Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3 |
Resumo: | The purpose of this article is to analyze what contributions Critical Mathematics Education (EMC) can promote in the construction of a citizen's Financial Education (EF). This bibliographic research has as specific objectives: define the required concepts of Financial Education in the compulsory curriculum of Elementary Education II, describe in what social and academic context the theme is discussed and find suggestions that encourage the student to reflect critically and autonomously the subject. For this analysis, the National Common Curricular Base (BNCC) and the National Strategy for Financial Education (ENEF) were used as guidelines and connections were established with EMC. As a result of this research, there were gaps in the BNCC about EF, absence of guidance to teachers in textbooks and absence of incentive to update. It was also highlighted the importance of EF has in building a critical, conscious and sustainable Society. |
id |
SBEM_c3d35b374b80f3becc2875e7ccc65c14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/3 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisionsMatemática Crítica y Educación Financiera: comprensión, análisis y toma de decisionesA Matemática Crítica e a Educação Financeira: compreender, analisar e tomar decisãoEducação FinanceiraEducação Matemática CríticaEstratégia Nacional de Educação FinanceiraEducación FinancieraEducación Matemática CríticaEstrategia Nacional de Educación FinancieraFinancial EducationCritical Mathematical EducationNational Strategy for Financial EducationThe purpose of this article is to analyze what contributions Critical Mathematics Education (EMC) can promote in the construction of a citizen's Financial Education (EF). This bibliographic research has as specific objectives: define the required concepts of Financial Education in the compulsory curriculum of Elementary Education II, describe in what social and academic context the theme is discussed and find suggestions that encourage the student to reflect critically and autonomously the subject. For this analysis, the National Common Curricular Base (BNCC) and the National Strategy for Financial Education (ENEF) were used as guidelines and connections were established with EMC. As a result of this research, there were gaps in the BNCC about EF, absence of guidance to teachers in textbooks and absence of incentive to update. It was also highlighted the importance of EF has in building a critical, conscious and sustainable Society.El propósito de este artículo es analizar algunos aportes que la Educación Matemática Crítica (CME) puede promover en la construcción de una Educación Financiera (EF) ciudadana. Se trata de una investigación bibliográfica cuyos objetivos específicos son: definir los conceptos requeridos sobre Educación Financiera en el currículo obligatorio de la Escuela Primaria II, describir en qué contexto social y académico se trabaja la temática y encontrar sugerencias sobre cómo incentivar al alumno a reflexionar sobre el asunto de forma crítica y autónoma. Para este análisis, se utilizaron la Base Curricular Nacional Común (BNCC) y la Estrategia Nacional de Educación Financiera (ENEF) como lineamientos y se establecieron conexiones con EMC. Como resultado de esta investigación, se observó la existencia de brechas en el BNCC en materia de EF, la falta de orientación al docente en los libros de texto y la falta de formación continua. También se destacó la importancia que tiene la EP en la construcción de una sociedad crítica, consciente y sostenible. A proposta deste artigo é analisar algumas contribuições que a Educação Matemática Crítica (EMC) pode promover na construção da Educação Financeira (EF) de um cidadão. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica que tem como objetivos específicos: definir os conceitos exigidos sobre Educação Financeira no currículo obrigatório do Ensino Fundamental – Anos Finais (EFAF), descrever em qual contexto social e acadêmico o tema é trabalhado e apresentar sugestões de como estimular o aluno a refletir sobre o assunto de maneira crítica e autônoma. Para essa análise apropriou-se da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e da Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF) como norteadores e estabeleceu-se conexões com a EMC. Como resultados dessa pesquisa, observou-se a existência de lacunas na BNCC no que tange a EF, a falta de orientações ao professor nos livros didáticos e a carência de uma formação continuada. Destacou-se, também, a importância que a EF tem na construção de uma sociedade crítica, consciente e sustentável. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/310.37001/remat25269062v20id720Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023002Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023002Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e0230022526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3/2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta Rosa, Robson Luiz daCosta, Christine Sertã2024-01-29T17:37:55Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/3Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2024-01-29T17:37:55Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions Matemática Crítica y Educación Financiera: comprensión, análisis y toma de decisiones A Matemática Crítica e a Educação Financeira: compreender, analisar e tomar decisão |
title |
Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions |
spellingShingle |
Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions Costa Rosa, Robson Luiz da Educação Financeira Educação Matemática Crítica Estratégia Nacional de Educação Financeira Educación Financiera Educación Matemática Crítica Estrategia Nacional de Educación Financiera Financial Education Critical Mathematical Education National Strategy for Financial Education |
title_short |
Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions |
title_full |
Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions |
title_fullStr |
Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions |
title_full_unstemmed |
Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions |
title_sort |
Critical Mathematics and Financial Education: understanding, analyzing and making decisions |
author |
Costa Rosa, Robson Luiz da |
author_facet |
Costa Rosa, Robson Luiz da Costa, Christine Sertã |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Christine Sertã |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa Rosa, Robson Luiz da Costa, Christine Sertã |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Financeira Educação Matemática Crítica Estratégia Nacional de Educação Financeira Educación Financiera Educación Matemática Crítica Estrategia Nacional de Educación Financiera Financial Education Critical Mathematical Education National Strategy for Financial Education |
topic |
Educação Financeira Educação Matemática Crítica Estratégia Nacional de Educação Financeira Educación Financiera Educación Matemática Crítica Estrategia Nacional de Educación Financiera Financial Education Critical Mathematical Education National Strategy for Financial Education |
description |
The purpose of this article is to analyze what contributions Critical Mathematics Education (EMC) can promote in the construction of a citizen's Financial Education (EF). This bibliographic research has as specific objectives: define the required concepts of Financial Education in the compulsory curriculum of Elementary Education II, describe in what social and academic context the theme is discussed and find suggestions that encourage the student to reflect critically and autonomously the subject. For this analysis, the National Common Curricular Base (BNCC) and the National Strategy for Financial Education (ENEF) were used as guidelines and connections were established with EMC. As a result of this research, there were gaps in the BNCC about EF, absence of guidance to teachers in textbooks and absence of incentive to update. It was also highlighted the importance of EF has in building a critical, conscious and sustainable Society. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3 10.37001/remat25269062v20id720 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v20id720 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3/2 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023002 Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023002 Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e023002 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494150381568 |