The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gusmão, Letticia Lages
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bomfim, Rainer, Silva, Jessica de Paula Bueno da, Ebner, Daniele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Direito da Faculdade Guanambi
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937
Resumo: Under a descriptive methodological strand, the "Pedagogy of Autonomy" is explored under the theoretical matrix of Paulo Freire to show the teacher-student relationship in the education context. Shortly thereafter, it records data on violence against the transgender population and their marginalization. Next, it is shown how the artistic pedagogical project "Transvest" fulfills this proposal of transformative education within the reality of the trans population with its bases and specific objectives. We conclude on the viability of the presented theory and the necessity of expansion of projects / NGOs / cursinho as described in the text.
id RD-0_d04c4500f1220a9d57405de20c7b5fd8
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13937
network_acronym_str RD-0
network_name_str Revista de Direito da Faculdade Guanambi
repository_id_str
spelling The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans peopleO aprisionamento do gênero pelas categorias do Direito e os efeitos na educação: apontamentos sobre a teoria queer, pedagogia da autonomia e questões sobre pessoas transDireito à educação. Teoria Queer. Pessoas Trans. Pedagogia da autonomia.Law Education. Teory queer. Trans subjects. Pedagogy of Autonomy.Under a descriptive methodological strand, the "Pedagogy of Autonomy" is explored under the theoretical matrix of Paulo Freire to show the teacher-student relationship in the education context. Shortly thereafter, it records data on violence against the transgender population and their marginalization. Next, it is shown how the artistic pedagogical project "Transvest" fulfills this proposal of transformative education within the reality of the trans population with its bases and specific objectives. We conclude on the viability of the presented theory and the necessity of expansion of projects / NGOs / cursinho as described in the text.Sob uma vertente metodológica jurídico-crítico-descritiva, explana-se sob a matriz teórica de Paulo Freire, a “Pedagogia da Autonomia”, para mostrar a relação do professor-aluno no contexto educação. Logo após, aduz dados sobre a violência contra a população trans e sua marginalização. Em seguida, mostra-se como que o projeto artístico pedagógico “Transvest” cumpre essa proposta de educação transformadora dentro da realidade da população trans com suas bases e objetivos específicos. Conclui-se sobre a viabilidade da teoria apresentada e da necessidade de expansão de projetos/ONGs/cursinho como o descrito no texto.Centro Universitário FG (UniFG)2020-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/1393710.29293/rdfg.v7i01.274Guanambi College Law Journal; Vol. 7 No. 01 (2020); e274Revista de Direito da Faculdade Guanambi; v. 7 n. 01 (2020); e2742447-6536reponame:Revista de Direito da Faculdade Guanambiinstname:Centro Universitário UniFG (UniFG)instacron:RDporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7735https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7736https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7737Copyright (c) 2020 Letticia Lages Gusmão, Rainer Bomfim, Jessica de Paula Bueno da Silva, Daniele Ebnerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Letticia LagesBomfim, RainerSilva, Jessica de Paula Bueno daEbner, Daniele2022-07-11T19:42:27Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13937Revistahttp://revistas.faculdadeguanambi.edu.br/index.php/RevistadedireitoONGhttp://revistas.faculdadeguanambi.edu.br/index.php/Revistadedireito/oaimuriloricart@hotmail.com || revistadedireito@faculdadeguanambi.edu.br2447-65362447-6536opendoar:2022-07-11T19:42:27Revista de Direito da Faculdade Guanambi - Centro Universitário UniFG (UniFG)false
dc.title.none.fl_str_mv The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people
O aprisionamento do gênero pelas categorias do Direito e os efeitos na educação: apontamentos sobre a teoria queer, pedagogia da autonomia e questões sobre pessoas trans
title The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people
spellingShingle The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people
Gusmão, Letticia Lages
Direito à educação. Teoria Queer. Pessoas Trans. Pedagogia da autonomia.
Law Education. Teory queer. Trans subjects. Pedagogy of Autonomy.
title_short The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people
title_full The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people
title_fullStr The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people
title_full_unstemmed The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people
title_sort The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people
author Gusmão, Letticia Lages
author_facet Gusmão, Letticia Lages
Bomfim, Rainer
Silva, Jessica de Paula Bueno da
Ebner, Daniele
author_role author
author2 Bomfim, Rainer
Silva, Jessica de Paula Bueno da
Ebner, Daniele
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gusmão, Letticia Lages
Bomfim, Rainer
Silva, Jessica de Paula Bueno da
Ebner, Daniele
dc.subject.por.fl_str_mv Direito à educação. Teoria Queer. Pessoas Trans. Pedagogia da autonomia.
Law Education. Teory queer. Trans subjects. Pedagogy of Autonomy.
topic Direito à educação. Teoria Queer. Pessoas Trans. Pedagogia da autonomia.
Law Education. Teory queer. Trans subjects. Pedagogy of Autonomy.
description Under a descriptive methodological strand, the "Pedagogy of Autonomy" is explored under the theoretical matrix of Paulo Freire to show the teacher-student relationship in the education context. Shortly thereafter, it records data on violence against the transgender population and their marginalization. Next, it is shown how the artistic pedagogical project "Transvest" fulfills this proposal of transformative education within the reality of the trans population with its bases and specific objectives. We conclude on the viability of the presented theory and the necessity of expansion of projects / NGOs / cursinho as described in the text.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937
10.29293/rdfg.v7i01.274
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937
identifier_str_mv 10.29293/rdfg.v7i01.274
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7735
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7736
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7737
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Universitário FG (UniFG)
publisher.none.fl_str_mv Centro Universitário FG (UniFG)
dc.source.none.fl_str_mv Guanambi College Law Journal; Vol. 7 No. 01 (2020); e274
Revista de Direito da Faculdade Guanambi; v. 7 n. 01 (2020); e274
2447-6536
reponame:Revista de Direito da Faculdade Guanambi
instname:Centro Universitário UniFG (UniFG)
instacron:RD
instname_str Centro Universitário UniFG (UniFG)
instacron_str RD
institution RD
reponame_str Revista de Direito da Faculdade Guanambi
collection Revista de Direito da Faculdade Guanambi
repository.name.fl_str_mv Revista de Direito da Faculdade Guanambi - Centro Universitário UniFG (UniFG)
repository.mail.fl_str_mv muriloricart@hotmail.com || revistadedireito@faculdadeguanambi.edu.br
_version_ 1797240129918599168