Utilização de uma plataforma EAD no ensino-aprendizagem da disciplina de TIC
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10773/1306 |
Resumo: | A presente dissertação aborda todos os procedimentos que, desde o momento da elaboração do projecto, foram desenvolvidos tendo em vista a avaliação do impacte da utilização de uma plataforma de Ensino a Distância (plataforma EAD) – Blackboard – na leccionação de um módulo da disciplina de Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) no ensino Secundário. Para implementar a abordagem descrita seleccionou-se a primeira unidade do módulo um do programa da disciplina de TIC do décimo ano de escolaridade – “Internet”. A plataforma EAD foi utilizada como ferramenta de apoio no desenvolvimento dos processos de ensino e aprendizagem do módulo referido, tendo-se, posteriormente, procedido à avaliação dos resultados obtidos. A concretização deste trabalho, para além de permitir avaliar o impacto da exploração das estratégias e metodologias aplicadas no desenvolvimento de competências transversais (tecnológicas, recolha e tratamento de informação, resolução de problemas, comunicação, aprendizagem…), visa dar, pelo menos assim se espera, um pequeno contributo para que, no futuro, a educação a distância constitua uma modalidade de educação mais abrangente, podendo beneficiar um leque significativo de alunos/formandos. Esta investigação baseou-se num estudo de caso. Consideramos que este estudo se integra também no paradigma metodológico da investigação-acção, dado que o investigador será, simultaneamente, professor das turmas e interveniente activo no estudo. Dado pretender-se, fundamentalmente, proceder a uma descrição e interpretação dos fenómenos/resultados a observar, recorreu-se a uma metodologia predominantemente qualitativa, ainda que explorando técnicas de recolha de dados quantificáveis sempre que tal se revelou necessário. Atendendo à natureza qualitativa do estudo, foram utilizados, como instrumentos de recolha de dados, os questionários, os testes (inicial e final) e as observações e registos do docente/investigador. Mesmo utilizando os recursos disponibilizados pela Internet e pela plataforma EAD, convém frisar que as aulas decorreram sempre em regime presencial; enveredou-se por esta opção devido, fundamentalmente, às limitações de alguns alunos no que respeita à utilização de meios informáticos fora da escola. As aulas foram leccionadas no laboratório de informática da escola onde leccionei – Escola Secundária de Pombal – o qual se encontra devidamente equipado. Enquanto professor da disciplina elaborei alguns guiões que serviram como base de orientação para a realização dos trabalhos. Esses guiões foram disponibilizados na plataforma EAD para poderem ser consultados pelos alunos. Numa fase já mais terminal, também alguns dos trabalhos realizados pelos alunos acabaram por ser colocados na plataforma EAD. As dúvidas dos alunos foram esclarecidas tanto no contexto de sala de aula como em consulta directa ao docente. Além do material que obtiveram através das suas próprias pesquisas, foram também disponibilizados aos alunos, quer no contexto de sala de aula quer através da plataforma EAD (via e-mail dos grupos), testes, questionários, agenda, o respectivo desempenho individual, a auto e a heteroavaliação; estes instrumentos foram elaborados e disponibilizados aos alunos com o intuito de os auxiliar na construção do conhecimento. O Blackboard foi a plataforma EAD utilizada. Esta ferramenta, que foi concebida para melhorar o processo de ensino-aprendizagem, possui uma estrutura que estimula e potencia fortemente as interacções professor-aluno e aluno-aluno. Os resultados observados demonstram que a utilização de plataformas EAD e de ambientes de ensino-aprendizagem baseados na Internet pode vir a ser mais generalizada e abrangente, podendo constituir uma estratégia efectiva no ensino secundário. A expansão da educação a distância pode (e deve!) ser feita sem que haja um comprometimento da qualidade, podendo esta modalidade de educação tornar-se, por via das suas características inovadoras e atractivas para os alunos, numa opção credível para fazer face ao insucesso e abandono escolares que se verificam actualmente no ensino secundário. De facto, a análise dos resultados obtidos com a implementação deste projecto evidencia um razoável índice de satisfação por parte dos alunos, podendo considerar-se que a abordagem efectuada foi, no mínimo, promissora e merecedora de ser aplicada a uma escala mais abrangente. Com a concretização do presente trabalho acreditamos ter conseguido dar um pequeno contributo para revelar/aprofundar algumas das vantagens da educação a distância e, simultaneamente, evidenciar alguns dos constrangimentos inerentes a esta modalidade de ensino. Neste âmbito, futuras investigações deverão dedicar-se ao estudo das melhores formas de potenciar e aproveitar as virtudes da educação a distância e de minorar os constrangimentos a ela associados ABSTRACT: The present work approaches all the procedures that, since the beginning of the drawing of the project, have been developed for the evaluation of the impact of the use of a e-Learning platform (EAD platform) - Blackboard - in the teaching of a module of the subject Information and Communication Technologie (ICT) in Secondary school. To implement the referred approach we selected the first unit of Module 1 of the ICT syllabus, tenth form - “Internet”. The EAD Platform was used as a support tool in the development of the teaching and learning process of this module, and, later on, we evaluated the results we obtained. The achievement of this work, besides allowing to evaluate the impact of the exploitation of the strategies and methodologies used in the development of transversal abilities (technological ones, information collection and treatment, problems solution, communication, learning…), aims to be, at least we so expect, a small contribution so that, in the future, the elearning can be a more including way of education, being able to be a benefit for a significant rainge of pupils. This research was based on a study case. We consider that this study is also included in the research-action methodological paradigm, as the researcher will simultaneously be, the groups teacher and an actor in this study. As we intend, basically, to make to a description and interpretation of the phenomena/resultes to be observed, we used a predominantly qualitative methodology, despite having explored techniques of quantified data collection whenever it was necessary. Due to the qualitative nature of the study, researcher’s comments and registers were used as instruments of data collection as well as questionnaires, tests (initial and final ones). Even using the resources available on the Internet and EAD the platform, we emphasize that the lessons always happened with the presence of the pupils; we chose this situation, basically, due to the limitations of some pupils in what concerns the use of informatics media out of the school. The lessons were taught in the Computer Science laboratory of the school – Escola Secundária de Pombal - which is fully equipped. While a teacher of this subject I made some guide lines that were a basis of orientation for the accomplishment of the works. These guides were made available in the EAD platform to be used by the pupils. Later on, some of the works carried through by the pupils were also posted on the EAD platform. The doubts of the pupils were enlightened, both in the classroom and in personal meeting with the teacher. Besides the material that they had got through their own research, something else was also made available for the pupils, not only in the classroom but also through the EAD platform (via email among the groups), tests, questionnaires, their own individual performance, self-assessment and the hetero-evaluation; these tools were built and made available for the pupils to assisting them in the construction of their knowledge. The Blackboard was the EAD platform that we used. This tool that was conceived to improve the teaching-learning process has structure that stimulates and improves the interaction teacher-pupil and pupil-pupil. The observed results demonstrate that the use of EAD platforms and teachinglearning environments based in the Internet can become more generalized and including, being able to constitute an effective strategy in secondary education. The expansion of e-learning education can be made without a decrease of the quality, and this modality of education may become, due to its innovative and attractive characteristics for the pupils, a credible option to face school failure and abandon that currently happens in secondary school. In fact, the analysis of the results we got with the development of this project shows a reasonable rate of satisfaction of the pupils, and we may consider that this approach was, at least, promising and it deserves being applied to a more including scale. With this work we believe we were able not only to contribute to reveal/develop some of the e-learning advantages but also to show some of the restraints linked to this way of teaching. Still in this scope future research should be held to study the best ways of enhangin and using the virtues of e-learning and to minimize the restraints wich are related to it. |
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A concretização deste trabalho, para além de permitir avaliar o impacto da exploração das estratégias e metodologias aplicadas no desenvolvimento de competências transversais (tecnológicas, recolha e tratamento de informação, resolução de problemas, comunicação, aprendizagem…), visa dar, pelo menos assim se espera, um pequeno contributo para que, no futuro, a educação a distância constitua uma modalidade de educação mais abrangente, podendo beneficiar um leque significativo de alunos/formandos. Esta investigação baseou-se num estudo de caso. Consideramos que este estudo se integra também no paradigma metodológico da investigação-acção, dado que o investigador será, simultaneamente, professor das turmas e interveniente activo no estudo. Dado pretender-se, fundamentalmente, proceder a uma descrição e interpretação dos fenómenos/resultados a observar, recorreu-se a uma metodologia predominantemente qualitativa, ainda que explorando técnicas de recolha de dados quantificáveis sempre que tal se revelou necessário. Atendendo à natureza qualitativa do estudo, foram utilizados, como instrumentos de recolha de dados, os questionários, os testes (inicial e final) e as observações e registos do docente/investigador. Mesmo utilizando os recursos disponibilizados pela Internet e pela plataforma EAD, convém frisar que as aulas decorreram sempre em regime presencial; enveredou-se por esta opção devido, fundamentalmente, às limitações de alguns alunos no que respeita à utilização de meios informáticos fora da escola. As aulas foram leccionadas no laboratório de informática da escola onde leccionei – Escola Secundária de Pombal – o qual se encontra devidamente equipado. Enquanto professor da disciplina elaborei alguns guiões que serviram como base de orientação para a realização dos trabalhos. Esses guiões foram disponibilizados na plataforma EAD para poderem ser consultados pelos alunos. Numa fase já mais terminal, também alguns dos trabalhos realizados pelos alunos acabaram por ser colocados na plataforma EAD. As dúvidas dos alunos foram esclarecidas tanto no contexto de sala de aula como em consulta directa ao docente. Além do material que obtiveram através das suas próprias pesquisas, foram também disponibilizados aos alunos, quer no contexto de sala de aula quer através da plataforma EAD (via e-mail dos grupos), testes, questionários, agenda, o respectivo desempenho individual, a auto e a heteroavaliação; estes instrumentos foram elaborados e disponibilizados aos alunos com o intuito de os auxiliar na construção do conhecimento. O Blackboard foi a plataforma EAD utilizada. Esta ferramenta, que foi concebida para melhorar o processo de ensino-aprendizagem, possui uma estrutura que estimula e potencia fortemente as interacções professor-aluno e aluno-aluno. Os resultados observados demonstram que a utilização de plataformas EAD e de ambientes de ensino-aprendizagem baseados na Internet pode vir a ser mais generalizada e abrangente, podendo constituir uma estratégia efectiva no ensino secundário. A expansão da educação a distância pode (e deve!) ser feita sem que haja um comprometimento da qualidade, podendo esta modalidade de educação tornar-se, por via das suas características inovadoras e atractivas para os alunos, numa opção credível para fazer face ao insucesso e abandono escolares que se verificam actualmente no ensino secundário. De facto, a análise dos resultados obtidos com a implementação deste projecto evidencia um razoável índice de satisfação por parte dos alunos, podendo considerar-se que a abordagem efectuada foi, no mínimo, promissora e merecedora de ser aplicada a uma escala mais abrangente. Com a concretização do presente trabalho acreditamos ter conseguido dar um pequeno contributo para revelar/aprofundar algumas das vantagens da educação a distância e, simultaneamente, evidenciar alguns dos constrangimentos inerentes a esta modalidade de ensino. Neste âmbito, futuras investigações deverão dedicar-se ao estudo das melhores formas de potenciar e aproveitar as virtudes da educação a distância e de minorar os constrangimentos a ela associados ABSTRACT: The present work approaches all the procedures that, since the beginning of the drawing of the project, have been developed for the evaluation of the impact of the use of a e-Learning platform (EAD platform) - Blackboard - in the teaching of a module of the subject Information and Communication Technologie (ICT) in Secondary school. To implement the referred approach we selected the first unit of Module 1 of the ICT syllabus, tenth form - “Internet”. The EAD Platform was used as a support tool in the development of the teaching and learning process of this module, and, later on, we evaluated the results we obtained. The achievement of this work, besides allowing to evaluate the impact of the exploitation of the strategies and methodologies used in the development of transversal abilities (technological ones, information collection and treatment, problems solution, communication, learning…), aims to be, at least we so expect, a small contribution so that, in the future, the elearning can be a more including way of education, being able to be a benefit for a significant rainge of pupils. This research was based on a study case. We consider that this study is also included in the research-action methodological paradigm, as the researcher will simultaneously be, the groups teacher and an actor in this study. As we intend, basically, to make to a description and interpretation of the phenomena/resultes to be observed, we used a predominantly qualitative methodology, despite having explored techniques of quantified data collection whenever it was necessary. Due to the qualitative nature of the study, researcher’s comments and registers were used as instruments of data collection as well as questionnaires, tests (initial and final ones). Even using the resources available on the Internet and EAD the platform, we emphasize that the lessons always happened with the presence of the pupils; we chose this situation, basically, due to the limitations of some pupils in what concerns the use of informatics media out of the school. The lessons were taught in the Computer Science laboratory of the school – Escola Secundária de Pombal - which is fully equipped. While a teacher of this subject I made some guide lines that were a basis of orientation for the accomplishment of the works. These guides were made available in the EAD platform to be used by the pupils. Later on, some of the works carried through by the pupils were also posted on the EAD platform. The doubts of the pupils were enlightened, both in the classroom and in personal meeting with the teacher. Besides the material that they had got through their own research, something else was also made available for the pupils, not only in the classroom but also through the EAD platform (via email among the groups), tests, questionnaires, their own individual performance, self-assessment and the hetero-evaluation; these tools were built and made available for the pupils to assisting them in the construction of their knowledge. The Blackboard was the EAD platform that we used. This tool that was conceived to improve the teaching-learning process has structure that stimulates and improves the interaction teacher-pupil and pupil-pupil. The observed results demonstrate that the use of EAD platforms and teachinglearning environments based in the Internet can become more generalized and including, being able to constitute an effective strategy in secondary education. The expansion of e-learning education can be made without a decrease of the quality, and this modality of education may become, due to its innovative and attractive characteristics for the pupils, a credible option to face school failure and abandon that currently happens in secondary school. In fact, the analysis of the results we got with the development of this project shows a reasonable rate of satisfaction of the pupils, and we may consider that this approach was, at least, promising and it deserves being applied to a more including scale. With this work we believe we were able not only to contribute to reveal/develop some of the e-learning advantages but also to show some of the restraints linked to this way of teaching. Still in this scope future research should be held to study the best ways of enhangin and using the virtues of e-learning and to minimize the restraints wich are related to it.Universidade de Aveiro2011-04-19T13:38:04Z2007-01-01T00:00:00Z2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10773/1306porPeixoto, Jorge Ramosinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-22T10:57:01Zoai:ria.ua.pt:10773/1306Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T02:40:00.869543Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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A concretização deste trabalho, para além de permitir avaliar o impacto da exploração das estratégias e metodologias aplicadas no desenvolvimento de competências transversais (tecnológicas, recolha e tratamento de informação, resolução de problemas, comunicação, aprendizagem…), visa dar, pelo menos assim se espera, um pequeno contributo para que, no futuro, a educação a distância constitua uma modalidade de educação mais abrangente, podendo beneficiar um leque significativo de alunos/formandos. Esta investigação baseou-se num estudo de caso. Consideramos que este estudo se integra também no paradigma metodológico da investigação-acção, dado que o investigador será, simultaneamente, professor das turmas e interveniente activo no estudo. Dado pretender-se, fundamentalmente, proceder a uma descrição e interpretação dos fenómenos/resultados a observar, recorreu-se a uma metodologia predominantemente qualitativa, ainda que explorando técnicas de recolha de dados quantificáveis sempre que tal se revelou necessário. Atendendo à natureza qualitativa do estudo, foram utilizados, como instrumentos de recolha de dados, os questionários, os testes (inicial e final) e as observações e registos do docente/investigador. Mesmo utilizando os recursos disponibilizados pela Internet e pela plataforma EAD, convém frisar que as aulas decorreram sempre em regime presencial; enveredou-se por esta opção devido, fundamentalmente, às limitações de alguns alunos no que respeita à utilização de meios informáticos fora da escola. As aulas foram leccionadas no laboratório de informática da escola onde leccionei – Escola Secundária de Pombal – o qual se encontra devidamente equipado. Enquanto professor da disciplina elaborei alguns guiões que serviram como base de orientação para a realização dos trabalhos. Esses guiões foram disponibilizados na plataforma EAD para poderem ser consultados pelos alunos. Numa fase já mais terminal, também alguns dos trabalhos realizados pelos alunos acabaram por ser colocados na plataforma EAD. As dúvidas dos alunos foram esclarecidas tanto no contexto de sala de aula como em consulta directa ao docente. Além do material que obtiveram através das suas próprias pesquisas, foram também disponibilizados aos alunos, quer no contexto de sala de aula quer através da plataforma EAD (via e-mail dos grupos), testes, questionários, agenda, o respectivo desempenho individual, a auto e a heteroavaliação; estes instrumentos foram elaborados e disponibilizados aos alunos com o intuito de os auxiliar na construção do conhecimento. O Blackboard foi a plataforma EAD utilizada. Esta ferramenta, que foi concebida para melhorar o processo de ensino-aprendizagem, possui uma estrutura que estimula e potencia fortemente as interacções professor-aluno e aluno-aluno. Os resultados observados demonstram que a utilização de plataformas EAD e de ambientes de ensino-aprendizagem baseados na Internet pode vir a ser mais generalizada e abrangente, podendo constituir uma estratégia efectiva no ensino secundário. A expansão da educação a distância pode (e deve!) ser feita sem que haja um comprometimento da qualidade, podendo esta modalidade de educação tornar-se, por via das suas características inovadoras e atractivas para os alunos, numa opção credível para fazer face ao insucesso e abandono escolares que se verificam actualmente no ensino secundário. De facto, a análise dos resultados obtidos com a implementação deste projecto evidencia um razoável índice de satisfação por parte dos alunos, podendo considerar-se que a abordagem efectuada foi, no mínimo, promissora e merecedora de ser aplicada a uma escala mais abrangente. Com a concretização do presente trabalho acreditamos ter conseguido dar um pequeno contributo para revelar/aprofundar algumas das vantagens da educação a distância e, simultaneamente, evidenciar alguns dos constrangimentos inerentes a esta modalidade de ensino. Neste âmbito, futuras investigações deverão dedicar-se ao estudo das melhores formas de potenciar e aproveitar as virtudes da educação a distância e de minorar os constrangimentos a ela associados ABSTRACT: The present work approaches all the procedures that, since the beginning of the drawing of the project, have been developed for the evaluation of the impact of the use of a e-Learning platform (EAD platform) - Blackboard - in the teaching of a module of the subject Information and Communication Technologie (ICT) in Secondary school. To implement the referred approach we selected the first unit of Module 1 of the ICT syllabus, tenth form - “Internet”. The EAD Platform was used as a support tool in the development of the teaching and learning process of this module, and, later on, we evaluated the results we obtained. The achievement of this work, besides allowing to evaluate the impact of the exploitation of the strategies and methodologies used in the development of transversal abilities (technological ones, information collection and treatment, problems solution, communication, learning…), aims to be, at least we so expect, a small contribution so that, in the future, the elearning can be a more including way of education, being able to be a benefit for a significant rainge of pupils. This research was based on a study case. We consider that this study is also included in the research-action methodological paradigm, as the researcher will simultaneously be, the groups teacher and an actor in this study. As we intend, basically, to make to a description and interpretation of the phenomena/resultes to be observed, we used a predominantly qualitative methodology, despite having explored techniques of quantified data collection whenever it was necessary. Due to the qualitative nature of the study, researcher’s comments and registers were used as instruments of data collection as well as questionnaires, tests (initial and final ones). Even using the resources available on the Internet and EAD the platform, we emphasize that the lessons always happened with the presence of the pupils; we chose this situation, basically, due to the limitations of some pupils in what concerns the use of informatics media out of the school. The lessons were taught in the Computer Science laboratory of the school – Escola Secundária de Pombal - which is fully equipped. While a teacher of this subject I made some guide lines that were a basis of orientation for the accomplishment of the works. These guides were made available in the EAD platform to be used by the pupils. Later on, some of the works carried through by the pupils were also posted on the EAD platform. The doubts of the pupils were enlightened, both in the classroom and in personal meeting with the teacher. Besides the material that they had got through their own research, something else was also made available for the pupils, not only in the classroom but also through the EAD platform (via email among the groups), tests, questionnaires, their own individual performance, self-assessment and the hetero-evaluation; these tools were built and made available for the pupils to assisting them in the construction of their knowledge. The Blackboard was the EAD platform that we used. This tool that was conceived to improve the teaching-learning process has structure that stimulates and improves the interaction teacher-pupil and pupil-pupil. The observed results demonstrate that the use of EAD platforms and teachinglearning environments based in the Internet can become more generalized and including, being able to constitute an effective strategy in secondary education. The expansion of e-learning education can be made without a decrease of the quality, and this modality of education may become, due to its innovative and attractive characteristics for the pupils, a credible option to face school failure and abandon that currently happens in secondary school. In fact, the analysis of the results we got with the development of this project shows a reasonable rate of satisfaction of the pupils, and we may consider that this approach was, at least, promising and it deserves being applied to a more including scale. With this work we believe we were able not only to contribute to reveal/develop some of the e-learning advantages but also to show some of the restraints linked to this way of teaching. Still in this scope future research should be held to study the best ways of enhangin and using the virtues of e-learning and to minimize the restraints wich are related to it. |
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