The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Direito da Faculdade Guanambi |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937 |
Resumo: | Under a descriptive methodological strand, the "Pedagogy of Autonomy" is explored under the theoretical matrix of Paulo Freire to show the teacher-student relationship in the education context. Shortly thereafter, it records data on violence against the transgender population and their marginalization. Next, it is shown how the artistic pedagogical project "Transvest" fulfills this proposal of transformative education within the reality of the trans population with its bases and specific objectives. We conclude on the viability of the presented theory and the necessity of expansion of projects / NGOs / cursinho as described in the text. |
id |
RD-0_d04c4500f1220a9d57405de20c7b5fd8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13937 |
network_acronym_str |
RD-0 |
network_name_str |
Revista de Direito da Faculdade Guanambi |
repository_id_str |
|
spelling |
The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans peopleO aprisionamento do gênero pelas categorias do Direito e os efeitos na educação: apontamentos sobre a teoria queer, pedagogia da autonomia e questões sobre pessoas transDireito à educação. Teoria Queer. Pessoas Trans. Pedagogia da autonomia.Law Education. Teory queer. Trans subjects. Pedagogy of Autonomy.Under a descriptive methodological strand, the "Pedagogy of Autonomy" is explored under the theoretical matrix of Paulo Freire to show the teacher-student relationship in the education context. Shortly thereafter, it records data on violence against the transgender population and their marginalization. Next, it is shown how the artistic pedagogical project "Transvest" fulfills this proposal of transformative education within the reality of the trans population with its bases and specific objectives. We conclude on the viability of the presented theory and the necessity of expansion of projects / NGOs / cursinho as described in the text.Sob uma vertente metodológica jurídico-crítico-descritiva, explana-se sob a matriz teórica de Paulo Freire, a “Pedagogia da Autonomia”, para mostrar a relação do professor-aluno no contexto educação. Logo após, aduz dados sobre a violência contra a população trans e sua marginalização. Em seguida, mostra-se como que o projeto artístico pedagógico “Transvest” cumpre essa proposta de educação transformadora dentro da realidade da população trans com suas bases e objetivos específicos. Conclui-se sobre a viabilidade da teoria apresentada e da necessidade de expansão de projetos/ONGs/cursinho como o descrito no texto.Centro Universitário FG (UniFG)2020-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/1393710.29293/rdfg.v7i01.274Guanambi College Law Journal; Vol. 7 No. 01 (2020); e274Revista de Direito da Faculdade Guanambi; v. 7 n. 01 (2020); e2742447-6536reponame:Revista de Direito da Faculdade Guanambiinstname:Centro Universitário UniFG (UniFG)instacron:RDporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7735https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7736https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7737Copyright (c) 2020 Letticia Lages Gusmão, Rainer Bomfim, Jessica de Paula Bueno da Silva, Daniele Ebnerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Letticia LagesBomfim, RainerSilva, Jessica de Paula Bueno daEbner, Daniele2022-07-11T19:42:27Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13937Revistahttp://revistas.faculdadeguanambi.edu.br/index.php/RevistadedireitoONGhttp://revistas.faculdadeguanambi.edu.br/index.php/Revistadedireito/oaimuriloricart@hotmail.com || revistadedireito@faculdadeguanambi.edu.br2447-65362447-6536opendoar:2022-07-11T19:42:27Revista de Direito da Faculdade Guanambi - Centro Universitário UniFG (UniFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people O aprisionamento do gênero pelas categorias do Direito e os efeitos na educação: apontamentos sobre a teoria queer, pedagogia da autonomia e questões sobre pessoas trans |
title |
The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people |
spellingShingle |
The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people Gusmão, Letticia Lages Direito à educação. Teoria Queer. Pessoas Trans. Pedagogia da autonomia. Law Education. Teory queer. Trans subjects. Pedagogy of Autonomy. |
title_short |
The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people |
title_full |
The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people |
title_fullStr |
The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people |
title_full_unstemmed |
The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people |
title_sort |
The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people |
author |
Gusmão, Letticia Lages |
author_facet |
Gusmão, Letticia Lages Bomfim, Rainer Silva, Jessica de Paula Bueno da Ebner, Daniele |
author_role |
author |
author2 |
Bomfim, Rainer Silva, Jessica de Paula Bueno da Ebner, Daniele |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gusmão, Letticia Lages Bomfim, Rainer Silva, Jessica de Paula Bueno da Ebner, Daniele |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Direito à educação. Teoria Queer. Pessoas Trans. Pedagogia da autonomia. Law Education. Teory queer. Trans subjects. Pedagogy of Autonomy. |
topic |
Direito à educação. Teoria Queer. Pessoas Trans. Pedagogia da autonomia. Law Education. Teory queer. Trans subjects. Pedagogy of Autonomy. |
description |
Under a descriptive methodological strand, the "Pedagogy of Autonomy" is explored under the theoretical matrix of Paulo Freire to show the teacher-student relationship in the education context. Shortly thereafter, it records data on violence against the transgender population and their marginalization. Next, it is shown how the artistic pedagogical project "Transvest" fulfills this proposal of transformative education within the reality of the trans population with its bases and specific objectives. We conclude on the viability of the presented theory and the necessity of expansion of projects / NGOs / cursinho as described in the text. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937 10.29293/rdfg.v7i01.274 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937 |
identifier_str_mv |
10.29293/rdfg.v7i01.274 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7735 https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7736 https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937/7737 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro Universitário FG (UniFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro Universitário FG (UniFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Guanambi College Law Journal; Vol. 7 No. 01 (2020); e274 Revista de Direito da Faculdade Guanambi; v. 7 n. 01 (2020); e274 2447-6536 reponame:Revista de Direito da Faculdade Guanambi instname:Centro Universitário UniFG (UniFG) instacron:RD |
instname_str |
Centro Universitário UniFG (UniFG) |
instacron_str |
RD |
institution |
RD |
reponame_str |
Revista de Direito da Faculdade Guanambi |
collection |
Revista de Direito da Faculdade Guanambi |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Direito da Faculdade Guanambi - Centro Universitário UniFG (UniFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
muriloricart@hotmail.com || revistadedireito@faculdadeguanambi.edu.br |
_version_ |
1797240129918599168 |