Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/207 |
Resumo: | Emphasizing synergies between Paulo Freire's legacy and Modeling in Mathematics Education and reflecting on how these synergies can converge in the direction of this approach to Mathematics in Basic Education is the objective of this work. For this, from the qualitative paradigm, we present a bibliographical study, we discuss some reflections that are present in the Freirean legacy and also in the literature regarding Modeling. Later, we present the synergies between one study and another and thus we build some considerations that corroborate some guidelines that aim that Modeling is present at schools of Basic Education and, with that, to contribute so that students and teachers can make a reading of the world, also from the instruments of mathematics itself. |
id |
SBEM_48e051871b3dfb1e5119e87c825483a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/207 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic EducationModeación y el legado de Paulo Freire: sinergias y posibilidades para la Educación BásicaModelagem e o legado de Paulo Freire: sinergias e possibilidades para a Educação BásicaMathematics EducationMathematical ModelingClassroomEducación matemáticamodelamiento matemáticosalón de claseEducação MatemáticaModelagem MatemáticaSala de Aula.Emphasizing synergies between Paulo Freire's legacy and Modeling in Mathematics Education and reflecting on how these synergies can converge in the direction of this approach to Mathematics in Basic Education is the objective of this work. For this, from the qualitative paradigm, we present a bibliographical study, we discuss some reflections that are present in the Freirean legacy and also in the literature regarding Modeling. Later, we present the synergies between one study and another and thus we build some considerations that corroborate some guidelines that aim that Modeling is present at schools of Basic Education and, with that, to contribute so that students and teachers can make a reading of the world, also from the instruments of mathematics itself.Evidenciar las correlaciones entre el legado de Paulo Freire y el modelamiento en la educación matemática y reflejar de qué forma estas pueden coincidir en el direccionamiento para que este enfoque llegue a las clases de matemática de la educación básica es el objetivo de este trabajo. Para eso, a partir del paradigma cualitativo, presentamos un estudio bibliográfico, discutimos algunas reflexiones que están presentes en el legrado freireano y también en la literatura en cuanto al modelamiento. Siguiente, presentamos las correlaciones entre un estudio y otro y así realizamos algunas consideraciones que van al encuentro de algunos direccionamientos que discuten que el modelamiento esté presente en las escuelas de educación básica y, con eso, contribuir para que los estudiantes y profesores puedan hacer una lectura del mundo también a partir de instrumentos propios de la matemática.Evidenciar sinergias entre o legado de Paulo Freire e a Modelagem em Educação Matemática e refletir de que forma estas podem convergir em encaminhamentos para que essa abordagem chegue as aulas de Matemática da Educação Básica é o objetivo desse trabalho. Para isso, a partir do paradigma qualitativo, apresentamos um estudo bibliográfico, discutimos algumas reflexões que estão presentes no legado freireano e também na literatura quanto a Modelagem. Na sequência, apresentamos as sinergias entre um estudo e outro e assim tecemos algumas considerações que vão ao encontro de alguns encaminhamentos que objetivam que a Modelagem esteja presente nas escolas de Educação Básica e, com isso, contribuir para que estudantes e professores possam fazer uma leitura de mundo também a partir de instrumentais próprios da Matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/20710.25090/remat25269062v16n212019p57a70Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 57 - 70Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 57 - 70Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 57 - 70Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 57 - 702526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/207/pdfCopyright (c) 2019 REGIS FORNER, ANA PAULA DOS SANTOS MALHEIROSinfo:eu-repo/semantics/openAccessForner, RegisMalheiros, Ana Paula dos Santos2021-05-06T16:11:31ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education Modeación y el legado de Paulo Freire: sinergias y posibilidades para la Educación Básica Modelagem e o legado de Paulo Freire: sinergias e possibilidades para a Educação Básica |
title |
Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education |
spellingShingle |
Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education Forner, Regis Mathematics Education Mathematical Modeling Classroom Educación matemática modelamiento matemático salón de clase Educação Matemática Modelagem Matemática Sala de Aula. |
title_short |
Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education |
title_full |
Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education |
title_fullStr |
Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education |
title_full_unstemmed |
Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education |
title_sort |
Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education |
author |
Forner, Regis |
author_facet |
Forner, Regis Malheiros, Ana Paula dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Malheiros, Ana Paula dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Forner, Regis Malheiros, Ana Paula dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Education Mathematical Modeling Classroom Educación matemática modelamiento matemático salón de clase Educação Matemática Modelagem Matemática Sala de Aula. |
topic |
Mathematics Education Mathematical Modeling Classroom Educación matemática modelamiento matemático salón de clase Educação Matemática Modelagem Matemática Sala de Aula. |
description |
Emphasizing synergies between Paulo Freire's legacy and Modeling in Mathematics Education and reflecting on how these synergies can converge in the direction of this approach to Mathematics in Basic Education is the objective of this work. For this, from the qualitative paradigm, we present a bibliographical study, we discuss some reflections that are present in the Freirean legacy and also in the literature regarding Modeling. Later, we present the synergies between one study and another and thus we build some considerations that corroborate some guidelines that aim that Modeling is present at schools of Basic Education and, with that, to contribute so that students and teachers can make a reading of the world, also from the instruments of mathematics itself. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/207 10.25090/remat25269062v16n212019p57a70 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/207 |
identifier_str_mv |
10.25090/remat25269062v16n212019p57a70 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/207/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 REGIS FORNER, ANA PAULA DOS SANTOS MALHEIROS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 REGIS FORNER, ANA PAULA DOS SANTOS MALHEIROS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 57 - 70 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 57 - 70 Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 57 - 70 Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 57 - 70 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1730542052575281152 |