Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/31856 |
Resumo: | Mapping innovation is crucial in education to guide educators and policymakers to spread high-quality pedagogical practices. Improving learning with innovation in mind is required today. Although innovation is an emergent topic in the educational policy reforms around the world, and particularly in Portugal, more research is needed. This paper presents the research project “4A’ model for Measuring Innovative Pedagogical Practices in Portuguese schools: Approaching, Assessing, Applying, and Amplifying”. Inspired by the recent OECD report “Measuring innovation in education” and considering the current challenges that Portuguese schools face ensuring a more inclusive and innovative education, this project aims to measure and map innovative pedagogical practices in the Portuguese educational system, from elementary to secondary grade. A brief literature review, project plan, and some implications are presented. |
id |
RCAP_e8c4583b5e38436eac80395d815c8281 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/31856 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigaçãoInnovative pedagogical practices in portuguese schools: first steps of a research projectInnovationInclusive educationPedagogical practicesSchool improvementInovaçãoEducação inclusivaPráticas pedagógicasMelhoria das escolasMapping innovation is crucial in education to guide educators and policymakers to spread high-quality pedagogical practices. Improving learning with innovation in mind is required today. Although innovation is an emergent topic in the educational policy reforms around the world, and particularly in Portugal, more research is needed. This paper presents the research project “4A’ model for Measuring Innovative Pedagogical Practices in Portuguese schools: Approaching, Assessing, Applying, and Amplifying”. Inspired by the recent OECD report “Measuring innovation in education” and considering the current challenges that Portuguese schools face ensuring a more inclusive and innovative education, this project aims to measure and map innovative pedagogical practices in the Portuguese educational system, from elementary to secondary grade. A brief literature review, project plan, and some implications are presented.O mapeamento da inovação é crucial em educação, de modo a informar os profissionais e políticos relativamente a práticas pedagógicas de elevada qualidade. Atualmente, melhorar a aprendizagem através da inovação é necessário. Apesar de a inovação ser um tópico emergente nas políticas educativas em todo o mundo, e particularmente em Portugal, mais investigação é indispensável. Inspirados no recente relatório da OCDE “Measuring innovation in education” e considerando os desafios que as escolas portuguesas enfrentam para assegurar práticas de educação mais inclusivas e inovadoras, desenhamos um projeto de investigação para medir e mapear as práticas pedagógicas inovadoras usadas no sistema educativo português, desde o 1.º ciclo ao ensino secundário. Este artigo apresenta o projeto de investigação “4A’ model for Measuring Innovative Pedagogical Practices in Portuguese schools: Approaching, Assessing, Applying, and Amplifying”. Apresentam-se uma breve revisão da literatura, o plano de investigação e algumas implicações.Universidade Católica Editora - PortoVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaCarvalho, MarisaSoares, DianaPalmeirão, CristinaMagalhães, AndreiaOliveira, AntónioCésar, BrunoVeiga, FranciscoAzevedo, HelenaOliveira, MargaridaCastro, Rui2021-02-01T19:03:56Z20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/31856porCarvalho, M., Soares, D., Palmeirão, C., Magalhães, A., Oliveira, A., César, B., Veiga, F., Azevedo, H., Oliveira, M., Castro, R. (2020). Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação. Revista Portuguesa De Investigação Educacional, (20), 11-201645-400610.34632/investigacaoeducacional.2020.96822182-4614info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:37:23Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/31856Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:25:42.634360Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação Innovative pedagogical practices in portuguese schools: first steps of a research project |
title |
Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação |
spellingShingle |
Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação Carvalho, Marisa Innovation Inclusive education Pedagogical practices School improvement Inovação Educação inclusiva Práticas pedagógicas Melhoria das escolas |
title_short |
Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação |
title_full |
Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação |
title_fullStr |
Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação |
title_full_unstemmed |
Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação |
title_sort |
Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação |
author |
Carvalho, Marisa |
author_facet |
Carvalho, Marisa Soares, Diana Palmeirão, Cristina Magalhães, Andreia Oliveira, António César, Bruno Veiga, Francisco Azevedo, Helena Oliveira, Margarida Castro, Rui |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Diana Palmeirão, Cristina Magalhães, Andreia Oliveira, António César, Bruno Veiga, Francisco Azevedo, Helena Oliveira, Margarida Castro, Rui |
author2_role |
author author author author author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Marisa Soares, Diana Palmeirão, Cristina Magalhães, Andreia Oliveira, António César, Bruno Veiga, Francisco Azevedo, Helena Oliveira, Margarida Castro, Rui |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Innovation Inclusive education Pedagogical practices School improvement Inovação Educação inclusiva Práticas pedagógicas Melhoria das escolas |
topic |
Innovation Inclusive education Pedagogical practices School improvement Inovação Educação inclusiva Práticas pedagógicas Melhoria das escolas |
description |
Mapping innovation is crucial in education to guide educators and policymakers to spread high-quality pedagogical practices. Improving learning with innovation in mind is required today. Although innovation is an emergent topic in the educational policy reforms around the world, and particularly in Portugal, more research is needed. This paper presents the research project “4A’ model for Measuring Innovative Pedagogical Practices in Portuguese schools: Approaching, Assessing, Applying, and Amplifying”. Inspired by the recent OECD report “Measuring innovation in education” and considering the current challenges that Portuguese schools face ensuring a more inclusive and innovative education, this project aims to measure and map innovative pedagogical practices in the Portuguese educational system, from elementary to secondary grade. A brief literature review, project plan, and some implications are presented. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2020-01-01T00:00:00Z 2021-02-01T19:03:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/31856 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/31856 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Carvalho, M., Soares, D., Palmeirão, C., Magalhães, A., Oliveira, A., César, B., Veiga, F., Azevedo, H., Oliveira, M., Castro, R. (2020). Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação. Revista Portuguesa De Investigação Educacional, (20), 11-20 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2020.9682 2182-4614 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Editora - Porto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Editora - Porto |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131972591681536 |