Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.19/6490 |
Resumo: | Mathematical discussions are a tool within the reach of the teacher to promote communication in the mathematics class, as students are asked to present their resolution strategies, to compare them with those of their peers, to justify and argue about the mobilized reasoning in these solutions of a task proposed by the teacher. When class discourse focuses on algebraic ideas, symbolization and generalization are enhanced, as students are encouraged to use increasingly formal language and broaden their thinking beyond the considered cases. This qualitative and interpretative study seeks to understand how three teachers of mathematics in the 3rd cycle of basic education manage and promote discourse during a collective discussion with mathematical tasks with a view to teaching Algebra. The results show that teachers, supported by the teaching actions of eliciting, supporting, informing, and challenging, direct the discourse through a cyclical process of requesting and discussing many ideas and of filtering, seeking to lead students to relate, generalize and justify algebraic ideas. |
id |
RCAP_d23c8a28dc5bf771b64f7813931601d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/6490 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivasdiscursoo; discussão coletivaprática letivaÁlgebraMathematical discussions are a tool within the reach of the teacher to promote communication in the mathematics class, as students are asked to present their resolution strategies, to compare them with those of their peers, to justify and argue about the mobilized reasoning in these solutions of a task proposed by the teacher. When class discourse focuses on algebraic ideas, symbolization and generalization are enhanced, as students are encouraged to use increasingly formal language and broaden their thinking beyond the considered cases. This qualitative and interpretative study seeks to understand how three teachers of mathematics in the 3rd cycle of basic education manage and promote discourse during a collective discussion with mathematical tasks with a view to teaching Algebra. The results show that teachers, supported by the teaching actions of eliciting, supporting, informing, and challenging, direct the discourse through a cyclical process of requesting and discussing many ideas and of filtering, seeking to lead students to relate, generalize and justify algebraic ideas.Associação de Professores de MatemáticaRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuRodrigues, CátiaDa Ponte, João PedroMenezes, Luís2020-12-29T14:23:39Z2020-122020-12-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/6490porodrigues, C., Ponte, J. P., & Menezes, L. (2020,). Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas. Quadrante, 29(2), 24-46.2183-2838info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:28:46Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/6490Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:44:22.439269Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas |
title |
Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas |
spellingShingle |
Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas Rodrigues, Cátia discurso o; discussão coletiva prática letiva Álgebra |
title_short |
Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas |
title_full |
Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas |
title_fullStr |
Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas |
title_full_unstemmed |
Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas |
title_sort |
Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas |
author |
Rodrigues, Cátia |
author_facet |
Rodrigues, Cátia Da Ponte, João Pedro Menezes, Luís |
author_role |
author |
author2 |
Da Ponte, João Pedro Menezes, Luís |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Cátia Da Ponte, João Pedro Menezes, Luís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
discurso o; discussão coletiva prática letiva Álgebra |
topic |
discurso o; discussão coletiva prática letiva Álgebra |
description |
Mathematical discussions are a tool within the reach of the teacher to promote communication in the mathematics class, as students are asked to present their resolution strategies, to compare them with those of their peers, to justify and argue about the mobilized reasoning in these solutions of a task proposed by the teacher. When class discourse focuses on algebraic ideas, symbolization and generalization are enhanced, as students are encouraged to use increasingly formal language and broaden their thinking beyond the considered cases. This qualitative and interpretative study seeks to understand how three teachers of mathematics in the 3rd cycle of basic education manage and promote discourse during a collective discussion with mathematical tasks with a view to teaching Algebra. The results show that teachers, supported by the teaching actions of eliciting, supporting, informing, and challenging, direct the discourse through a cyclical process of requesting and discussing many ideas and of filtering, seeking to lead students to relate, generalize and justify algebraic ideas. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-29T14:23:39Z 2020-12 2020-12-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.19/6490 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.19/6490 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
odrigues, C., Ponte, J. P., & Menezes, L. (2020,). Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas. Quadrante, 29(2), 24-46. 2183-2838 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Professores de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Professores de Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1817554020464590848 |