Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa Rosa, Robson Luiz da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa, Christine Sertã
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3
Resumo: The purpose of this article is to analyze what contributions Critical Mathematics Education (EMC) can promote in the construction of a citizen's Financial Education (EF). This bibliographic research has as specific objectives: define the required concepts of Financial Education in the compulsory curriculum of Elementary Education II, describe in what social and academic context the theme is discussed and find suggestions that encourage the student to reflect critically and autonomously the subject. For this analysis, the National Common Curricular Base (BNCC) and the National Strategy for Financial Education (ENEF) were used as guidelines and connections were established with EMC. As a result of this research, there were gaps in the BNCC about EF, absence of guidance to teachers in textbooks and absence of incentive to update. It was also highlighted the importance of EF has in building a critical, conscious and sustainable Society.
id SBEM_c3d35b374b80f3becc2875e7ccc65c14
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/3
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisionsMatemática Crítica y Educación Financiera: comprensión, análisis y toma de decisionesA Matemática Crítica e a Educação Financeira: compreender, analisar e tomar decisãoEducação FinanceiraEducação Matemática CríticaEstratégia Nacional de Educação FinanceiraEducación FinancieraEducación Matemática CríticaEstrategia Nacional de Educación FinancieraFinancial EducationCritical Mathematical EducationNational Strategy for Financial EducationThe purpose of this article is to analyze what contributions Critical Mathematics Education (EMC) can promote in the construction of a citizen's Financial Education (EF). This bibliographic research has as specific objectives: define the required concepts of Financial Education in the compulsory curriculum of Elementary Education II, describe in what social and academic context the theme is discussed and find suggestions that encourage the student to reflect critically and autonomously the subject. For this analysis, the National Common Curricular Base (BNCC) and the National Strategy for Financial Education (ENEF) were used as guidelines and connections were established with EMC. As a result of this research, there were gaps in the BNCC about EF, absence of guidance to teachers in textbooks and absence of incentive to update. It was also highlighted the importance of EF has in building a critical, conscious and sustainable Society.El propósito de este artículo es analizar algunos aportes que la Educación Matemática Crítica (CME) puede promover en la construcción de una Educación Financiera (EF) ciudadana. Se trata de una investigación bibliográfica cuyos objetivos específicos son: definir los conceptos requeridos sobre Educación Financiera en el currículo obligatorio de la Escuela Primaria II, describir en qué contexto social y académico se trabaja la temática y encontrar sugerencias sobre cómo incentivar al alumno a reflexionar sobre el asunto de forma crítica y autónoma. Para este análisis, se utilizaron la Base Curricular Nacional Común (BNCC) y la Estrategia Nacional de Educación Financiera (ENEF) como lineamientos y se establecieron conexiones con EMC. Como resultado de esta investigación, se observó la existencia de brechas en el BNCC en materia de EF, la falta de orientación al docente en los libros de texto y la falta de formación continua. También se destacó la importancia que tiene la EP en la construcción de una sociedad crítica, consciente y sostenible. A proposta deste artigo é analisar algumas contribuições que a Educação Matemática Crítica (EMC) pode promover na construção da Educação Financeira (EF) de um cidadão. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica que tem como objetivos específicos: definir os conceitos exigidos sobre Educação Financeira no currículo obrigatório do Ensino Fundamental – Anos Finais (EFAF), descrever em qual contexto social e acadêmico o tema é trabalhado e apresentar sugestões de como estimular o aluno a refletir sobre o assunto de maneira crítica e autônoma.  Para essa análise apropriou-se da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e da Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF) como norteadores e estabeleceu-se conexões com a EMC. Como resultados dessa pesquisa, observou-se a existência de lacunas na BNCC no que tange a EF, a falta de orientações ao professor nos livros didáticos e a carência de uma formação continuada. Destacou-se, também, a importância que a EF tem na construção de uma sociedade crítica, consciente e sustentável. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/310.37001/remat25269062v20id720Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023002Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023002Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e0230022526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3/2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta Rosa, Robson Luiz daCosta, Christine Sertã2024-01-29T17:37:55Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/3Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2024-01-29T17:37:55Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions
Matemática Crítica y Educación Financiera: comprensión, análisis y toma de decisiones
A Matemática Crítica e a Educação Financeira: compreender, analisar e tomar decisão
title Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions
spellingShingle Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions
Costa Rosa, Robson Luiz da
Educação Financeira
Educação Matemática Crítica
Estratégia Nacional de Educação Financeira
Educación Financiera
Educación Matemática Crítica
Estrategia Nacional de Educación Financiera
Financial Education
Critical Mathematical Education
National Strategy for Financial Education
title_short Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions
title_full Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions
title_fullStr Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions
title_full_unstemmed Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions
title_sort Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions
author Costa Rosa, Robson Luiz da
author_facet Costa Rosa, Robson Luiz da
Costa, Christine Sertã
author_role author
author2 Costa, Christine Sertã
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa Rosa, Robson Luiz da
Costa, Christine Sertã
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Financeira
Educação Matemática Crítica
Estratégia Nacional de Educação Financeira
Educación Financiera
Educación Matemática Crítica
Estrategia Nacional de Educación Financiera
Financial Education
Critical Mathematical Education
National Strategy for Financial Education
topic Educação Financeira
Educação Matemática Crítica
Estratégia Nacional de Educação Financeira
Educación Financiera
Educación Matemática Crítica
Estrategia Nacional de Educación Financiera
Financial Education
Critical Mathematical Education
National Strategy for Financial Education
description The purpose of this article is to analyze what contributions Critical Mathematics Education (EMC) can promote in the construction of a citizen's Financial Education (EF). This bibliographic research has as specific objectives: define the required concepts of Financial Education in the compulsory curriculum of Elementary Education II, describe in what social and academic context the theme is discussed and find suggestions that encourage the student to reflect critically and autonomously the subject. For this analysis, the National Common Curricular Base (BNCC) and the National Strategy for Financial Education (ENEF) were used as guidelines and connections were established with EMC. As a result of this research, there were gaps in the BNCC about EF, absence of guidance to teachers in textbooks and absence of incentive to update. It was also highlighted the importance of EF has in building a critical, conscious and sustainable Society.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3
10.37001/remat25269062v20id720
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v20id720
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3/2
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023002
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023002
Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e023002
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494150381568