Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kaminski, Márcia Regina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Boscarioli, Clodis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082
Resumo: Technologies have increasingly caused significant changes in society, which generates the need for a constant rethinking of the teaching and learning processes, in order to incorporate these technologies as part of them, aiming at integral formation of students in the context of cyberculture. This paper presents a case study also with research-action features, conducted in a municipal public school that analyzed and restructured its computer in education practices with digital games, computational thinking, virtual teaching and learning environments and educational robotics, under the perspective of active learning. As a result, besides the visibility of the developed practices aiming at replication in similar realities, it was possible to improve the work by its restructuring in the light of the analysis of the practice itself. 
id RCAP_6179cbd66878aea179fec7b65086eda0
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/20082
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PRInformática na Educação no Ensino Fundamental I: Análise das Práticas da escola Aloys João Mann de Cascavel/PRTechnologies have increasingly caused significant changes in society, which generates the need for a constant rethinking of the teaching and learning processes, in order to incorporate these technologies as part of them, aiming at integral formation of students in the context of cyberculture. This paper presents a case study also with research-action features, conducted in a municipal public school that analyzed and restructured its computer in education practices with digital games, computational thinking, virtual teaching and learning environments and educational robotics, under the perspective of active learning. As a result, besides the visibility of the developed practices aiming at replication in similar realities, it was possible to improve the work by its restructuring in the light of the analysis of the practice itself. Cada vez más, las tecnologías han provocado cambios significativos en la sociedad, lo que genera la necesidad de un replanteamiento constante de los procesos de enseñanza y aprendizaje, a fin de incorporar estas tecnologías como parte de ellos, con el objetivo de una formación integral de los estudiantes en el contexto de la cibercultura. Este trabajo trae un estudio de caso, también con funciones de investigación de acción llevado a cabo en una escuela pública municipal que analizó y reestructuró sus prácticas en informática en educación con juegos digitales, pensamiento computacional, ambientes virtuales de enseñanza y aprendizaje y robótica educativa, desde la perspectiva del aprendizaje activo. Como resultado, además de la visibilidad de las prácticas desarrolladas con el objetivo de replicarlas en realidades similares, fue posible mejorar el trabajo a través de su reestructuración basada en el análisis de la propia práctica. As tecnologias têm, cada vez mais, provocado mudanças significativas na sociedade, o que gera a necessidade de um constante repensar dos processos de ensino e aprendizagem, de modo a incorporar essas tecnologias como parte deles, visando à formação integral dos estudantes no contexto da cibercultura. Este artigo traz um estudo de caso, com características também de pesquisa-ação, realizado em uma escola pública municipal que analisou e reestruturou suas práticas de Informática na Educação com jogos digitais, pensamento computacional, ambientes virtuais de ensino e aprendizagem e robótica educacional, sob a perspectiva da aprendizagem ativa. Como resultado, além da visibilidade das práticas desenvolvidas visando a replicação em realidades similares, foi possível o aprimoramento do trabalho pela sua reestruturação a partir da análise da própria prática. Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082https://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082Indagatio Didactica; Vol 12 No 3 (2020); 265-284Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 3 (2020); 265-284Indagatio Didactica; Vol. 12 No 3 (2020); 265-284Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 3 (2020); 265-2841647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/20082https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/20082/14586Kaminski, Márcia ReginaBoscarioli, Clodisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:47Zoai:proa.ua.pt:article/20082Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:25.894795Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR
Informática na Educação no Ensino Fundamental I: Análise das Práticas da escola Aloys João Mann de Cascavel/PR
title Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR
spellingShingle Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR
Kaminski, Márcia Regina
title_short Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR
title_full Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR
title_fullStr Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR
title_full_unstemmed Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR
title_sort Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR
author Kaminski, Márcia Regina
author_facet Kaminski, Márcia Regina
Boscarioli, Clodis
author_role author
author2 Boscarioli, Clodis
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kaminski, Márcia Regina
Boscarioli, Clodis
description Technologies have increasingly caused significant changes in society, which generates the need for a constant rethinking of the teaching and learning processes, in order to incorporate these technologies as part of them, aiming at integral formation of students in the context of cyberculture. This paper presents a case study also with research-action features, conducted in a municipal public school that analyzed and restructured its computer in education practices with digital games, computational thinking, virtual teaching and learning environments and educational robotics, under the perspective of active learning. As a result, besides the visibility of the developed practices aiming at replication in similar realities, it was possible to improve the work by its restructuring in the light of the analysis of the practice itself. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082
https://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082
url https://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/20082
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/20082/14586
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 12 No 3 (2020); 265-284
Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 3 (2020); 265-284
Indagatio Didactica; Vol. 12 No 3 (2020); 265-284
Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 3 (2020); 265-284
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133572348510208