Chemistry Education for sustainability in Mozambican general secondary education: construction and validation of an analysis instrument

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chilaule, Egídio Raúl
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pedrosa, Maria Arminda, Costa, Nilza Maria Vilhena Nunes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12103
Resumo: The construction and validation process of a grid of analysis and examples of results obtained through its application to the corpus data are presented. The grid was designed to be used according to the content analysis technique. It aims to investigate the compliance, or not, of the educational and curricular policy documents of the Mozambican General Secondary Education with pertinent scientific research recommendations and with national and international science education for sustainability guiding documents, in a perspective of promoting scientific literacy and citizenship. The analysis grid was evaluated by a panel of three judges and applied to a sample of the corpus data. The validation results show that, in general, the grid is well structured, suitable for the intended purposes, the analysis categories are well articulated and are pertinent to the levels of analysis. Two overlapping indicators were eliminated and an explicit indicator on human rights was included so that the grid may be used in the intended document analysis which guided its elaboration.
id RCAP_c78295834307f105fab23a939bd76970
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/12103
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Chemistry Education for sustainability in Mozambican general secondary education: construction and validation of an analysis instrumentEducação em química para a sustentabilidade no ensino secundário geral de Moçambique: construção e validação de um instrumento de análiseThe construction and validation process of a grid of analysis and examples of results obtained through its application to the corpus data are presented. The grid was designed to be used according to the content analysis technique. It aims to investigate the compliance, or not, of the educational and curricular policy documents of the Mozambican General Secondary Education with pertinent scientific research recommendations and with national and international science education for sustainability guiding documents, in a perspective of promoting scientific literacy and citizenship. The analysis grid was evaluated by a panel of three judges and applied to a sample of the corpus data. The validation results show that, in general, the grid is well structured, suitable for the intended purposes, the analysis categories are well articulated and are pertinent to the levels of analysis. Two overlapping indicators were eliminated and an explicit indicator on human rights was included so that the grid may be used in the intended document analysis which guided its elaboration.Se muestra el proceso de construcción y validación de una cuadrícula de análisis y ejemplos de los resultados obtenidos con su aplicación al corpus de datos. La cuadrícula fue diseñada para ser utilizada de acuerdo con la técnica de análisis de contenido y tiene como objetivo investigar el cumplimiento, o no, de los documentos de política educativa y el currículo de la Educación Secundaria General de Mozambique con las recomendaciones de investigación científica pertinentes y con los documentos nacionales e internacionales orientadores de la educación científica para la sostenibilidad, en una perspectiva de promoción de la alfabetización científica y la ciudadanía. La cuadrícula de análisis fue evaluada por un panel de tres jueces y se aplicó a una muestra del corpus de datos. Los resultados de la validación muestran que, en general, lacuadrícula está bien estructurada, es adecuada para el fin previsto, las categorías de análisis estánbien articuladas y son relevantes para los niveles de análisis. Eliminados dos indicadores superpuestosy incluido un indicador explícito de los derechos humanos, la tabla se puede utilizar para el análisisdocumental que se pretende y guió su preparación.Apresenta-se o processo de construção e validação de uma grelha de análise e exemplos de resultados obtidos com a sua aplicação ao corpus de dados. A grelha foi concebida para ser usada segundo a técnica de análise de conteúdo e tem como objetivo investigar a conformidade, ou não, de documentos de política educativa e curriculares do Ensino Secundário Geral de Moçambique com recomendações de investigação científica pertinentes e com documentos nacionais e internacionais orientadores de educação em ciências para a sustentabilidade, numa perspetiva de promoção de literacia científica e de cidadania. A grelha de análise foi avaliada por um painel de três juízes e aplicada a uma amostra do corpus de dados. Os resultados da validação mostram que, em geral, a grelha está bem estruturada, adequa-se aos objetivos pretendidos, ascategorias de análise estão bem articuladas e são pertinentes para os níveis de análise. Eliminados dois indicadores sobrepostos e incluído um indicador explícito sobre direitos humanos, a grelha pode ser utilizada para análise documental que se pretende e orientou a sua elaboração.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.12103https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12103Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1881-1900Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1881-1900Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1881-1900Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1881-19001647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12103https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12103/7977Chilaule, Egídio RaúlPedrosa, Maria ArmindaCosta, Nilza Maria Vilhena Nunes dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:28Zoai:proa.ua.pt:article/12103Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:23.547229Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Chemistry Education for sustainability in Mozambican general secondary education: construction and validation of an analysis instrument
Educação em química para a sustentabilidade no ensino secundário geral de Moçambique: construção e validação de um instrumento de análise
title Chemistry Education for sustainability in Mozambican general secondary education: construction and validation of an analysis instrument
spellingShingle Chemistry Education for sustainability in Mozambican general secondary education: construction and validation of an analysis instrument
Chilaule, Egídio Raúl
title_short Chemistry Education for sustainability in Mozambican general secondary education: construction and validation of an analysis instrument
title_full Chemistry Education for sustainability in Mozambican general secondary education: construction and validation of an analysis instrument
title_fullStr Chemistry Education for sustainability in Mozambican general secondary education: construction and validation of an analysis instrument
title_full_unstemmed Chemistry Education for sustainability in Mozambican general secondary education: construction and validation of an analysis instrument
title_sort Chemistry Education for sustainability in Mozambican general secondary education: construction and validation of an analysis instrument
author Chilaule, Egídio Raúl
author_facet Chilaule, Egídio Raúl
Pedrosa, Maria Arminda
Costa, Nilza Maria Vilhena Nunes da
author_role author
author2 Pedrosa, Maria Arminda
Costa, Nilza Maria Vilhena Nunes da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chilaule, Egídio Raúl
Pedrosa, Maria Arminda
Costa, Nilza Maria Vilhena Nunes da
description The construction and validation process of a grid of analysis and examples of results obtained through its application to the corpus data are presented. The grid was designed to be used according to the content analysis technique. It aims to investigate the compliance, or not, of the educational and curricular policy documents of the Mozambican General Secondary Education with pertinent scientific research recommendations and with national and international science education for sustainability guiding documents, in a perspective of promoting scientific literacy and citizenship. The analysis grid was evaluated by a panel of three judges and applied to a sample of the corpus data. The validation results show that, in general, the grid is well structured, suitable for the intended purposes, the analysis categories are well articulated and are pertinent to the levels of analysis. Two overlapping indicators were eliminated and an explicit indicator on human rights was included so that the grid may be used in the intended document analysis which guided its elaboration.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12103
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12103
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12103
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12103
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12103/7977
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1881-1900
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1881-1900
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1881-1900
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1881-1900
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133572189126656