A dinamização criativa da escrita no ensino básico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos José Mendes da
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.2/2059
Resumo: Dissertação de Mestrado em Estudos Portugueses Multidisciplinares apresentada à Universidade Aberta
id RCAP_bddecc699349a8cc99755c5a31514fa1
oai_identifier_str oai:repositorioaberto.uab.pt:10400.2/2059
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A dinamização criativa da escrita no ensino básicoEnsino básicoEscritaCriatividadePedagogiaDissertação de Mestrado em Estudos Portugueses Multidisciplinares apresentada à Universidade AbertaThe Boosting in Creative Writing in Basic School begins by reviewing the complex concept of creativity, providing some insight about erroneous conceptions and recognizing it as a universal attribute, which can be stimulated by an appropriate pedagogy. This idea is based on the need to promote and adapt to new ways of seeing and solving problems. The Rhodes model underlies the link between creativity and pedagogy by studying the creative environment (school and classroom), the creative person (teacher and student), the creative process (general strategies and the importance of motivation), and finally, the creative product. The analysis of creative practices in school, the defense of creative thinking and presentation of creative methods and strategies complement that link. Then we discussed the boosting of writing through the defense of some ideas that could facilitate this creative dynamic in the teaching-learning process of writing, in particular the verification of the difficulties throughout the process, the continuous monitoring of the writing process and appreciation/evaluation of the final product - the text. The study of procedural models of writing, namely the “Hayes and Flower Model” supports this proactive strategy. The recognition of the arduous character of writing reinforces the need for a creative pedagogy based not on content or proposition of lighter or easier exercises, but rather promoters of awareness of the many possibilities available for the written expression. New perspectives for assessment and remediation, particularly inquisitive readings of error demonstrations reinforce the importance of an effective evaluation, which promotes motivation and boosting in the practice of writing. Finally, the creation of creative writing workshops is advocated as a vital ground for training and motivation through a set of recreational and educational strategies, which develop the whole process of writing, promote active listening and critical reading. The empirical study accomplished allowed to test and develop the theories advanced in the early part of this dissertation in creative writing boost.Sequeira, Rosa MariaRepositório AbertoSilva, Carlos José Mendes da2012-03-02T11:04:47Z20112011-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.2/2059porSilva, Carlos José Mendes da - A dinamização criativa da escrita no ensino básico [Em linha]. Lisboa : [s.n.], 2011. 129 p.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-16T15:15:24Zoai:repositorioaberto.uab.pt:10400.2/2059Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:43:40.494563Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A dinamização criativa da escrita no ensino básico
title A dinamização criativa da escrita no ensino básico
spellingShingle A dinamização criativa da escrita no ensino básico
Silva, Carlos José Mendes da
Ensino básico
Escrita
Criatividade
Pedagogia
title_short A dinamização criativa da escrita no ensino básico
title_full A dinamização criativa da escrita no ensino básico
title_fullStr A dinamização criativa da escrita no ensino básico
title_full_unstemmed A dinamização criativa da escrita no ensino básico
title_sort A dinamização criativa da escrita no ensino básico
author Silva, Carlos José Mendes da
author_facet Silva, Carlos José Mendes da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sequeira, Rosa Maria
Repositório Aberto
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos José Mendes da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino básico
Escrita
Criatividade
Pedagogia
topic Ensino básico
Escrita
Criatividade
Pedagogia
description Dissertação de Mestrado em Estudos Portugueses Multidisciplinares apresentada à Universidade Aberta
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2011-01-01T00:00:00Z
2012-03-02T11:04:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.2/2059
url http://hdl.handle.net/10400.2/2059
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Silva, Carlos José Mendes da - A dinamização criativa da escrita no ensino básico [Em linha]. Lisboa : [s.n.], 2011. 129 p.
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135004701229056