Recovering of lost learning during the COVID-19 pandemic: What do teachers say?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flores, Maria Assunção
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Machado, Eusébio André, Fernandes, Eva Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33943
Resumo: This paper reports on findings arising from a broader study focusing on teachers’ perceptions of the recovery of lost learning during the pandemic. Data are drawn from a survey using an online questionnaire. In total, 2,192 educators and teachers from all sectors of education participated. The wider study aimed at analysing teaching during the pandemic, including the two lockdowns and the return to schools with sanitary measures. It also looked at the impact of the pandemic on pupils’ learning. The participants claim that the pandemic led to lost learning which has affected particularly pupils from more vulnerable socio-economic contexts. Findings also point to the lack of an explicit monitoring scheme and a certain anomie, visible in the discrepancy between adherence to and implementation of measures for recovering of lost learning. Moreover, despite the scope of the actions put into place, there is no clear articulation with the schools’ educational projects, and this is associated with a short-term vision with a diffuse intentionality.
id RCAP_9bb53971f06ba6a8072d6f173bf65d01
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/33943
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Recovering of lost learning during the COVID-19 pandemic: What do teachers say?Recuperar el aprendizaje perdido durante la pandemia de COVID-19: ¿qué dicen los profesores?Recuperar as aprendizagens perdidas durante a pandemia da COVID-19: O que dizem os professores?This paper reports on findings arising from a broader study focusing on teachers’ perceptions of the recovery of lost learning during the pandemic. Data are drawn from a survey using an online questionnaire. In total, 2,192 educators and teachers from all sectors of education participated. The wider study aimed at analysing teaching during the pandemic, including the two lockdowns and the return to schools with sanitary measures. It also looked at the impact of the pandemic on pupils’ learning. The participants claim that the pandemic led to lost learning which has affected particularly pupils from more vulnerable socio-economic contexts. Findings also point to the lack of an explicit monitoring scheme and a certain anomie, visible in the discrepancy between adherence to and implementation of measures for recovering of lost learning. Moreover, despite the scope of the actions put into place, there is no clear articulation with the schools’ educational projects, and this is associated with a short-term vision with a diffuse intentionality.En este artículo presentamos los resultados de un estudio más amplio centrado en las percepciones de los profesores sobre la recuperación del aprendizaje no realizado durante la pandemia. Se trata de un estudio cuantitativo que utilizó una encuesta en línea, a la que respondieron 2.192 educadores y profesores de todos los niveles educativos. El proyecto de investigación más amplio buscó analizar la enseñanza durante la pandemia, incluidos los dos momentos de confinamiento y el regreso a las escuelas con medidas sanitarias, así como su impacto en el aprendizaje de los alumnos. Los participantes admiten que el aprendizaje se perdió durante la pandemia, afectando particularmente a los estudiantes en contextos socioeconómicos más desfavorables. Los resultados indican todavía la ausencia de un dispositivo explícito de seguimiento y un régimen de cierta anomia, con una discrepancia entre la adhesión a las medidas de recuperación del aprendizaje y su implementación. Además, a pesar de la amplitud de las medidas adoptadas, no existe una inclusión clara en los proyectos educativos de las escuelas, lo que se traduce en una visión a corto plazo con una intencionalidad difusa.Neste artigo apresentamos resultados de um estudo que incidiu nas perceções de professores sobre a recuperação das aprendizagens não realizadas durante a pandemia. Tratou-se de um estudo quantitativo, de natureza extensiva, com recurso a um inquérito por questionário online, ao qual responderam 2.192 educadores e professores de todos os níveis de ensino. O projeto de investigação, mais amplo, procurou analisar o ensino durante a pandemia, incluindo os dois momentos de confinamento e o regresso às escolas com medidas sanitárias bem como o seu impacto nas aprendizagens dos alunos. Os participantes admitem que houve aprendizagens perdidas durante a pandemia, afetando sobretudo os estudantes em contextos socioeconómicos mais desfavoráveis. Os resultados evidenciam ainda a ausência de um dispositivo explícito de acompanhamento e monitorização e um regime de uma certa anomia, registando-se uma discrepância entre a adesão e a implementação das medidas de recuperação das aprendizagens. Além disso, não obstante a amplitude das medidas tomadas, não há uma inscrição clara nos projetos educativos das escolas, o que se traduz numa visão de curto prazo e com uma intencionalidade difusa.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-12-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i4.33943https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33943Indagatio Didactica; Vol 15 No 4 (2023); 229-250Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 4 (2023); 229-250Indagatio Didactica; Vol. 15 No 4 (2023); 229-250Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 4 (2023); 229-2501647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33943https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33943/23248Direitos de Autor (c) 2024 Maria Assunção Flores, Eusébio André Machado, Eva Lopes Fernandeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFlores, Maria AssunçãoMachado, Eusébio AndréFernandes, Eva Lopes2024-02-01T11:38:07Zoai:proa.ua.pt:article/33943Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:59:26.098415Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Recovering of lost learning during the COVID-19 pandemic: What do teachers say?
Recuperar el aprendizaje perdido durante la pandemia de COVID-19: ¿qué dicen los profesores?
Recuperar as aprendizagens perdidas durante a pandemia da COVID-19: O que dizem os professores?
title Recovering of lost learning during the COVID-19 pandemic: What do teachers say?
spellingShingle Recovering of lost learning during the COVID-19 pandemic: What do teachers say?
Flores, Maria Assunção
title_short Recovering of lost learning during the COVID-19 pandemic: What do teachers say?
title_full Recovering of lost learning during the COVID-19 pandemic: What do teachers say?
title_fullStr Recovering of lost learning during the COVID-19 pandemic: What do teachers say?
title_full_unstemmed Recovering of lost learning during the COVID-19 pandemic: What do teachers say?
title_sort Recovering of lost learning during the COVID-19 pandemic: What do teachers say?
author Flores, Maria Assunção
author_facet Flores, Maria Assunção
Machado, Eusébio André
Fernandes, Eva Lopes
author_role author
author2 Machado, Eusébio André
Fernandes, Eva Lopes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Flores, Maria Assunção
Machado, Eusébio André
Fernandes, Eva Lopes
description This paper reports on findings arising from a broader study focusing on teachers’ perceptions of the recovery of lost learning during the pandemic. Data are drawn from a survey using an online questionnaire. In total, 2,192 educators and teachers from all sectors of education participated. The wider study aimed at analysing teaching during the pandemic, including the two lockdowns and the return to schools with sanitary measures. It also looked at the impact of the pandemic on pupils’ learning. The participants claim that the pandemic led to lost learning which has affected particularly pupils from more vulnerable socio-economic contexts. Findings also point to the lack of an explicit monitoring scheme and a certain anomie, visible in the discrepancy between adherence to and implementation of measures for recovering of lost learning. Moreover, despite the scope of the actions put into place, there is no clear articulation with the schools’ educational projects, and this is associated with a short-term vision with a diffuse intentionality.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33943
https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33943
url https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33943
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33943
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33943/23248
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2024 Maria Assunção Flores, Eusébio André Machado, Eva Lopes Fernandes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2024 Maria Assunção Flores, Eusébio André Machado, Eva Lopes Fernandes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 15 No 4 (2023); 229-250
Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 4 (2023); 229-250
Indagatio Didactica; Vol. 15 No 4 (2023); 229-250
Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 4 (2023); 229-250
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137077739126784