The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3361 |
Resumo: | The purpose of this report is to present a way to use the game Advancing with the Remainder as a pedagogical resource for teaching mathematics, based on problem-solving. Suggestions and proposals for using the game to teach mathematics were illustrated with data obtained from a workshop conducted with students in a Mathematics course at a public university in Paraná, Brazil, who participated in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships. The data were obtained from the written records of the students' responses to problem-solving situations contextualized in the game. Some of the potential of the Advancing with the Remainder game in a problem-based approach include: contextualization of mathematical concepts in the situations and characteristics of the game, and the possibility of addressing multiple interrelated mathematical concepts. |
id |
SBEM_MAT-1_23d2de159209efbcf42a62e834a5801e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3361 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the RemainderLa Resolución de Situaciones-Problemas Contextualizados en el Juego Avanzando con el restoA resolução de situações-problema contextualizadas no jogo Avançando com o restoJogos para o Ensino de Matemática. Divisão de Números Naturais. Educação Matemática. The purpose of this report is to present a way to use the game Advancing with the Remainder as a pedagogical resource for teaching mathematics, based on problem-solving. Suggestions and proposals for using the game to teach mathematics were illustrated with data obtained from a workshop conducted with students in a Mathematics course at a public university in Paraná, Brazil, who participated in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships. The data were obtained from the written records of the students' responses to problem-solving situations contextualized in the game. Some of the potential of the Advancing with the Remainder game in a problem-based approach include: contextualization of mathematical concepts in the situations and characteristics of the game, and the possibility of addressing multiple interrelated mathematical concepts.El objetivo de este relato es presentar una manera de utilizar el juego Avanzando con el resto como recurso pedagógico para la enseñanza de matemáticas, basado en la resolución de situaciones-problema. Las sugerencias y propuestas para el uso del juego en la enseñanza de matemáticas se ilustraron con datos obtenidos en un taller realizado con estudiantes de un curso de matemáticas en una universidad pública de Paraná, Brasil, participantes del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia. Los datos se obtuvieron a partir de los registros escritos de las respuestas de los estudiantes a situaciones-problema contextualizadas en el juego. Algunas de las potencialidades del juego Avanzado con el resto en una propuesta basada en la problematización son: la contextualización de conceptos matemáticos en las situaciones y características del juego y la posibilidad de abordar múltiples conceptos matemáticos interrelacionados.O objetivo deste relato é apresentar uma maneira de utilizar o jogo Avançando com o resto como recurso pedagógico para o ensino de matemática, pautado na resolução de situações-problema. As sugestões e a proposta da utilização do jogo para o ensino de matemática foram ilustradas com dados obtidos em uma oficina realizada com estudantes de um curso de Matemática de uma universidade pública paranaense, participantes do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Os dados foram obtidos a partir dos registros escritos pelos estudantes ao responderem situações-problema contextualizadas no jogo. Algumas das potencialidades do jogo Avançando com o resto em uma proposta pautada na problematização são: a contextualização de conceitos matemáticos nas situações e características do jogo e a possibilidade de abordar múltiplos conceitos matemáticos interrelacionados.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/336110.37001/emr.v28i78.3361Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 175-1852317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3361/2310https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoqueiro, Valdete dos Santos Hermann, Wellington2023-03-31T17:42:57Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3361Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-03-31T17:42:57Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder La Resolución de Situaciones-Problemas Contextualizados en el Juego Avanzando con el resto A resolução de situações-problema contextualizadas no jogo Avançando com o resto |
title |
The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder |
spellingShingle |
The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder Coqueiro, Valdete dos Santos Jogos para o Ensino de Matemática. Divisão de Números Naturais. Educação Matemática. |
title_short |
The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder |
title_full |
The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder |
title_fullStr |
The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder |
title_full_unstemmed |
The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder |
title_sort |
The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder |
author |
Coqueiro, Valdete dos Santos |
author_facet |
Coqueiro, Valdete dos Santos Hermann, Wellington |
author_role |
author |
author2 |
Hermann, Wellington |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coqueiro, Valdete dos Santos Hermann, Wellington |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogos para o Ensino de Matemática. Divisão de Números Naturais. Educação Matemática. |
topic |
Jogos para o Ensino de Matemática. Divisão de Números Naturais. Educação Matemática. |
description |
The purpose of this report is to present a way to use the game Advancing with the Remainder as a pedagogical resource for teaching mathematics, based on problem-solving. Suggestions and proposals for using the game to teach mathematics were illustrated with data obtained from a workshop conducted with students in a Mathematics course at a public university in Paraná, Brazil, who participated in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships. The data were obtained from the written records of the students' responses to problem-solving situations contextualized in the game. Some of the potential of the Advancing with the Remainder game in a problem-based approach include: contextualization of mathematical concepts in the situations and characteristics of the game, and the possibility of addressing multiple interrelated mathematical concepts. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3361 10.37001/emr.v28i78.3361 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3361 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i78.3361 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3361/2310 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 175-185 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131562889216 |