The theme of sustainability in supervised teacher training situations: the perspective of Biological Science students of the Federal University of Rio Grande do Norte – Brazil
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3508 |
Resumo: | This study evaluated the use of sustainability concepts in the content taught by pre-service Biological Sciences teachers during their in-class supervised teacher training period, in primary and secondary school classes. It also analyzed the methodological resources used to address these concepts. Results showed that the majority of participants (64.8%) cannot develop the content taught in science, or specifically in biology, in association to issues that relate to principles of sustainability. Pre-service teachers who stated to have addressed content on sustainability notions, also stated that they employed diversified content which increased the complexity of this issue, and then emphasized the multiple potential uses of this theme during the supervised training period. The most widely used methodology was expository-dialogic class. This study discusses the need to increase the inclusion of this theme in classes taught by pre-service teachers, during the supervised training course, as well as the need to encourage the use of different methodologies to focus this approach. |
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The theme of sustainability in supervised teacher training situations: the perspective of Biological Science students of the Federal University of Rio Grande do Norte – BrazilO tema sustentabilidade em situações de regência de classe: o olhar dos alunos de licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – BrasilThis study evaluated the use of sustainability concepts in the content taught by pre-service Biological Sciences teachers during their in-class supervised teacher training period, in primary and secondary school classes. It also analyzed the methodological resources used to address these concepts. Results showed that the majority of participants (64.8%) cannot develop the content taught in science, or specifically in biology, in association to issues that relate to principles of sustainability. Pre-service teachers who stated to have addressed content on sustainability notions, also stated that they employed diversified content which increased the complexity of this issue, and then emphasized the multiple potential uses of this theme during the supervised training period. The most widely used methodology was expository-dialogic class. This study discusses the need to increase the inclusion of this theme in classes taught by pre-service teachers, during the supervised training course, as well as the need to encourage the use of different methodologies to focus this approach.En el presente estudio se evaluó el uso de los conceptos de sostenibilidad en los contenidos impartidos por los profesores de los estudiantes de Ciencias de la Vida durante el período de aula en las clases de primaria y secundaria, además de los recursos metodológicos para el tratamiento de estos temas. Los resultados mostraron que la mayoría de los participantes (64,8%) no pueden desarrollar el contenido que se enseña en la ciencia o específicamente en la biología, en asociación con las cuestiones que se relacionan con los principios de sostenibilidad. Los futuros profesores que respondieron han abordado algún contenido que funciona nociones de sostenibilidad, citados contenidos diversos, lo que aumenta la complejidad del tema en cuestión, y múltiples posibilidades de aplicación para las clases de etapa. La metodología más utilizada era de clase expositivadialógica. Se discute la necesidad de una mayor inclusión de este tema en las clases impartidas por los profesores de los estudiantes durante el curso de entrenamiento supervisado, y el fomento de la utilización de diferentes metodologías para este enfoque.No presente trabalho avaliou-se a utilização de noções de sustentabilidade nos conteúdos ministrados por professores em formação do curso de Ciências Biológicas durante o período de regência em sala de aula, em turmas de ensino fundamental e médio, além dos recursos metodológicos utilizados para tratar esses temas. Os resultados demonstraram que a maioria dos participantes (64,8%) ainda não consegue desenvolver os conteúdos ministrados em ciências ou especificamente em biologia em associação com temas que se relacionem a princípios de sustentabilidade. Os professores em formação que responderam ter abordado algum conteúdo que trabalhasse noções de sustentabilidade, citaram conteúdos diversificados, reforçando a complexidade do tema em questão, e as múltiplas possibilidades de aplicação durante as aulas do estágio. A metodologia mais utilizada foi a aula expositiva-dialógica. Discute-se a necessidade de maior inserção dessa temática nas aulas ministradas por professores em formação durante a realização do estágio supervisionado, bem como o incentivo para a utilização de metodologias diferenciadas para essa abordagem.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3508https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3508Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 839-853Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 839-853Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 839-853Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 839-8531647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3508https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3508/2731Petrovich, Ana Carla IorioAraújo, Magnólia Fernandes Florêncio deMontenegro, Luciana AraújoNoronha, Claudianny AmorimSilva, Marcia Gorette Lima dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:30Zoai:proa.ua.pt:article/3508Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:02.388451Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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