Análise da literacia científica dos utilizadores do YouTube™ no National Geographic™

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Paulo
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Soares, Rui
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14848
Resumo: The development of collaborative platforms as well as the internet spread allowed the user to intervene and participate actively on the web. The amount and quality of available data on the web makes it possible for a new world not yet explored. Taking this into account, this work focused on analyzing a few interactions from YouTube users. In order to do that, we resorted to a chunk of data taken from the National Geographic Chanel on YouTube between January 2008 and April 2012. The qualitative research involved the analysis of content of 360 comments as well as the descriptive analysis of six videos on the WebQDA. The results obtained allowed to know the users’ stand related to anthropogenic climate change, as well as their levels of science literacy, and therefore pointing the way to future research.
id RCAP_9cdb507cb0f920085d3d9f85884f531d
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/14848
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Análise da literacia científica dos utilizadores do YouTube™ no National Geographic™The development of collaborative platforms as well as the internet spread allowed the user to intervene and participate actively on the web. The amount and quality of available data on the web makes it possible for a new world not yet explored. Taking this into account, this work focused on analyzing a few interactions from YouTube users. In order to do that, we resorted to a chunk of data taken from the National Geographic Chanel on YouTube between January 2008 and April 2012. The qualitative research involved the analysis of content of 360 comments as well as the descriptive analysis of six videos on the WebQDA. The results obtained allowed to know the users’ stand related to anthropogenic climate change, as well as their levels of science literacy, and therefore pointing the way to future research.A propagação/expansão da Internet e o desenvolvimento de plataformas colaborativas permitiu que o utilizador pudesse intervir e participar ativamente na Web. A quantidade e qualidade de dados disponíveis na rede possibilitam um mundo novo por explorar. Nesse sentido este trabalho visou analisar algumas interações dos utilizadores do YouTubeTM. Para isso partiu-se de um corpus de dados retirado do National GeographicTM entre Janeiro de 2008 e Abril de 2012. O estudo qualitativo envolveu a análise de conteúdo de 360 comentários e descritiva de seis vídeos no WebQDA. Os resultados obtidos permitiram conhecer o posicionamento dos utilizadores face às alterações climáticas antropogénicas, bem como os atributos e níveis de literacia científica apontando alguns caminhos para investigações futuras.Universidade de Aveiro2013-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14848oai:proa.ua.pt:article/14848Internet Latent Corpus Journal; Vol 3 No 1 (2013); 100-115Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 Núm. 1 (2013); 100-115Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 No 1 (2013); 100-115Internet Latent Corpus Journal; vol. 3 n.º 1 (2013); 100-1151647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14848https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14848https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14848/10207Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, PauloSoares, Rui2022-09-05T15:21:38Zoai:proa.ua.pt:article/14848Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:47.261513Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Análise da literacia científica dos utilizadores do YouTube™ no National Geographic™
title Análise da literacia científica dos utilizadores do YouTube™ no National Geographic™
spellingShingle Análise da literacia científica dos utilizadores do YouTube™ no National Geographic™
Duarte, Paulo
title_short Análise da literacia científica dos utilizadores do YouTube™ no National Geographic™
title_full Análise da literacia científica dos utilizadores do YouTube™ no National Geographic™
title_fullStr Análise da literacia científica dos utilizadores do YouTube™ no National Geographic™
title_full_unstemmed Análise da literacia científica dos utilizadores do YouTube™ no National Geographic™
title_sort Análise da literacia científica dos utilizadores do YouTube™ no National Geographic™
author Duarte, Paulo
author_facet Duarte, Paulo
Soares, Rui
author_role author
author2 Soares, Rui
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Paulo
Soares, Rui
description The development of collaborative platforms as well as the internet spread allowed the user to intervene and participate actively on the web. The amount and quality of available data on the web makes it possible for a new world not yet explored. Taking this into account, this work focused on analyzing a few interactions from YouTube users. In order to do that, we resorted to a chunk of data taken from the National Geographic Chanel on YouTube between January 2008 and April 2012. The qualitative research involved the analysis of content of 360 comments as well as the descriptive analysis of six videos on the WebQDA. The results obtained allowed to know the users’ stand related to anthropogenic climate change, as well as their levels of science literacy, and therefore pointing the way to future research.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14848
oai:proa.ua.pt:article/14848
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14848
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/14848
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14848
https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14848
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14848/10207
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 3 No 1 (2013); 100-115
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 Núm. 1 (2013); 100-115
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 No 1 (2013); 100-115
Internet Latent Corpus Journal; vol. 3 n.º 1 (2013); 100-115
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130004053819392