Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3380 |
Resumo: | This work is part of the development and results obtained in a research and extension project conducted at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná, which aimed to provide participants with situations that favored the learning of basic mathematics. The actions were guided by the evidence of knowledge of the participants, identified in the analysis of their written productions, during the meetings, which served for the assessment of learning and for the redirection of actions, aiming at the learning of the participants. The results pointed to a “mechanism” in relation to the knowledge revealed in the written productions. In conclusion, we point out that the Analysis of Written Production can play a fundamental role in the design of basic mathematics subjects in extension projects and the importance of directing the contents from what is presented by the participants. |
id |
SBEM_MAT-1_b8891795278dd672c2dde0fc474c6a66 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3380 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledgeFundamentos Matemáticos: Caminos de la identificación del conocimientoAlicerces Matemáticos: Trilha a partir da Identificação de ConhecimentosAnálisis de la producción escritaMatemáticas básicasProyecto de ampliaciónAnalysis of Written ProductionBasic MathematicsExtension ProjectAnálise da Produção EscritaMatemática BásicaProjeto de ExtensãoThis work is part of the development and results obtained in a research and extension project conducted at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná, which aimed to provide participants with situations that favored the learning of basic mathematics. The actions were guided by the evidence of knowledge of the participants, identified in the analysis of their written productions, during the meetings, which served for the assessment of learning and for the redirection of actions, aiming at the learning of the participants. The results pointed to a “mechanism” in relation to the knowledge revealed in the written productions. In conclusion, we point out that the Analysis of Written Production can play a fundamental role in the design of basic mathematics subjects in extension projects and the importance of directing the contents from what is presented by the participants.Este trabajo es parte del desarrollo y resultados obtenidos en un proyecto de investigación y extensión realizado en la Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), que tuvo como objetivo brindar a los participantes situaciones que favorecieran el aprendizaje de las matemáticas básicas. Las acciones fueron guiadas por las evidencias de conocimiento de los participantes, identificadas en el análisis de sus producciones escritas, durante los encuentros, que sirvieron para la evaluación de los aprendizajes y para la reorientación de las acciones, visando el aprendizaje de los participantes. Los resultados apuntaron a un “mecanismo” en relación con el conocimiento revelado en las producciones escritas. Como conclusión, señalamos que el Análisis de la Producción Escrita puede jugar un papel fundamental en el diseño de asignaturas de matemáticas básicas en proyectos de extensión y la importancia de orientar los contenidos a partir de lo expuesto por los participantes.: Este trabalho é parte do desenvolvimento e dos resultados obtidos em um projeto de pesquisa e extensão realizado na Universidade Estadual do Oeste do Paraná, que teve como objetivo promover aos participantes situações favorecedoras da aprendizagem de matemática básica por meio da análise de suas produções escritas. As ações foram orientadas pelos indícios de conhecimento dos participantes, identificados na análise de suas produções escritas, ao decorrer dos encontros, as quais serviram para a avaliação da aprendizagem e para o redirecionamento das ações, visando a aprendizagem dos participantes. Os resultados apontaram para uma “mecanicidade” em relação aos conhecimentos revelados nas produções escritas. Como conclusão, apontamos que a Análise da Produção Escrita pode ter um papel fundamental para o delineamento de cursos de matemática básica em projetos de extensão e a importância de se direcionar os conteúdos partindo do que é apresentado pelos participantesSociedade Brasileira de Educação Matemática2024-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/338010.37001/emr.v29i82.3380Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-122317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3380/2528https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessZanelatto, HenriqueCiani, Andreia BüttnerLovatto, Guilherme Gasparini2024-01-24T19:52:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3380Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2024-01-24T19:52:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge Fundamentos Matemáticos: Caminos de la identificación del conocimiento Alicerces Matemáticos: Trilha a partir da Identificação de Conhecimentos |
title |
Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge |
spellingShingle |
Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge Zanelatto, Henrique Análisis de la producción escrita Matemáticas básicas Proyecto de ampliación Analysis of Written Production Basic Mathematics Extension Project Análise da Produção Escrita Matemática Básica Projeto de Extensão |
title_short |
Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge |
title_full |
Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge |
title_fullStr |
Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge |
title_full_unstemmed |
Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge |
title_sort |
Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge |
author |
Zanelatto, Henrique |
author_facet |
Zanelatto, Henrique Ciani, Andreia Büttner Lovatto, Guilherme Gasparini |
author_role |
author |
author2 |
Ciani, Andreia Büttner Lovatto, Guilherme Gasparini |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanelatto, Henrique Ciani, Andreia Büttner Lovatto, Guilherme Gasparini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análisis de la producción escrita Matemáticas básicas Proyecto de ampliación Analysis of Written Production Basic Mathematics Extension Project Análise da Produção Escrita Matemática Básica Projeto de Extensão |
topic |
Análisis de la producción escrita Matemáticas básicas Proyecto de ampliación Analysis of Written Production Basic Mathematics Extension Project Análise da Produção Escrita Matemática Básica Projeto de Extensão |
description |
This work is part of the development and results obtained in a research and extension project conducted at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná, which aimed to provide participants with situations that favored the learning of basic mathematics. The actions were guided by the evidence of knowledge of the participants, identified in the analysis of their written productions, during the meetings, which served for the assessment of learning and for the redirection of actions, aiming at the learning of the participants. The results pointed to a “mechanism” in relation to the knowledge revealed in the written productions. In conclusion, we point out that the Analysis of Written Production can play a fundamental role in the design of basic mathematics subjects in extension projects and the importance of directing the contents from what is presented by the participants. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3380 10.37001/emr.v29i82.3380 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3380 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v29i82.3380 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3380/2528 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-12 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131580715008 |