Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/90 |
Resumo: | The objective of this research is to present a mapping about active methodologies in the teaching and learning process of Mathematics in the final years of Elementary School. The methodology used follows the assumptions of qualitative research, specifically the mapping that is organized in the following steps: identification of existing productions, classification and organization, and finally analysis. In the search strategy, we chose the referenced sources in the scientific-academic scenario: CAPES’s journal portal and theses and dissertations catalog and the journals Bulletim of Mathematics Education (BOLEMA) and Electronic Magazine of Mathematics Education (REVEMAT). In the end, the mapping process resulted in five productions. Thus, it became evident that three works focus on active methodologies as tools for teaching concepts and the others, as facilitators of learning. |
id |
SBEM_bfba89848d0aa2dfe0a27f2c260083ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/90 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productionsMetodologías activas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en los últimos cursos de primaria: mapeo de producciones científicasMetodologias ativas no processo de ensino e aprendizagem de Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental: mapeamento de produções científicasMetodologias AtivasMapeamentoEnsino e AprendizagemMatemáticaAnos FinaisMetodologías ActivasLa CartografíaEnseñanza y AprendizajeMatemáticasÚltimos añosActive MethodologiesMappingTeaching and LearningMathematicsFinal YearsThe objective of this research is to present a mapping about active methodologies in the teaching and learning process of Mathematics in the final years of Elementary School. The methodology used follows the assumptions of qualitative research, specifically the mapping that is organized in the following steps: identification of existing productions, classification and organization, and finally analysis. In the search strategy, we chose the referenced sources in the scientific-academic scenario: CAPES’s journal portal and theses and dissertations catalog and the journals Bulletim of Mathematics Education (BOLEMA) and Electronic Magazine of Mathematics Education (REVEMAT). In the end, the mapping process resulted in five productions. Thus, it became evident that three works focus on active methodologies as tools for teaching concepts and the others, as facilitators of learning.El objetivo de esta investigación es presentar un mapeo sobre las metodologías activas en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en los últimos años de la Educación Primaria. La metodología utilizada sigue los supuestos de la investigación cualitativa, concretamente el mapeo que se organiza en los siguientes pasos: identificación de las producciones existentes, clasificación y organización, y finalmente, análisis. En la estrategia de búsqueda, elegimos las fuentes referenciadas en el escenario científico-académico: portal de revistas de la CAPES, y catálogo de tesis y disertaciones y las revistas Boletín de Educación Matemáticas (BOLEMA) y Revista Electrónica de Educación Matemática (REVEMAT). Al final, el proceso de mapeo dio lugar a cinco producciones. Por lo tanto, quedó claro que tres estudios se centraron en las metodologías activas como herramientas para la enseñanza de conceptos y los otros como facilitadores del aprendizaje.O objetivo desta pesquisa é apresentar um mapeamento acerca das metodologias ativas no processo de ensino e aprendizagem de Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental. A metodologia utilizada segue os pressupostos da pesquisa qualitativa, em específico o mapeamento que é organizado nas seguintes etapas: identificação das produções existentes, classificação e organização, e, por fim, análise. Na estratégia de busca, foram eleitas as fontes referenciadas no cenário científico-acadêmico: portal de periódicos e catálogo de teses e dissertações da CAPES, e as revistas Boletim de Educação Matemática (BOLEMA) e Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT). Ao final, o processo de mapeamento resultou em cinco produções. Logo, ficou evidenciado que três trabalhos possuem foco nas metodologias ativas como ferramentas para o ensino dos conceitos e os demais como facilitadores da aprendizagem.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/9010.37001/remat25269062v19id710Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022026Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022026Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e0220262526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/90/90https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Lupi Scheer dosCruz, Kelen Cristina daGonzales, Flavia Luciane PinheiroPereira, Elaine CorrêaMachado, Celiane Costa2023-07-05T16:51:04Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/90Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-05T16:51:04Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions Metodologías activas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en los últimos cursos de primaria: mapeo de producciones científicas Metodologias ativas no processo de ensino e aprendizagem de Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental: mapeamento de produções científicas |
title |
Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions |
spellingShingle |
Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions Santos, Lupi Scheer dos Metodologias Ativas Mapeamento Ensino e Aprendizagem Matemática Anos Finais Metodologías Activas La Cartografía Enseñanza y Aprendizaje Matemáticas Últimos años Active Methodologies Mapping Teaching and Learning Mathematics Final Years |
title_short |
Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions |
title_full |
Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions |
title_fullStr |
Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions |
title_full_unstemmed |
Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions |
title_sort |
Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions |
author |
Santos, Lupi Scheer dos |
author_facet |
Santos, Lupi Scheer dos Cruz, Kelen Cristina da Gonzales, Flavia Luciane Pinheiro Pereira, Elaine Corrêa Machado, Celiane Costa |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Kelen Cristina da Gonzales, Flavia Luciane Pinheiro Pereira, Elaine Corrêa Machado, Celiane Costa |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Lupi Scheer dos Cruz, Kelen Cristina da Gonzales, Flavia Luciane Pinheiro Pereira, Elaine Corrêa Machado, Celiane Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias Ativas Mapeamento Ensino e Aprendizagem Matemática Anos Finais Metodologías Activas La Cartografía Enseñanza y Aprendizaje Matemáticas Últimos años Active Methodologies Mapping Teaching and Learning Mathematics Final Years |
topic |
Metodologias Ativas Mapeamento Ensino e Aprendizagem Matemática Anos Finais Metodologías Activas La Cartografía Enseñanza y Aprendizaje Matemáticas Últimos años Active Methodologies Mapping Teaching and Learning Mathematics Final Years |
description |
The objective of this research is to present a mapping about active methodologies in the teaching and learning process of Mathematics in the final years of Elementary School. The methodology used follows the assumptions of qualitative research, specifically the mapping that is organized in the following steps: identification of existing productions, classification and organization, and finally analysis. In the search strategy, we chose the referenced sources in the scientific-academic scenario: CAPES’s journal portal and theses and dissertations catalog and the journals Bulletim of Mathematics Education (BOLEMA) and Electronic Magazine of Mathematics Education (REVEMAT). In the end, the mapping process resulted in five productions. Thus, it became evident that three works focus on active methodologies as tools for teaching concepts and the others, as facilitators of learning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/90 10.37001/remat25269062v19id710 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/90 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v19id710 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/90/90 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. 01 (2022): Publicação Contínua; e022026 Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. 01 (2022): Publicação Contínua; e022026 Revista de Educação Matemática; v. 19 n. 01 (2022): Publicação Contínua; e022026 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494394699776 |