Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Cátia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Da Ponte, João Pedro, Menezes, Luís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.19/6490
Resumo: Mathematical discussions are a tool within the reach of the teacher to promote communication in the mathematics class, as students are asked to present their resolution strategies, to compare them with those of their peers, to justify and argue about the mobilized reasoning in these solutions of a task proposed by the teacher. When class discourse focuses on algebraic ideas, symbolization and generalization are enhanced, as students are encouraged to use increasingly formal language and broaden their thinking beyond the considered cases. This qualitative and interpretative study seeks to understand how three teachers of mathematics in the 3rd cycle of basic education manage and promote discourse during a collective discussion with mathematical tasks with a view to teaching Algebra. The results show that teachers, supported by the teaching actions of eliciting, supporting, informing, and challenging, direct the discourse through a cyclical process of requesting and discussing many ideas and of filtering, seeking to lead students to relate, generalize and justify algebraic ideas.
id RCAP_d23c8a28dc5bf771b64f7813931601d8
oai_identifier_str oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/6490
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivasdiscursoo; discussão coletivaprática letivaÁlgebraMathematical discussions are a tool within the reach of the teacher to promote communication in the mathematics class, as students are asked to present their resolution strategies, to compare them with those of their peers, to justify and argue about the mobilized reasoning in these solutions of a task proposed by the teacher. When class discourse focuses on algebraic ideas, symbolization and generalization are enhanced, as students are encouraged to use increasingly formal language and broaden their thinking beyond the considered cases. This qualitative and interpretative study seeks to understand how three teachers of mathematics in the 3rd cycle of basic education manage and promote discourse during a collective discussion with mathematical tasks with a view to teaching Algebra. The results show that teachers, supported by the teaching actions of eliciting, supporting, informing, and challenging, direct the discourse through a cyclical process of requesting and discussing many ideas and of filtering, seeking to lead students to relate, generalize and justify algebraic ideas.Associação de Professores de MatemáticaRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuRodrigues, CátiaDa Ponte, João PedroMenezes, Luís2020-12-29T14:23:39Z2020-122020-12-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/6490porodrigues, C., Ponte, J. P., & Menezes, L. (2020,). Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas. Quadrante, 29(2), 24-46.2183-2838info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:28:46Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/6490Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:44:22.439269Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas
title Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas
spellingShingle Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas
Rodrigues, Cátia
discurso
o; discussão coletiva
prática letiva
Álgebra
title_short Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas
title_full Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas
title_fullStr Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas
title_full_unstemmed Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas
title_sort Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas
author Rodrigues, Cátia
author_facet Rodrigues, Cátia
Da Ponte, João Pedro
Menezes, Luís
author_role author
author2 Da Ponte, João Pedro
Menezes, Luís
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Cátia
Da Ponte, João Pedro
Menezes, Luís
dc.subject.por.fl_str_mv discurso
o; discussão coletiva
prática letiva
Álgebra
topic discurso
o; discussão coletiva
prática letiva
Álgebra
description Mathematical discussions are a tool within the reach of the teacher to promote communication in the mathematics class, as students are asked to present their resolution strategies, to compare them with those of their peers, to justify and argue about the mobilized reasoning in these solutions of a task proposed by the teacher. When class discourse focuses on algebraic ideas, symbolization and generalization are enhanced, as students are encouraged to use increasingly formal language and broaden their thinking beyond the considered cases. This qualitative and interpretative study seeks to understand how three teachers of mathematics in the 3rd cycle of basic education manage and promote discourse during a collective discussion with mathematical tasks with a view to teaching Algebra. The results show that teachers, supported by the teaching actions of eliciting, supporting, informing, and challenging, direct the discourse through a cyclical process of requesting and discussing many ideas and of filtering, seeking to lead students to relate, generalize and justify algebraic ideas.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-29T14:23:39Z
2020-12
2020-12-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.19/6490
url http://hdl.handle.net/10400.19/6490
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv odrigues, C., Ponte, J. P., & Menezes, L. (2020,). Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas. Quadrante, 29(2), 24-46.
2183-2838
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação de Professores de Matemática
publisher.none.fl_str_mv Associação de Professores de Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1817554020464590848