Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribas, Marcia Cristina
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Martins, Marcio André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166
Resumo: This article aims to highlight the contributions of Mathematical Modeling in pedagogical approaches with deaf students, in order to focus of inclusion, interaction, autonomy, and creativity, considering the question: what are the potentialities of Mathematical Modeling with deaf students in Basic Education? The actions were experience in classes, according to the steps proposed by Burak (2010). The pedagogical action totaled 33 hours, based on the "clothing making" theme. These activity was possible to note the appreciation of visual aspects, the participation of the students and research in which the teaching role assumed an orientation and collaboration character.
id SBEM_e8fe7fa5b6e7b96b838c97a64a654d0c
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/166
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf studentsContribuciones de la Modelización Matemática como método de ensenanza para los estudantes sordosContribuições da Modelagem Matemática como método de ensino para alunos surdosMathematical ModelingPedagogical PracticeInclusionModelaje MatemáticoPráctica PedagógicainclusiónEducação MatemáticaModelagem MatemáticaInclusãoThis article aims to highlight the contributions of Mathematical Modeling in pedagogical approaches with deaf students, in order to focus of inclusion, interaction, autonomy, and creativity, considering the question: what are the potentialities of Mathematical Modeling with deaf students in Basic Education? The actions were experience in classes, according to the steps proposed by Burak (2010). The pedagogical action totaled 33 hours, based on the "clothing making" theme. These activity was possible to note the appreciation of visual aspects, the participation of the students and research in which the teaching role assumed an orientation and collaboration character.El objetivo de este trabajo es poner de relieve las contribuciones del modelaje matemático en la Educación Matemática, en abordajes pedagógicos para estudiantes sordos. Teniendo como foco la promoción de la autonomía, interacción, creatividad e inclusión de los sordos, se plantea el siguiente cuestionamiento: qué potencialidades son comprendidas del Modelaje Matemático, con aprendientes sordos en la enseñanza básica? En este sentido, se han puesto en marcha actividades en el aula acorde a las etapas propuestas por Burak (2010). A partir del tema “confección de ropas” y del interés de los aprendientes, la acción totalizó 33 horas. Se constató la valoración de los aspectos visuales y el incentivo a la participación discente en la investigación, en la cual el docente asumió el rol de orientador y guía.Este trabalho tem como objetivo destacar as contribuições da Modelagem Matemática na Educação Matemática em abordagens pedagógicas com estudantes surdos, tendo como foco a promoção da autonomia, interação, criatividade e inclusão dos surdos, considerando a questão norteadora: que potencialidades são compreendidas da Modelagem Matemática com estudantes surdos na Educação Básica?  Neste sentido foram experimentadas ações em sala de aula, em acordo com as etapas propostas por Burak (2010). A partir da temática “confecção de roupas”, do interesse dos estudantes, a ação pedagógica totalizou 33 horas e foi possível constatar a valorização de aspectos visuais e o incentivo à participação discente e à pesquisa em que o papel docente assumiu um caráter de orientação e colaboração. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2018-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/16610.25090/remat25269062v15n202018p432a444Revista de Educação Matemática; Vol. 15 No. 20: set./dez. 2018; 432 - 444Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 20: set./dez. 2018; 432 - 444Revista de Educação Matemática; Vol. 15 Núm. 20: set./dez. 2018; 432 - 444Revista de Educação Matemática; v. 15 n. 20: set./dez. 2018; 432 - 4442526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166/201Copyright (c) 2018 Marcia Cristina Ribas, Marcio André Martinsinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibas, Marcia CristinaMartins, Marcio André2021-05-06T16:11:38ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students
Contribuciones de la Modelización Matemática como método de ensenanza para los estudantes sordos
Contribuições da Modelagem Matemática como método de ensino para alunos surdos
title Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students
spellingShingle Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students
Ribas, Marcia Cristina
Mathematical Modeling
Pedagogical Practice
Inclusion
Modelaje Matemático
Práctica Pedagógica
inclusión
Educação Matemática
Modelagem Matemática
Inclusão
title_short Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students
title_full Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students
title_fullStr Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students
title_full_unstemmed Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students
title_sort Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students
author Ribas, Marcia Cristina
author_facet Ribas, Marcia Cristina
Martins, Marcio André
author_role author
author2 Martins, Marcio André
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribas, Marcia Cristina
Martins, Marcio André
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical Modeling
Pedagogical Practice
Inclusion
Modelaje Matemático
Práctica Pedagógica
inclusión
Educação Matemática
Modelagem Matemática
Inclusão
topic Mathematical Modeling
Pedagogical Practice
Inclusion
Modelaje Matemático
Práctica Pedagógica
inclusión
Educação Matemática
Modelagem Matemática
Inclusão
description This article aims to highlight the contributions of Mathematical Modeling in pedagogical approaches with deaf students, in order to focus of inclusion, interaction, autonomy, and creativity, considering the question: what are the potentialities of Mathematical Modeling with deaf students in Basic Education? The actions were experience in classes, according to the steps proposed by Burak (2010). The pedagogical action totaled 33 hours, based on the "clothing making" theme. These activity was possible to note the appreciation of visual aspects, the participation of the students and research in which the teaching role assumed an orientation and collaboration character.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166
10.25090/remat25269062v15n202018p432a444
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v15n202018p432a444
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166/pdf
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166/201
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Marcia Cristina Ribas, Marcio André Martins
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Marcia Cristina Ribas, Marcio André Martins
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 15 No. 20: set./dez. 2018; 432 - 444
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 20: set./dez. 2018; 432 - 444
Revista de Educação Matemática; Vol. 15 Núm. 20: set./dez. 2018; 432 - 444
Revista de Educação Matemática; v. 15 n. 20: set./dez. 2018; 432 - 444
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313496960565248