Language and Connections in the Teaching and Learning Mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vallilo, Sabrina Aparecida Martins
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Lilian Esquinelato da, Martins, Egidio Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/38
Resumo: This article is based on a dialogue between two master's theses, Vallilo (2018) and Silva (2018), considering the themes of language and mathematical connections. The purpose of this article is to show how language helps students to express what they know and what they have learned, so that the teacher proposes problems that allow connections between the areas of Mathematics. The comprehension of mathematical and maternal language, with the connections between the different areas of Mathematics are highlighted items in this study for the analysis of student learning. This union between these studies, language and connections, are discussed in this article through three activities that was worked on elementary school, one them involving fraction, and two involving areas and perimeter of flat figures. It is concluded that Mathematics exists through the unions between its differences branches and the language has been joining these topics that we call Arithmetic, Geometry and Algebra.  
id SBEM_93f2c53bfacd4503404d7b400aa65635
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/38
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Language and Connections in the Teaching and Learning MathematicsLenguaje y conexiones en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticasLinguagem e conexões no ensino e aprendizagem de MatemáticaLinguagem MatemáticaConexões MatemáticasEducação BásicaConexiones matemáticasLenguaje matemáticoEscuela primariaMathematical languageMathematical connectionsElementary SchoolThis article is based on a dialogue between two master's theses, Vallilo (2018) and Silva (2018), considering the themes of language and mathematical connections. The purpose of this article is to show how language helps students to express what they know and what they have learned, so that the teacher proposes problems that allow connections between the areas of Mathematics. The comprehension of mathematical and maternal language, with the connections between the different areas of Mathematics are highlighted items in this study for the analysis of student learning. This union between these studies, language and connections, are discussed in this article through three activities that was worked on elementary school, one them involving fraction, and two involving areas and perimeter of flat figures. It is concluded that Mathematics exists through the unions between its differences branches and the language has been joining these topics that we call Arithmetic, Geometry and Algebra.  Este artículo se basa en un diálogo entre dos tesis de maestría, Vallilo (2018) y Silva (2018), considerando los temas del lenguaje y las conexiones matemáticas. El propósito de este artículo es mostrar cómo el lenguaje ayuda a los estudiantes a expresar lo que saben y lo que han aprendido, para que el profesor proponga problemas que permitan conexiones entre las áreas de las Matemáticas. La comprensión del lenguaje matemático y materno, con las conexiones entre las diferentes áreas de la Matemática se destacan en este estudio para el análisis del aprendizaje de los estudiantes. La unión entre estos estudios, lenguaje y conexiones se discute en este artículo a través de tres actividades trabajadas en la escuela primaria, una de ellas involucrando fracciones, y dos involucrando áreas y perímetro de figuras planas. Se concluye que la Matemática existe a través de las uniones entre sus diferentes ramas y el lenguaje ha ido uniendo estos tópicos que llamamos Aritmética, Geometría y Álgebra.Este artigo tem como base um diálogo entre duas dissertações de mestrado: Vallilo (2018) e Silva (2018), considerando os temas linguagem e conexões matemáticas. O objetivo deste artigo é evidenciar como a linguagem ajuda o aluno a expressar o que sabe e o que aprendeu, de forma que o professor proponha problemas que possibilitem conexões entre as áreas da Matemática. A compreensão da linguagem, matemática e materna, com as conexões entre as diferentes áreas da Matemática são itens de destaque neste estudo para análise do aprendizado do aluno. Essa união entre esses estudos, linguagem e conexões, é discutida neste artigo por meio de três atividades trabalhadas na educação básica, uma envolvendo fração, e duas envolvendo áreas e perímetro de figuras planas. Conclui-se que a Matemática existe por meio das uniões entre seus diferentes ramos Aritmética, Geometria e Álgebra, de forma que a linguagem possibilita a união desses tópicos.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3810.37001/remat25269062v19id679Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022049Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022049Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e0220492526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/38/39https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVallilo, Sabrina Aparecida MartinsSilva, Lilian Esquinelato daMartins, Egidio Rodrigues2023-07-04T16:11:37Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/38Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T16:11:37Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Language and Connections in the Teaching and Learning Mathematics
Lenguaje y conexiones en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas
Linguagem e conexões no ensino e aprendizagem de Matemática
title Language and Connections in the Teaching and Learning Mathematics
spellingShingle Language and Connections in the Teaching and Learning Mathematics
Vallilo, Sabrina Aparecida Martins
Linguagem Matemática
Conexões Matemáticas
Educação Básica
Conexiones matemáticas
Lenguaje matemático
Escuela primaria
Mathematical language
Mathematical connections
Elementary School
title_short Language and Connections in the Teaching and Learning Mathematics
title_full Language and Connections in the Teaching and Learning Mathematics
title_fullStr Language and Connections in the Teaching and Learning Mathematics
title_full_unstemmed Language and Connections in the Teaching and Learning Mathematics
title_sort Language and Connections in the Teaching and Learning Mathematics
author Vallilo, Sabrina Aparecida Martins
author_facet Vallilo, Sabrina Aparecida Martins
Silva, Lilian Esquinelato da
Martins, Egidio Rodrigues
author_role author
author2 Silva, Lilian Esquinelato da
Martins, Egidio Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vallilo, Sabrina Aparecida Martins
Silva, Lilian Esquinelato da
Martins, Egidio Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem Matemática
Conexões Matemáticas
Educação Básica
Conexiones matemáticas
Lenguaje matemático
Escuela primaria
Mathematical language
Mathematical connections
Elementary School
topic Linguagem Matemática
Conexões Matemáticas
Educação Básica
Conexiones matemáticas
Lenguaje matemático
Escuela primaria
Mathematical language
Mathematical connections
Elementary School
description This article is based on a dialogue between two master's theses, Vallilo (2018) and Silva (2018), considering the themes of language and mathematical connections. The purpose of this article is to show how language helps students to express what they know and what they have learned, so that the teacher proposes problems that allow connections between the areas of Mathematics. The comprehension of mathematical and maternal language, with the connections between the different areas of Mathematics are highlighted items in this study for the analysis of student learning. This union between these studies, language and connections, are discussed in this article through three activities that was worked on elementary school, one them involving fraction, and two involving areas and perimeter of flat figures. It is concluded that Mathematics exists through the unions between its differences branches and the language has been joining these topics that we call Arithmetic, Geometry and Algebra.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/38
10.37001/remat25269062v19id679
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/38
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v19id679
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/38/39
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022049
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022049
Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022049
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494247899136