Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Lupi Scheer dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cruz, Kelen Cristina da, Gonzales, Flavia Luciane Pinheiro, Pereira, Elaine Corrêa, Machado, Celiane Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/90
Resumo: The objective of this research is to present a mapping about active methodologies in the teaching and learning process of Mathematics in the final years of Elementary School. The methodology used follows the assumptions of qualitative research, specifically the mapping that is organized in the following steps: identification of existing productions, classification and organization, and finally analysis. In the search strategy, we chose the referenced sources in the scientific-academic scenario: CAPES’s journal portal and theses and dissertations catalog and the journals Bulletim of Mathematics Education (BOLEMA) and Electronic Magazine of Mathematics Education (REVEMAT). In the end, the mapping process resulted in five productions. Thus, it became evident that three works focus on active methodologies as tools for teaching concepts and the others, as facilitators of learning.
id SBEM_bfba89848d0aa2dfe0a27f2c260083ee
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/90
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productionsMetodologías activas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en los últimos cursos de primaria: mapeo de producciones científicasMetodologias ativas no processo de ensino e aprendizagem de Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental: mapeamento de produções científicasMetodologias AtivasMapeamentoEnsino e AprendizagemMatemáticaAnos FinaisMetodologías ActivasLa CartografíaEnseñanza y AprendizajeMatemáticasÚltimos añosActive MethodologiesMappingTeaching and LearningMathematicsFinal YearsThe objective of this research is to present a mapping about active methodologies in the teaching and learning process of Mathematics in the final years of Elementary School. The methodology used follows the assumptions of qualitative research, specifically the mapping that is organized in the following steps: identification of existing productions, classification and organization, and finally analysis. In the search strategy, we chose the referenced sources in the scientific-academic scenario: CAPES’s journal portal and theses and dissertations catalog and the journals Bulletim of Mathematics Education (BOLEMA) and Electronic Magazine of Mathematics Education (REVEMAT). In the end, the mapping process resulted in five productions. Thus, it became evident that three works focus on active methodologies as tools for teaching concepts and the others, as facilitators of learning.El objetivo de esta investigación es presentar un mapeo sobre las metodologías activas en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en los últimos años de la Educación Primaria. La metodología utilizada sigue los supuestos de la investigación cualitativa, concretamente el mapeo que se organiza en los siguientes pasos: identificación de las producciones existentes, clasificación y organización, y finalmente, análisis. En la estrategia de búsqueda, elegimos las fuentes referenciadas en el escenario científico-académico: portal de revistas de la CAPES, y catálogo de tesis y disertaciones y las revistas Boletín de Educación Matemáticas (BOLEMA) y Revista Electrónica de Educación Matemática (REVEMAT). Al final, el proceso de mapeo dio lugar a cinco producciones. Por lo tanto, quedó claro que tres estudios se centraron en las metodologías activas como herramientas para la enseñanza de conceptos y los otros como facilitadores del aprendizaje.O objetivo desta pesquisa é apresentar um mapeamento acerca das metodologias ativas no processo de ensino e aprendizagem de Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental. A metodologia utilizada segue os pressupostos da pesquisa qualitativa, em específico o mapeamento que é organizado nas seguintes etapas: identificação das produções existentes, classificação e organização, e, por fim, análise. Na estratégia de busca, foram eleitas as fontes referenciadas no cenário científico-acadêmico: portal de periódicos e catálogo de teses e dissertações da CAPES, e as revistas Boletim de Educação Matemática (BOLEMA) e Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT). Ao final, o processo de mapeamento resultou em cinco produções. Logo, ficou evidenciado que três trabalhos possuem foco nas metodologias ativas como ferramentas para o ensino dos conceitos e os demais como facilitadores da aprendizagem.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/9010.37001/remat25269062v19id710Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022026Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022026Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e0220262526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/90/90https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Lupi Scheer dosCruz, Kelen Cristina daGonzales, Flavia Luciane PinheiroPereira, Elaine CorrêaMachado, Celiane Costa2023-07-05T16:51:04Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/90Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-05T16:51:04Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions
Metodologías activas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en los últimos cursos de primaria: mapeo de producciones científicas
Metodologias ativas no processo de ensino e aprendizagem de Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental: mapeamento de produções científicas
title Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions
spellingShingle Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions
Santos, Lupi Scheer dos
Metodologias Ativas
Mapeamento
Ensino e Aprendizagem
Matemática
Anos Finais
Metodologías Activas
La Cartografía
Enseñanza y Aprendizaje
Matemáticas
Últimos años
Active Methodologies
Mapping
Teaching and Learning
Mathematics
Final Years
title_short Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions
title_full Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions
title_fullStr Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions
title_full_unstemmed Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions
title_sort Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions
author Santos, Lupi Scheer dos
author_facet Santos, Lupi Scheer dos
Cruz, Kelen Cristina da
Gonzales, Flavia Luciane Pinheiro
Pereira, Elaine Corrêa
Machado, Celiane Costa
author_role author
author2 Cruz, Kelen Cristina da
Gonzales, Flavia Luciane Pinheiro
Pereira, Elaine Corrêa
Machado, Celiane Costa
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Lupi Scheer dos
Cruz, Kelen Cristina da
Gonzales, Flavia Luciane Pinheiro
Pereira, Elaine Corrêa
Machado, Celiane Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias Ativas
Mapeamento
Ensino e Aprendizagem
Matemática
Anos Finais
Metodologías Activas
La Cartografía
Enseñanza y Aprendizaje
Matemáticas
Últimos años
Active Methodologies
Mapping
Teaching and Learning
Mathematics
Final Years
topic Metodologias Ativas
Mapeamento
Ensino e Aprendizagem
Matemática
Anos Finais
Metodologías Activas
La Cartografía
Enseñanza y Aprendizaje
Matemáticas
Últimos años
Active Methodologies
Mapping
Teaching and Learning
Mathematics
Final Years
description The objective of this research is to present a mapping about active methodologies in the teaching and learning process of Mathematics in the final years of Elementary School. The methodology used follows the assumptions of qualitative research, specifically the mapping that is organized in the following steps: identification of existing productions, classification and organization, and finally analysis. In the search strategy, we chose the referenced sources in the scientific-academic scenario: CAPES’s journal portal and theses and dissertations catalog and the journals Bulletim of Mathematics Education (BOLEMA) and Electronic Magazine of Mathematics Education (REVEMAT). In the end, the mapping process resulted in five productions. Thus, it became evident that three works focus on active methodologies as tools for teaching concepts and the others, as facilitators of learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/90
10.37001/remat25269062v19id710
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/90
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v19id710
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/90/90
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022026
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022026
Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e022026
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494394699776