Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/diacritica.260 |
Resumo: | This research has as purpose to describe the hypertextual retextualization process by which the didactic digital material goes through before being posted in the Virtual Learning Environment for E-learning. The research corpusconsists of every written version from the 25 web classes produced by the multidisciplinary team from the Undergraduate Coursein Professional and Technological Education course (EPCT).The hypertextual retextualization process phase involves adaptingand regularizing the genre style to the new textual support (the Moodle); adding visuals, auditory and hypertextualresources; the replacement of written texts for oral and/or visual texts; along with structural reordination of the typical contextualization factors ofdidactic texts. At the end of the study, we concluded that there is a closerelationshipbetween the discursive genre, the hypertextual retextualization and the didactic transposition, since that in both activities there is a discursive adaptation movement and language re-elaboration. |
id |
RCAP_3b2fb17c8a24ff410db835cf274b2077 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:journals.uminho.pt:article/4958 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learningA retextualização hipertextual em material didático digital para a educação àdistânciaHypertextual retextualizationProduction of Didactic Digital MaterialE-learningRetextualização hipertextualProdução de Material Didático DigitalEducação a DistânciaThis research has as purpose to describe the hypertextual retextualization process by which the didactic digital material goes through before being posted in the Virtual Learning Environment for E-learning. The research corpusconsists of every written version from the 25 web classes produced by the multidisciplinary team from the Undergraduate Coursein Professional and Technological Education course (EPCT).The hypertextual retextualization process phase involves adaptingand regularizing the genre style to the new textual support (the Moodle); adding visuals, auditory and hypertextualresources; the replacement of written texts for oral and/or visual texts; along with structural reordination of the typical contextualization factors ofdidactic texts. At the end of the study, we concluded that there is a closerelationshipbetween the discursive genre, the hypertextual retextualization and the didactic transposition, since that in both activities there is a discursive adaptation movement and language re-elaboration.Este artigo tem como propósito descrever o processo de retextualização hipertextual por meio do qual o material didático digital(MDD)passa antes de ser postado em um Ambiente Virtual de Aprendizagem(AVA)para os cursos de Educação a Distância(EaD). O corpus de pesquisa é constituído de todas as versões escritas de 25 web aulas produzidas por uma equipe multidisciplinar do curso de Licenciatura em Educação Profissional, Científica e Tecnológica (EPCT). Nomeamos o processo de retextualização hipertextual como uma atividade textual de adaptação e regularização do gênero web aula, produzido tradicionalmente no meio impresso, para o novo suporte textual (o Moodle). Em nosso estudo, vimos que a retextualização hipertextual acontece pelo acréscimo de recursos visuais, auditivos e hipertextuais; pela substituição de textos escritos por textos orais e/ou visuais; e pela reordenação estrutural dos fatores de contextualização típicos de textos didáticos. Ao final do artigo, concluímos que há uma estreita relação entre a retextualização hipertextual em MDDe a transposição didática multimodal, já que, em ambas as atividades, há um movimento de adaptações discursivas e de reelaboração da linguagem em função da esfera enunciativa do Ambiente Virtual de Aprendizagem na qual o gênero é veiculado.CEHUM2020-04-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.260https://doi.org/10.21814/diacritica.260Diacrítica; Vol. 34 N.º 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 41-57Diacrítica; Vol. 34 No. 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 41-572183-91740870-896710.21814/diacritica.34.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4958https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4958/5576Direitos de Autor (c) 2023 Débora Liberato Arruda Hissa, Nukácia Meyre Silva Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHissa, Débora Liberato ArrudaAraújo, Nukácia Meyre Silva2023-07-28T07:47:35Zoai:journals.uminho.pt:article/4958Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:36.175061Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning A retextualização hipertextual em material didático digital para a educação àdistância |
title |
Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning |
spellingShingle |
Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning Hissa, Débora Liberato Arruda Hypertextual retextualization Production of Didactic Digital Material E-learning Retextualização hipertextual Produção de Material Didático Digital Educação a Distância |
title_short |
Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning |
title_full |
Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning |
title_fullStr |
Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning |
title_full_unstemmed |
Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning |
title_sort |
Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning |
author |
Hissa, Débora Liberato Arruda |
author_facet |
Hissa, Débora Liberato Arruda Araújo, Nukácia Meyre Silva |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Nukácia Meyre Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hissa, Débora Liberato Arruda Araújo, Nukácia Meyre Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hypertextual retextualization Production of Didactic Digital Material E-learning Retextualização hipertextual Produção de Material Didático Digital Educação a Distância |
topic |
Hypertextual retextualization Production of Didactic Digital Material E-learning Retextualização hipertextual Produção de Material Didático Digital Educação a Distância |
description |
This research has as purpose to describe the hypertextual retextualization process by which the didactic digital material goes through before being posted in the Virtual Learning Environment for E-learning. The research corpusconsists of every written version from the 25 web classes produced by the multidisciplinary team from the Undergraduate Coursein Professional and Technological Education course (EPCT).The hypertextual retextualization process phase involves adaptingand regularizing the genre style to the new textual support (the Moodle); adding visuals, auditory and hypertextualresources; the replacement of written texts for oral and/or visual texts; along with structural reordination of the typical contextualization factors ofdidactic texts. At the end of the study, we concluded that there is a closerelationshipbetween the discursive genre, the hypertextual retextualization and the didactic transposition, since that in both activities there is a discursive adaptation movement and language re-elaboration. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21814/diacritica.260 https://doi.org/10.21814/diacritica.260 |
url |
https://doi.org/10.21814/diacritica.260 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4958 https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4958/5576 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Débora Liberato Arruda Hissa, Nukácia Meyre Silva Araújo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Débora Liberato Arruda Hissa, Nukácia Meyre Silva Araújo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diacrítica; Vol. 34 N.º 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 41-57 Diacrítica; Vol. 34 No. 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 41-57 2183-9174 0870-8967 10.21814/diacritica.34.1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132072660434944 |