Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Forner, Regis
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Malheiros, Ana Paula dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/207
Resumo: Emphasizing synergies between Paulo Freire's legacy and Modeling in Mathematics Education and reflecting on how these synergies can converge in the direction of this approach to Mathematics in Basic Education is the objective of this work. For this, from the qualitative paradigm, we present a bibliographical study, we discuss some reflections that are present in the Freirean legacy and also in the literature regarding Modeling. Later, we present the synergies between one study and another and thus we build some considerations that corroborate some guidelines that aim that Modeling is present at schools of Basic Education and, with that, to contribute so that students and teachers can make a reading of the world, also from the instruments of mathematics itself.
id SBEM_eca4f803feb524f33c7b9f2297346b20
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/207
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic EducationModeación y el legado de Paulo Freire: sinergias y posibilidades para la Educación BásicaModelagem e o legado de Paulo Freire: sinergias e possibilidades para a Educação BásicaMathematics EducationMathematical ModelingClassroomEducación matemáticamodelamiento matemáticosalón de claseEducação MatemáticaModelagem MatemáticaSala de Aula.Emphasizing synergies between Paulo Freire's legacy and Modeling in Mathematics Education and reflecting on how these synergies can converge in the direction of this approach to Mathematics in Basic Education is the objective of this work. For this, from the qualitative paradigm, we present a bibliographical study, we discuss some reflections that are present in the Freirean legacy and also in the literature regarding Modeling. Later, we present the synergies between one study and another and thus we build some considerations that corroborate some guidelines that aim that Modeling is present at schools of Basic Education and, with that, to contribute so that students and teachers can make a reading of the world, also from the instruments of mathematics itself.Evidenciar las correlaciones entre el legado de Paulo Freire y el modelamiento en la educación matemática y reflejar de qué forma estas pueden coincidir en el direccionamiento para que este enfoque llegue a las clases de matemática de la educación básica es el objetivo de este trabajo. Para eso, a partir del paradigma cualitativo, presentamos un estudio bibliográfico, discutimos algunas reflexiones que están presentes en el legrado freireano y también en la literatura en cuanto al modelamiento. Siguiente, presentamos las correlaciones entre un estudio y otro y así realizamos algunas consideraciones que van al encuentro de algunos direccionamientos que discuten que el modelamiento esté presente en las escuelas de educación básica y, con eso, contribuir para que los estudiantes y profesores puedan hacer una lectura del mundo también a partir de instrumentos propios de la matemática.Evidenciar sinergias entre o legado de Paulo Freire e a Modelagem em Educação Matemática e refletir de que forma estas podem convergir em encaminhamentos para que essa abordagem chegue as aulas de Matemática da Educação Básica é o objetivo desse trabalho. Para isso, a partir do paradigma qualitativo, apresentamos um estudo bibliográfico, discutimos algumas reflexões que estão presentes no legado freireano e também na literatura quanto a Modelagem. Na sequência, apresentamos as sinergias entre um estudo e outro e assim tecemos algumas considerações que vão ao encontro de alguns encaminhamentos que objetivam que a Modelagem esteja presente nas escolas de Educação Básica e, com isso, contribuir para que estudantes e professores possam fazer uma leitura de mundo também a partir de instrumentais próprios da Matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/20710.25090/remat25269062v16n212019p57a70Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 57 - 70Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 57 - 70Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 57 - 70Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 57 - 702526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/207/pdfCopyright (c) 2019 REGIS FORNER, ANA PAULA DOS SANTOS MALHEIROSinfo:eu-repo/semantics/openAccessForner, RegisMalheiros, Ana Paula dos Santos2021-05-06T16:11:31ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education
Modeación y el legado de Paulo Freire: sinergias y posibilidades para la Educación Básica
Modelagem e o legado de Paulo Freire: sinergias e possibilidades para a Educação Básica
title Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education
spellingShingle Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education
Forner, Regis
Mathematics Education
Mathematical Modeling
Classroom
Educación matemática
modelamiento matemático
salón de clase
Educação Matemática
Modelagem Matemática
Sala de Aula.
title_short Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education
title_full Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education
title_fullStr Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education
title_full_unstemmed Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education
title_sort Modeling and Paulo Freire’s legacy: synergies and possibilities for Basic Education
author Forner, Regis
author_facet Forner, Regis
Malheiros, Ana Paula dos Santos
author_role author
author2 Malheiros, Ana Paula dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Forner, Regis
Malheiros, Ana Paula dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education
Mathematical Modeling
Classroom
Educación matemática
modelamiento matemático
salón de clase
Educação Matemática
Modelagem Matemática
Sala de Aula.
topic Mathematics Education
Mathematical Modeling
Classroom
Educación matemática
modelamiento matemático
salón de clase
Educação Matemática
Modelagem Matemática
Sala de Aula.
description Emphasizing synergies between Paulo Freire's legacy and Modeling in Mathematics Education and reflecting on how these synergies can converge in the direction of this approach to Mathematics in Basic Education is the objective of this work. For this, from the qualitative paradigm, we present a bibliographical study, we discuss some reflections that are present in the Freirean legacy and also in the literature regarding Modeling. Later, we present the synergies between one study and another and thus we build some considerations that corroborate some guidelines that aim that Modeling is present at schools of Basic Education and, with that, to contribute so that students and teachers can make a reading of the world, also from the instruments of mathematics itself.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/207
10.25090/remat25269062v16n212019p57a70
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/207
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v16n212019p57a70
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/207/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 REGIS FORNER, ANA PAULA DOS SANTOS MALHEIROS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 REGIS FORNER, ANA PAULA DOS SANTOS MALHEIROS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 57 - 70
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 57 - 70
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 57 - 70
Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 57 - 70
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497006702592