Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanelatto, Henrique
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Ciani, Andreia Büttner, Lovatto, Guilherme Gasparini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3380
Resumo: This work is part of the development and results obtained in a research and extension project conducted at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná, which aimed to provide participants with situations that favored the learning of basic mathematics. The actions were guided by the evidence of knowledge of the participants, identified in the analysis of their written productions, during the meetings, which served for the assessment of learning and for the redirection of actions, aiming at the learning of the participants. The results pointed to a “mechanism” in relation to the knowledge revealed in the written productions. In conclusion, we point out that the Analysis of Written Production can play a fundamental role in the design of basic mathematics subjects in extension projects and the importance of directing the contents from what is presented by the participants.
id SBEM_MAT-1_b8891795278dd672c2dde0fc474c6a66
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3380
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledgeFundamentos Matemáticos: Caminos de la identificación del conocimientoAlicerces Matemáticos: Trilha a partir da Identificação de ConhecimentosAnálisis de la producción escritaMatemáticas básicasProyecto de ampliaciónAnalysis of Written ProductionBasic MathematicsExtension ProjectAnálise da Produção EscritaMatemática BásicaProjeto de ExtensãoThis work is part of the development and results obtained in a research and extension project conducted at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná, which aimed to provide participants with situations that favored the learning of basic mathematics. The actions were guided by the evidence of knowledge of the participants, identified in the analysis of their written productions, during the meetings, which served for the assessment of learning and for the redirection of actions, aiming at the learning of the participants. The results pointed to a “mechanism” in relation to the knowledge revealed in the written productions. In conclusion, we point out that the Analysis of Written Production can play a fundamental role in the design of basic mathematics subjects in extension projects and the importance of directing the contents from what is presented by the participants.Este trabajo es parte del desarrollo y resultados obtenidos en un proyecto de investigación y extensión realizado en la Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), que tuvo como objetivo brindar a los participantes situaciones que favorecieran el aprendizaje de las matemáticas básicas. Las acciones fueron guiadas por las evidencias de conocimiento de los participantes, identificadas en el análisis de sus producciones escritas, durante los encuentros, que sirvieron para la evaluación de los aprendizajes y para la reorientación de las acciones, visando el aprendizaje de los participantes. Los resultados apuntaron a un “mecanismo” en relación con el conocimiento revelado en las producciones escritas. Como conclusión, señalamos que el Análisis de la Producción Escrita puede jugar un papel fundamental en el diseño de asignaturas de matemáticas básicas en proyectos de extensión y la importancia de orientar los contenidos a partir de lo expuesto por los participantes.: Este trabalho é parte do desenvolvimento e dos resultados obtidos em um projeto de pesquisa e extensão realizado na Universidade Estadual do Oeste do Paraná, que teve como objetivo promover aos participantes situações favorecedoras da aprendizagem de matemática básica por meio da análise de suas produções escritas. As ações foram orientadas pelos indícios de conhecimento dos participantes, identificados na análise de suas produções escritas, ao decorrer dos encontros, as quais serviram para a avaliação da aprendizagem e para o redirecionamento das ações, visando a aprendizagem dos participantes. Os resultados apontaram para uma “mecanicidade” em relação aos conhecimentos revelados nas produções escritas. Como conclusão, apontamos que a Análise da Produção Escrita pode ter um papel fundamental para o delineamento de cursos de matemática básica em projetos de extensão e a importância de se direcionar os conteúdos partindo do que é apresentado pelos participantesSociedade Brasileira de Educação Matemática2024-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/338010.37001/emr.v29i82.3380Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-122317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3380/2528https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessZanelatto, HenriqueCiani, Andreia BüttnerLovatto, Guilherme Gasparini2024-01-24T19:52:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3380Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2024-01-24T19:52:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge
Fundamentos Matemáticos: Caminos de la identificación del conocimiento
Alicerces Matemáticos: Trilha a partir da Identificação de Conhecimentos
title Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge
spellingShingle Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge
Zanelatto, Henrique
Análisis de la producción escrita
Matemáticas básicas
Proyecto de ampliación
Analysis of Written Production
Basic Mathematics
Extension Project
Análise da Produção Escrita
Matemática Básica
Projeto de Extensão
title_short Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge
title_full Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge
title_fullStr Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge
title_full_unstemmed Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge
title_sort Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge
author Zanelatto, Henrique
author_facet Zanelatto, Henrique
Ciani, Andreia Büttner
Lovatto, Guilherme Gasparini
author_role author
author2 Ciani, Andreia Büttner
Lovatto, Guilherme Gasparini
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanelatto, Henrique
Ciani, Andreia Büttner
Lovatto, Guilherme Gasparini
dc.subject.por.fl_str_mv Análisis de la producción escrita
Matemáticas básicas
Proyecto de ampliación
Analysis of Written Production
Basic Mathematics
Extension Project
Análise da Produção Escrita
Matemática Básica
Projeto de Extensão
topic Análisis de la producción escrita
Matemáticas básicas
Proyecto de ampliación
Analysis of Written Production
Basic Mathematics
Extension Project
Análise da Produção Escrita
Matemática Básica
Projeto de Extensão
description This work is part of the development and results obtained in a research and extension project conducted at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná, which aimed to provide participants with situations that favored the learning of basic mathematics. The actions were guided by the evidence of knowledge of the participants, identified in the analysis of their written productions, during the meetings, which served for the assessment of learning and for the redirection of actions, aiming at the learning of the participants. The results pointed to a “mechanism” in relation to the knowledge revealed in the written productions. In conclusion, we point out that the Analysis of Written Production can play a fundamental role in the design of basic mathematics subjects in extension projects and the importance of directing the contents from what is presented by the participants.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3380
10.37001/emr.v29i82.3380
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3380
identifier_str_mv 10.37001/emr.v29i82.3380
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3380/2528
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-12
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131580715008