Change or paradigm shift in the swedish preschool?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jönsson, Ingrid
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Sandell, Anna, Tallberg-Broman, Ingegerd
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10071/4251
Resumo: The article discusses recent reforms in the Swedish preschool. Is educare, the hallmark of the Swedish preschool, challenged by ideas about school preparation and future employability? Changes of goals, policy instruments and settings are analyzed from a historical perspective. The conclusion is that the reform work needs to be understood in relation to national ideas as well as in relation to ideas advocated by international organizations. The application of Hall’s (1993) requirements for paradigm shift points to changes of first and second order rather than to a simultaneous change of goals, policy instruments and settings. Additional research on what actually happens in the local context is recommended as policy and practices seldom totally overlap.
id RCAP_4aa7b4f94183465d40bce1818a516d5d
oai_identifier_str oai:repositorio.iscte-iul.pt:10071/4251
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Change or paradigm shift in the swedish preschool?PreschoolEducareSocial investment strategyParadigm shiftPré-escolarEducareEstratégia de investimento socialSubstituição de paradigmaPréscolaireEducareStratégie d’investissement socialChangement de paradigmeEnseñanza preescolarEducareEstrategia de inversión socialSubstitución de paradigmaThe article discusses recent reforms in the Swedish preschool. Is educare, the hallmark of the Swedish preschool, challenged by ideas about school preparation and future employability? Changes of goals, policy instruments and settings are analyzed from a historical perspective. The conclusion is that the reform work needs to be understood in relation to national ideas as well as in relation to ideas advocated by international organizations. The application of Hall’s (1993) requirements for paradigm shift points to changes of first and second order rather than to a simultaneous change of goals, policy instruments and settings. Additional research on what actually happens in the local context is recommended as policy and practices seldom totally overlap.O artigo analisa as reformas recentes na educação pré-escolar da Suécia. Será o educare, marca da pré-escola sueca, desafiado por ideias focadas sobretudo na preparação escolar e na empregabilidade futura? Este artigo analisa as mudanças de objetivos, de instrumentos de política e de contexto, a partir de uma perspetiva histórica. A conclusão é a de que a reforma efetuada tem de ser interpretada tanto em relação às ideais nacionais como em relação às ideias defendidas por organizações internacionais. A aplicação dos requisitos de Hall (1993) para a mudança de paradigma indicia mudanças de primeira e de segunda ordem, mais do que uma alteração simultânea de objetivos, instrumentos de política e de contexto. Será necessária pesquisa adicional para melhor compreender o que realmente está a acontecer em contexto local, uma vez que políticas e práticas raramente se sobrepõem na totalidade.Cet article analyse les réformes récentes engagées dans l’éducation préscolaire suédoise. L’educare suédois serait-il tenté par des idées centrées surtout sur la préparation scolaire et l’employabilité future? Cet article analyse les changements d’objectifs, d’instruments politiques et de contexte, à partir d’une perspective historique. La conclusion est que la réforme engagée doit être interprétée tant au regard des idéaux nationaux que des idées défendues par les organisations internationales. L’application des critères de Hall (1993) pour le changement de paradigme révèle des changements de premier et de second ordre, plutôt qu’une modification simultanée des objectifs, des instruments politiques et du contexte. Il faudra une nouvelle recherche pour mieux comprendre ce qui est réellement en train de se passer dans le contexte local, car il est rare que les politiques et les pratiques se superposent totalement.El artículo analiza las reformas recientes en la educación preescolar de Suecia. ¿Será el educare, marca de la enseñanza preescolar sueca, desafiado por ideas enfocadas sobretodo en la preparación escolar y en la posibilidad de obtener empleo futuro? Este artículo analiza los cambios de objetivos, de instrumentos de política y de contexto, a partir de una perspectiva histórica. La conclusión es de que la reforma efectuada tiene que ser interpretada tanto en relación a las ideas nacionales como en relación a las ideas defendidas por organizaciones internacionales. La aplicación de los requisitos de Hall (1993) para el cambio de paradigma indicia cambios de primer y segundo orden, más que de una alteración simultánea de objetivos, instrumentos de política y de contexto. Será necesaria una búsqueda adicional para comprender mejor lo que realmente está aconteciendo en contexto local, una vez que políticas y prácticas raramente se sobreponen en su totalidad.Editora Mundos Sociais/CIES-IUL2012-12-07T12:19:08Z2012-01-01T00:00:00Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10071/4251eng0873-6529Jönsson, IngridSandell, AnnaTallberg-Broman, Ingegerdinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-09T17:47:38Zoai:repositorio.iscte-iul.pt:10071/4251Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:23:08.019822Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Change or paradigm shift in the swedish preschool?
title Change or paradigm shift in the swedish preschool?
spellingShingle Change or paradigm shift in the swedish preschool?
Jönsson, Ingrid
Preschool
Educare
Social investment strategy
Paradigm shift
Pré-escolar
Educare
Estratégia de investimento social
Substituição de paradigma
Préscolaire
Educare
Stratégie d’investissement social
Changement de paradigme
Enseñanza preescolar
Educare
Estrategia de inversión social
Substitución de paradigma
title_short Change or paradigm shift in the swedish preschool?
title_full Change or paradigm shift in the swedish preschool?
title_fullStr Change or paradigm shift in the swedish preschool?
title_full_unstemmed Change or paradigm shift in the swedish preschool?
title_sort Change or paradigm shift in the swedish preschool?
author Jönsson, Ingrid
author_facet Jönsson, Ingrid
Sandell, Anna
Tallberg-Broman, Ingegerd
author_role author
author2 Sandell, Anna
Tallberg-Broman, Ingegerd
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jönsson, Ingrid
Sandell, Anna
Tallberg-Broman, Ingegerd
dc.subject.por.fl_str_mv Preschool
Educare
Social investment strategy
Paradigm shift
Pré-escolar
Educare
Estratégia de investimento social
Substituição de paradigma
Préscolaire
Educare
Stratégie d’investissement social
Changement de paradigme
Enseñanza preescolar
Educare
Estrategia de inversión social
Substitución de paradigma
topic Preschool
Educare
Social investment strategy
Paradigm shift
Pré-escolar
Educare
Estratégia de investimento social
Substituição de paradigma
Préscolaire
Educare
Stratégie d’investissement social
Changement de paradigme
Enseñanza preescolar
Educare
Estrategia de inversión social
Substitución de paradigma
description The article discusses recent reforms in the Swedish preschool. Is educare, the hallmark of the Swedish preschool, challenged by ideas about school preparation and future employability? Changes of goals, policy instruments and settings are analyzed from a historical perspective. The conclusion is that the reform work needs to be understood in relation to national ideas as well as in relation to ideas advocated by international organizations. The application of Hall’s (1993) requirements for paradigm shift points to changes of first and second order rather than to a simultaneous change of goals, policy instruments and settings. Additional research on what actually happens in the local context is recommended as policy and practices seldom totally overlap.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-07T12:19:08Z
2012-01-01T00:00:00Z
2012
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10071/4251
url http://hdl.handle.net/10071/4251
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 0873-6529
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mundos Sociais/CIES-IUL
publisher.none.fl_str_mv Editora Mundos Sociais/CIES-IUL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134792790310912