The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coqueiro, Valdete dos Santos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Hermann, Wellington
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3361
Resumo: The purpose of this report is to present a way to use the game Advancing with the Remainder as a pedagogical resource for teaching mathematics, based on problem-solving. Suggestions and proposals for using the game to teach mathematics were illustrated with data obtained from a workshop conducted with students in a Mathematics course at a public university in Paraná, Brazil, who participated in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships. The data were obtained from the written records of the students' responses to problem-solving situations contextualized in the game. Some of the potential of the Advancing with the Remainder game in a problem-based approach include: contextualization of mathematical concepts in the situations and characteristics of the game, and the possibility of addressing multiple interrelated mathematical concepts.
id SBEM_MAT-1_23d2de159209efbcf42a62e834a5801e
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3361
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the RemainderLa Resolución de Situaciones-Problemas Contextualizados en el Juego Avanzando con el restoA resolução de situações-problema contextualizadas no jogo Avançando com o restoJogos para o Ensino de Matemática. Divisão de Números Naturais. Educação Matemática. The purpose of this report is to present a way to use the game Advancing with the Remainder as a pedagogical resource for teaching mathematics, based on problem-solving. Suggestions and proposals for using the game to teach mathematics were illustrated with data obtained from a workshop conducted with students in a Mathematics course at a public university in Paraná, Brazil, who participated in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships. The data were obtained from the written records of the students' responses to problem-solving situations contextualized in the game. Some of the potential of the Advancing with the Remainder game in a problem-based approach include: contextualization of mathematical concepts in the situations and characteristics of the game, and the possibility of addressing multiple interrelated mathematical concepts.El objetivo de este relato es presentar una manera de utilizar el juego Avanzando con el resto como recurso pedagógico para la enseñanza de matemáticas, basado en la resolución de situaciones-problema. Las sugerencias y propuestas para el uso del juego en la enseñanza de matemáticas se ilustraron con datos obtenidos en un taller realizado con estudiantes de un curso de matemáticas en una universidad pública de Paraná, Brasil, participantes del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia. Los datos se obtuvieron a partir de los registros escritos de las respuestas de los estudiantes a situaciones-problema contextualizadas en el juego. Algunas de las potencialidades del juego Avanzado con el resto en una propuesta basada en la problematización son: la contextualización de conceptos matemáticos en las situaciones y características del juego y la posibilidad de abordar múltiples conceptos matemáticos interrelacionados.O objetivo deste relato é apresentar uma maneira de utilizar o jogo Avançando com o resto como recurso pedagógico para o ensino de matemática, pautado na resolução de situações-problema. As sugestões e a proposta da utilização do jogo para o ensino de matemática foram ilustradas com dados obtidos em uma oficina realizada com estudantes de um curso de Matemática de uma universidade pública paranaense, participantes do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Os dados foram obtidos a partir dos registros escritos pelos estudantes ao responderem situações-problema contextualizadas no jogo. Algumas das potencialidades do jogo Avançando com o resto em uma proposta pautada na problematização são: a contextualização de conceitos matemáticos nas situações e características do jogo e a possibilidade de abordar múltiplos conceitos matemáticos interrelacionados.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/336110.37001/emr.v28i78.3361Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 175-1852317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3361/2310https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoqueiro, Valdete dos Santos Hermann, Wellington2023-03-31T17:42:57Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3361Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-03-31T17:42:57Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder
La Resolución de Situaciones-Problemas Contextualizados en el Juego Avanzando con el resto
A resolução de situações-problema contextualizadas no jogo Avançando com o resto
title The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder
spellingShingle The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder
Coqueiro, Valdete dos Santos
Jogos para o Ensino de Matemática.
Divisão de Números Naturais.
Educação Matemática.
title_short The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder
title_full The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder
title_fullStr The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder
title_full_unstemmed The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder
title_sort The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder
author Coqueiro, Valdete dos Santos
author_facet Coqueiro, Valdete dos Santos
Hermann, Wellington
author_role author
author2 Hermann, Wellington
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coqueiro, Valdete dos Santos
Hermann, Wellington
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos para o Ensino de Matemática.
Divisão de Números Naturais.
Educação Matemática.
topic Jogos para o Ensino de Matemática.
Divisão de Números Naturais.
Educação Matemática.
description The purpose of this report is to present a way to use the game Advancing with the Remainder as a pedagogical resource for teaching mathematics, based on problem-solving. Suggestions and proposals for using the game to teach mathematics were illustrated with data obtained from a workshop conducted with students in a Mathematics course at a public university in Paraná, Brazil, who participated in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships. The data were obtained from the written records of the students' responses to problem-solving situations contextualized in the game. Some of the potential of the Advancing with the Remainder game in a problem-based approach include: contextualization of mathematical concepts in the situations and characteristics of the game, and the possibility of addressing multiple interrelated mathematical concepts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3361
10.37001/emr.v28i78.3361
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3361
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i78.3361
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3361/2310
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 175-185
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131562889216