This is juxtaposed against the global trend where AI tools, such as ChatGPT, are rapidly becoming standard in many educational platforms, enhancing personalization, efficiency, and data-driven insights. The benefits of AI integration, such as tailored learning experiences and administrative automation, are counterbalanced by challenges, including data privacy concerns and over-reliance on technology. Drawing from real-world case studies, the paper highlights pioneering endeavours that showcase AI's potential in reshaping educational paradigms. As Mozambique navigates its unique challenges, insights from global best practices offer a roadmap for harnessing the transformative potential of AI in LMS, aiming to elevate its higher education sector to new heights. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29T15:46:12Z 2023-12 2023-12-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.2/15329 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.2/15329 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Manhiça, Ruben; Santos, Arnaldo; Cravino, José - The journey and the impact of artificial intelligence on LMS in a Mozambican higher education context. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 6, nº 2 (julho.-dez. 2023) 2182-4967 https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202310 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Aberta. LE@D |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Aberta. LE@D |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136453606768640 |