Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Marisa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Soares, Diana, Palmeirão, Cristina, Magalhães, Andreia, Oliveira, António, César, Bruno, Veiga, Francisco, Azevedo, Helena, Oliveira, Margarida, Castro, Rui
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/31856
Resumo: Mapping innovation is crucial in education to guide educators and policymakers to spread high-quality pedagogical practices. Improving learning with innovation in mind is required today. Although innovation is an emergent topic in the educational policy reforms around the world, and particularly in Portugal, more research is needed. This paper presents the research project “4A’ model for Measuring Innovative Pedagogical Practices in Portuguese schools: Approaching, Assessing, Applying, and Amplifying”. Inspired by the recent OECD report “Measuring innovation in education” and considering the current challenges that Portuguese schools face ensuring a more inclusive and innovative education, this project aims to measure and map innovative pedagogical practices in the Portuguese educational system, from elementary to secondary grade. A brief literature review, project plan, and some implications are presented.
id RCAP_e8c4583b5e38436eac80395d815c8281
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/31856
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigaçãoInnovative pedagogical practices in portuguese schools: first steps of a research projectInnovationInclusive educationPedagogical practicesSchool improvementInovaçãoEducação inclusivaPráticas pedagógicasMelhoria das escolasMapping innovation is crucial in education to guide educators and policymakers to spread high-quality pedagogical practices. Improving learning with innovation in mind is required today. Although innovation is an emergent topic in the educational policy reforms around the world, and particularly in Portugal, more research is needed. This paper presents the research project “4A’ model for Measuring Innovative Pedagogical Practices in Portuguese schools: Approaching, Assessing, Applying, and Amplifying”. Inspired by the recent OECD report “Measuring innovation in education” and considering the current challenges that Portuguese schools face ensuring a more inclusive and innovative education, this project aims to measure and map innovative pedagogical practices in the Portuguese educational system, from elementary to secondary grade. A brief literature review, project plan, and some implications are presented.O mapeamento da inovação é crucial em educação, de modo a informar os profissionais e políticos relativamente a práticas pedagógicas de elevada qualidade. Atualmente, melhorar a aprendizagem através da inovação é necessário. Apesar de a inovação ser um tópico emergente nas políticas educativas em todo o mundo, e particularmente em Portugal, mais investigação é indispensável. Inspirados no recente relatório da OCDE “Measuring innovation in education” e considerando os desafios que as escolas portuguesas enfrentam para assegurar práticas de educação mais inclusivas e inovadoras, desenhamos um projeto de investigação para medir e mapear as práticas pedagógicas inovadoras usadas no sistema educativo português, desde o 1.º ciclo ao ensino secundário. Este artigo apresenta o projeto de investigação “4A’ model for Measuring Innovative Pedagogical Practices in Portuguese schools: Approaching, Assessing, Applying, and Amplifying”. Apresentam-se uma breve revisão da literatura, o plano de investigação e algumas implicações.Universidade Católica Editora - PortoVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaCarvalho, MarisaSoares, DianaPalmeirão, CristinaMagalhães, AndreiaOliveira, AntónioCésar, BrunoVeiga, FranciscoAzevedo, HelenaOliveira, MargaridaCastro, Rui2021-02-01T19:03:56Z20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/31856porCarvalho, M., Soares, D., Palmeirão, C., Magalhães, A., Oliveira, A., César, B., Veiga, F., Azevedo, H., Oliveira, M., Castro, R. (2020). Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação. Revista Portuguesa De Investigação Educacional, (20), 11-201645-400610.34632/investigacaoeducacional.2020.96822182-4614info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:37:23Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/31856Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:25:42.634360Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação
Innovative pedagogical practices in portuguese schools: first steps of a research project
title Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação
spellingShingle Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação
Carvalho, Marisa
Innovation
Inclusive education
Pedagogical practices
School improvement
Inovação
Educação inclusiva
Práticas pedagógicas
Melhoria das escolas
title_short Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação
title_full Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação
title_fullStr Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação
title_full_unstemmed Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação
title_sort Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação
author Carvalho, Marisa
author_facet Carvalho, Marisa
Soares, Diana
Palmeirão, Cristina
Magalhães, Andreia
Oliveira, António
César, Bruno
Veiga, Francisco
Azevedo, Helena
Oliveira, Margarida
Castro, Rui
author_role author
author2 Soares, Diana
Palmeirão, Cristina
Magalhães, Andreia
Oliveira, António
César, Bruno
Veiga, Francisco
Azevedo, Helena
Oliveira, Margarida
Castro, Rui
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Marisa
Soares, Diana
Palmeirão, Cristina
Magalhães, Andreia
Oliveira, António
César, Bruno
Veiga, Francisco
Azevedo, Helena
Oliveira, Margarida
Castro, Rui
dc.subject.por.fl_str_mv Innovation
Inclusive education
Pedagogical practices
School improvement
Inovação
Educação inclusiva
Práticas pedagógicas
Melhoria das escolas
topic Innovation
Inclusive education
Pedagogical practices
School improvement
Inovação
Educação inclusiva
Práticas pedagógicas
Melhoria das escolas
description Mapping innovation is crucial in education to guide educators and policymakers to spread high-quality pedagogical practices. Improving learning with innovation in mind is required today. Although innovation is an emergent topic in the educational policy reforms around the world, and particularly in Portugal, more research is needed. This paper presents the research project “4A’ model for Measuring Innovative Pedagogical Practices in Portuguese schools: Approaching, Assessing, Applying, and Amplifying”. Inspired by the recent OECD report “Measuring innovation in education” and considering the current challenges that Portuguese schools face ensuring a more inclusive and innovative education, this project aims to measure and map innovative pedagogical practices in the Portuguese educational system, from elementary to secondary grade. A brief literature review, project plan, and some implications are presented.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2020-01-01T00:00:00Z
2021-02-01T19:03:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/31856
url http://hdl.handle.net/10400.14/31856
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Carvalho, M., Soares, D., Palmeirão, C., Magalhães, A., Oliveira, A., César, B., Veiga, F., Azevedo, H., Oliveira, M., Castro, R. (2020). Práticas pedagógicas inovadoras: proposta de um projeto de investigação. Revista Portuguesa De Investigação Educacional, (20), 11-20
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2020.9682
2182-4614
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Editora - Porto
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Editora - Porto
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131972591681536