Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082 |
Resumo: | Technologies have increasingly caused significant changes in society, which generates the need for a constant rethinking of the teaching and learning processes, in order to incorporate these technologies as part of them, aiming at integral formation of students in the context of cyberculture. This paper presents a case study also with research-action features, conducted in a municipal public school that analyzed and restructured its computer in education practices with digital games, computational thinking, virtual teaching and learning environments and educational robotics, under the perspective of active learning. As a result, besides the visibility of the developed practices aiming at replication in similar realities, it was possible to improve the work by its restructuring in the light of the analysis of the practice itself. |
id |
RCAP_6179cbd66878aea179fec7b65086eda0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/20082 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PRInformática na Educação no Ensino Fundamental I: Análise das Práticas da escola Aloys João Mann de Cascavel/PRTechnologies have increasingly caused significant changes in society, which generates the need for a constant rethinking of the teaching and learning processes, in order to incorporate these technologies as part of them, aiming at integral formation of students in the context of cyberculture. This paper presents a case study also with research-action features, conducted in a municipal public school that analyzed and restructured its computer in education practices with digital games, computational thinking, virtual teaching and learning environments and educational robotics, under the perspective of active learning. As a result, besides the visibility of the developed practices aiming at replication in similar realities, it was possible to improve the work by its restructuring in the light of the analysis of the practice itself. Cada vez más, las tecnologías han provocado cambios significativos en la sociedad, lo que genera la necesidad de un replanteamiento constante de los procesos de enseñanza y aprendizaje, a fin de incorporar estas tecnologías como parte de ellos, con el objetivo de una formación integral de los estudiantes en el contexto de la cibercultura. Este trabajo trae un estudio de caso, también con funciones de investigación de acción llevado a cabo en una escuela pública municipal que analizó y reestructuró sus prácticas en informática en educación con juegos digitales, pensamiento computacional, ambientes virtuales de enseñanza y aprendizaje y robótica educativa, desde la perspectiva del aprendizaje activo. Como resultado, además de la visibilidad de las prácticas desarrolladas con el objetivo de replicarlas en realidades similares, fue posible mejorar el trabajo a través de su reestructuración basada en el análisis de la propia práctica. As tecnologias têm, cada vez mais, provocado mudanças significativas na sociedade, o que gera a necessidade de um constante repensar dos processos de ensino e aprendizagem, de modo a incorporar essas tecnologias como parte deles, visando à formação integral dos estudantes no contexto da cibercultura. Este artigo traz um estudo de caso, com características também de pesquisa-ação, realizado em uma escola pública municipal que analisou e reestruturou suas práticas de Informática na Educação com jogos digitais, pensamento computacional, ambientes virtuais de ensino e aprendizagem e robótica educacional, sob a perspectiva da aprendizagem ativa. Como resultado, além da visibilidade das práticas desenvolvidas visando a replicação em realidades similares, foi possível o aprimoramento do trabalho pela sua reestruturação a partir da análise da própria prática. Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082https://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082Indagatio Didactica; Vol 12 No 3 (2020); 265-284Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 3 (2020); 265-284Indagatio Didactica; Vol. 12 No 3 (2020); 265-284Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 3 (2020); 265-2841647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/20082https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/20082/14586Kaminski, Márcia ReginaBoscarioli, Clodisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:47Zoai:proa.ua.pt:article/20082Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:25.894795Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR Informática na Educação no Ensino Fundamental I: Análise das Práticas da escola Aloys João Mann de Cascavel/PR |
title |
Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR |
spellingShingle |
Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR Kaminski, Márcia Regina |
title_short |
Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR |
title_full |
Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR |
title_fullStr |
Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR |
title_full_unstemmed |
Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR |
title_sort |
Informatics in Education in Elementary School: Analysis of the practices of the Aloys João Mann school in Cascavel/PR |
author |
Kaminski, Márcia Regina |
author_facet |
Kaminski, Márcia Regina Boscarioli, Clodis |
author_role |
author |
author2 |
Boscarioli, Clodis |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kaminski, Márcia Regina Boscarioli, Clodis |
description |
Technologies have increasingly caused significant changes in society, which generates the need for a constant rethinking of the teaching and learning processes, in order to incorporate these technologies as part of them, aiming at integral formation of students in the context of cyberculture. This paper presents a case study also with research-action features, conducted in a municipal public school that analyzed and restructured its computer in education practices with digital games, computational thinking, virtual teaching and learning environments and educational robotics, under the perspective of active learning. As a result, besides the visibility of the developed practices aiming at replication in similar realities, it was possible to improve the work by its restructuring in the light of the analysis of the practice itself. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082 https://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v12i3.20082 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/20082 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/20082/14586 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 12 No 3 (2020); 265-284 Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 3 (2020); 265-284 Indagatio Didactica; Vol. 12 No 3 (2020); 265-284 Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 3 (2020); 265-284 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133572348510208 |