Teaching research methodology by linking teaching and research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v9i1.370 |
Resumo: | The active strategy linking teaching and research was applied in the context of the course of Methods and echniques of Research in Education of the 1st year of the Master’s programme inPre School and Primary Education of the Instituto Superior Politécnico Gaya. The strategy wasimplemented by the development of the following activities: A1: Brainstorming; A2: Lookingfor information; A3: Creating reading records - analysis / critical approach; A4: SWOT Analysis;A5: Questioning/ discussion; A6: Critical reflection; A7: “Critical friend”. The choice of topicwas based on the initial assumption that the skills developed by the strategy matched thecontent of the course (also associated with research). This issue and the reduced number ofstudents of the class (4 students) allowed: the development of monitored research moments,individual presentations, the promotion of questioning opportunities, interaction / discussionand individual writing. |
id |
RCAP_6fe63bf33c208411a4fd0d949470ae9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/370 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Teaching research methodology by linking teaching and researchEnsinar metodologia de investigação recorrendo à investigação como metodologiaThe active strategy linking teaching and research was applied in the context of the course of Methods and echniques of Research in Education of the 1st year of the Master’s programme inPre School and Primary Education of the Instituto Superior Politécnico Gaya. The strategy wasimplemented by the development of the following activities: A1: Brainstorming; A2: Lookingfor information; A3: Creating reading records - analysis / critical approach; A4: SWOT Analysis;A5: Questioning/ discussion; A6: Critical reflection; A7: “Critical friend”. The choice of topicwas based on the initial assumption that the skills developed by the strategy matched thecontent of the course (also associated with research). This issue and the reduced number ofstudents of the class (4 students) allowed: the development of monitored research moments,individual presentations, the promotion of questioning opportunities, interaction / discussionand individual writing.La estrategia activa de vincular la enseñanza y la investigación se aplicó en el contexto de la asignatura de Métodos y Técnicas de Investigación en Educación de lo primero año Master en Educación Preescolar y Primaria del Instituto Superior Politécnico Gaya. La estrategia fue aplicada con las siguientes actividades: A1: Brainstorming; A2: Busqueda de información; A3: Construcción de registros de lectura – análisis/ crítica; A4: Análisis SWOT; A5: Cuestionamiento/discusión; A6: Reflexión crítica; A7: “Amigo crítico”. La elección del tema se basa en la suposición inicial de que las habilidades trabajadas en la estrategia fueron coincidentes con los contenidos de la asignatura también asociados con la investigación. Esto y el número reducido de estudiantes de la clase (4 estudiantes) permite: crear momentos de investigación supervisados, la realización de presentaciones individuales, momentos de cuestionamiento, interacción/ discusión y episodios individuales de escritura.A estratégia ativa de ligação Ensino e Investigação foi aplicada no contexto da unidade curricular de Métodos e Técnicas de Investigação em Educação do 1º ano do Mestrado em Educação Pré Escolar e Ensino do 1º ciclo do Ensino Básico do Instituto Superior Politécnico Gaya. A estratégia foi implementada através da realização das seguintes atividades: A1: Brainstorming; A2: Pesquisa de informação; A3: Construção de fichas de leitura - análise/ crítica; A4: Análise SWOT; A5: Questionamento/discussão; A6: Reflexão crítica; A7: “Critical friend”. A escolha do tema teve como base o pressuposto inicial de que as competências trabalhadas no âmbito da estratégia eram coincidentes com o conteúdo da unidade curricular (igualmente associado à investigação). Esta questão e o reduzido número da turma (4 alunos) permitiram: a criação de momentos de pesquisa acompanhada, a realização de apresentações individuais, a dinamização de momentos de questionamento, interação/discussão e episódios de escrita individual.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2017-01-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v9i1.370https://doi.org/10.34624/id.v9i1.370Indagatio Didactica; Vol 9 No 1 (2017); 10-26Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 1 (2017); 10-26Indagatio Didactica; Vol. 9 No 1 (2017); 10-26Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 1 (2017); 10-261647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/370https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/370/295Cabral, Ana Paulainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:21Zoai:proa.ua.pt:article/370Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:54.349973Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching research methodology by linking teaching and research Ensinar metodologia de investigação recorrendo à investigação como metodologia |
title |
Teaching research methodology by linking teaching and research |
spellingShingle |
Teaching research methodology by linking teaching and research Cabral, Ana Paula |
title_short |
Teaching research methodology by linking teaching and research |
title_full |
Teaching research methodology by linking teaching and research |
title_fullStr |
Teaching research methodology by linking teaching and research |
title_full_unstemmed |
Teaching research methodology by linking teaching and research |
title_sort |
Teaching research methodology by linking teaching and research |
author |
Cabral, Ana Paula |
author_facet |
Cabral, Ana Paula |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabral, Ana Paula |
description |
The active strategy linking teaching and research was applied in the context of the course of Methods and echniques of Research in Education of the 1st year of the Master’s programme inPre School and Primary Education of the Instituto Superior Politécnico Gaya. The strategy wasimplemented by the development of the following activities: A1: Brainstorming; A2: Lookingfor information; A3: Creating reading records - analysis / critical approach; A4: SWOT Analysis;A5: Questioning/ discussion; A6: Critical reflection; A7: “Critical friend”. The choice of topicwas based on the initial assumption that the skills developed by the strategy matched thecontent of the course (also associated with research). This issue and the reduced number ofstudents of the class (4 students) allowed: the development of monitored research moments,individual presentations, the promotion of questioning opportunities, interaction / discussionand individual writing. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v9i1.370 https://doi.org/10.34624/id.v9i1.370 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v9i1.370 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/370 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/370/295 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 9 No 1 (2017); 10-26 Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 1 (2017); 10-26 Indagatio Didactica; Vol. 9 No 1 (2017); 10-26 Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 1 (2017); 10-26 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133566825660416 |