Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345 |
Resumo: | Thinking about the processes of transformation of the meanings of belonging and the discovery of an absolute foreignness, Spanish documentary cinema of the 2000s was based on a double emergency: the scenic landscape is immediately led to be real, while the Reality is inscribed in a (defiant) personification of filmic forms. The article discusses the metaphors of deterritorialization in the excavation of time, silence, emptiness and its remains in two fundamental Spanish documentary films of the 2000s: En Construcción (José Luis Guerín, 2000) and El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004). |
id |
RCAP_72c5361b4bf598f6a4f2c4cf284939af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/345 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo GiraTempo, Trânsito, Subjetividade em En Construcción (José Luis Guerín, 2000) e El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004)DocumentaryMemoryCinemaDocumentárioMemóriaCinemaThinking about the processes of transformation of the meanings of belonging and the discovery of an absolute foreignness, Spanish documentary cinema of the 2000s was based on a double emergency: the scenic landscape is immediately led to be real, while the Reality is inscribed in a (defiant) personification of filmic forms. The article discusses the metaphors of deterritorialization in the excavation of time, silence, emptiness and its remains in two fundamental Spanish documentary films of the 2000s: En Construcción (José Luis Guerín, 2000) and El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004).Pensados sobre os processos de transformação dos significados do pertencimento e da descoberta de uma estrangeiridade absoluta, o cinema-documentário dos anos 2000 na Espanha vertebra-se a partir de uma dupla emergência: a paisagem cênica é imediatamente conduzida a ser real, enquanto que a realidade é inscrita em uma personificação (desafiante) das formas fílmicas. O artigo discute as metáforas da desterritorialização na escavação do tempo, do silêncio, do vazio e seus restos em dois filmes fundamentais do cinema documentário espanhol dos 2000: En Construcción (José Luis Guerín, 2000) e El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004).AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2018-06-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 219-235Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 219-2352183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/345http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/345/pdfTeixeira, Rafael Tassiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:07Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/345Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:15.564299Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira Tempo, Trânsito, Subjetividade em En Construcción (José Luis Guerín, 2000) e El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004) |
title |
Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira |
spellingShingle |
Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira Teixeira, Rafael Tassi Documentary Memory Cinema Documentário Memória Cinema |
title_short |
Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira |
title_full |
Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira |
title_fullStr |
Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira |
title_full_unstemmed |
Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira |
title_sort |
Time, Transit, Subjectivity in En Construcción and El Cielo Gira |
author |
Teixeira, Rafael Tassi |
author_facet |
Teixeira, Rafael Tassi |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Rafael Tassi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Documentary Memory Cinema Documentário Memória Cinema |
topic |
Documentary Memory Cinema Documentário Memória Cinema |
description |
Thinking about the processes of transformation of the meanings of belonging and the discovery of an absolute foreignness, Spanish documentary cinema of the 2000s was based on a double emergency: the scenic landscape is immediately led to be real, while the Reality is inscribed in a (defiant) personification of filmic forms. The article discusses the metaphors of deterritorialization in the excavation of time, silence, emptiness and its remains in two fundamental Spanish documentary films of the 2000s: En Construcción (José Luis Guerín, 2000) and El Cielo Gira (Mercedes Álvarez, 2004). |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-14 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345 https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.345 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/345 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/345/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 219-235 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 219-235 2183-1750 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137059360735232 |