Teaching research methodology by linking teaching and research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabral, Ana Paula
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v9i1.370
Resumo: The active strategy linking teaching and research was applied in the context of the course of Methods and  echniques of Research in Education of the 1st year of the Master’s programme inPre School and Primary Education of the Instituto Superior Politécnico Gaya. The strategy wasimplemented by the development of the following activities: A1: Brainstorming; A2: Lookingfor information; A3: Creating reading records - analysis / critical approach; A4: SWOT Analysis;A5: Questioning/ discussion; A6: Critical reflection; A7: “Critical friend”. The choice of topicwas based on the initial assumption that the skills developed by the strategy matched thecontent of the course (also associated with research). This issue and the reduced number ofstudents of the class (4 students) allowed: the development of monitored research moments,individual presentations, the promotion of questioning opportunities, interaction / discussionand individual writing.
id RCAP_6fe63bf33c208411a4fd0d949470ae9a
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/370
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Teaching research methodology by linking teaching and researchEnsinar metodologia de investigação recorrendo à investigação como metodologiaThe active strategy linking teaching and research was applied in the context of the course of Methods and  echniques of Research in Education of the 1st year of the Master’s programme inPre School and Primary Education of the Instituto Superior Politécnico Gaya. The strategy wasimplemented by the development of the following activities: A1: Brainstorming; A2: Lookingfor information; A3: Creating reading records - analysis / critical approach; A4: SWOT Analysis;A5: Questioning/ discussion; A6: Critical reflection; A7: “Critical friend”. The choice of topicwas based on the initial assumption that the skills developed by the strategy matched thecontent of the course (also associated with research). This issue and the reduced number ofstudents of the class (4 students) allowed: the development of monitored research moments,individual presentations, the promotion of questioning opportunities, interaction / discussionand individual writing.La estrategia activa de vincular la enseñanza y la investigación se aplicó en el contexto de la asignatura de Métodos y Técnicas de Investigación en Educación de lo primero año Master en Educación Preescolar y Primaria del Instituto Superior Politécnico Gaya. La estrategia fue aplicada con las siguientes actividades: A1: Brainstorming; A2: Busqueda de información; A3: Construcción de registros de lectura – análisis/ crítica; A4: Análisis SWOT; A5: Cuestionamiento/discusión; A6: Reflexión crítica; A7: “Amigo crítico”. La elección del tema se basa en la suposición inicial de que las habilidades trabajadas en la estrategia fueron coincidentes con los contenidos de la asignatura también asociados con la investigación. Esto y el número reducido de estudiantes de la clase (4 estudiantes) permite: crear momentos de investigación supervisados, la realización de presentaciones individuales, momentos de cuestionamiento, interacción/ discusión y episodios individuales de escritura.A estratégia ativa de ligação Ensino e Investigação foi aplicada no contexto da unidade curricular de Métodos e Técnicas de Investigação em Educação do 1º ano do Mestrado em Educação Pré Escolar e Ensino do 1º ciclo do Ensino Básico do Instituto Superior Politécnico Gaya. A estratégia foi implementada através da realização das seguintes atividades: A1: Brainstorming; A2: Pesquisa de informação; A3: Construção de fichas de leitura - análise/ crítica; A4: Análise SWOT; A5: Questionamento/discussão; A6: Reflexão crítica; A7: “Critical friend”. A escolha do tema teve como base o pressuposto inicial de que as competências trabalhadas no âmbito da estratégia eram coincidentes com o conteúdo da unidade curricular (igualmente associado à investigação). Esta questão e o reduzido número da turma (4 alunos) permitiram: a criação de momentos de pesquisa acompanhada, a realização de apresentações individuais, a dinamização de momentos de questionamento, interação/discussão e episódios de escrita individual.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2017-01-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v9i1.370https://doi.org/10.34624/id.v9i1.370Indagatio Didactica; Vol 9 No 1 (2017); 10-26Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 1 (2017); 10-26Indagatio Didactica; Vol. 9 No 1 (2017); 10-26Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 1 (2017); 10-261647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/370https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/370/295Cabral, Ana Paulainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:21Zoai:proa.ua.pt:article/370Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:54.349973Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teaching research methodology by linking teaching and research
Ensinar metodologia de investigação recorrendo à investigação como metodologia
title Teaching research methodology by linking teaching and research
spellingShingle Teaching research methodology by linking teaching and research
Cabral, Ana Paula
title_short Teaching research methodology by linking teaching and research
title_full Teaching research methodology by linking teaching and research
title_fullStr Teaching research methodology by linking teaching and research
title_full_unstemmed Teaching research methodology by linking teaching and research
title_sort Teaching research methodology by linking teaching and research
author Cabral, Ana Paula
author_facet Cabral, Ana Paula
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabral, Ana Paula
description The active strategy linking teaching and research was applied in the context of the course of Methods and  echniques of Research in Education of the 1st year of the Master’s programme inPre School and Primary Education of the Instituto Superior Politécnico Gaya. The strategy wasimplemented by the development of the following activities: A1: Brainstorming; A2: Lookingfor information; A3: Creating reading records - analysis / critical approach; A4: SWOT Analysis;A5: Questioning/ discussion; A6: Critical reflection; A7: “Critical friend”. The choice of topicwas based on the initial assumption that the skills developed by the strategy matched thecontent of the course (also associated with research). This issue and the reduced number ofstudents of the class (4 students) allowed: the development of monitored research moments,individual presentations, the promotion of questioning opportunities, interaction / discussionand individual writing.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v9i1.370
https://doi.org/10.34624/id.v9i1.370
url https://doi.org/10.34624/id.v9i1.370
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/370
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/370/295
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 9 No 1 (2017); 10-26
Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 1 (2017); 10-26
Indagatio Didactica; Vol. 9 No 1 (2017); 10-26
Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 1 (2017); 10-26
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133566825660416