Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166 |
Resumo: | This article aims to highlight the contributions of Mathematical Modeling in pedagogical approaches with deaf students, in order to focus of inclusion, interaction, autonomy, and creativity, considering the question: what are the potentialities of Mathematical Modeling with deaf students in Basic Education? The actions were experience in classes, according to the steps proposed by Burak (2010). The pedagogical action totaled 33 hours, based on the "clothing making" theme. These activity was possible to note the appreciation of visual aspects, the participation of the students and research in which the teaching role assumed an orientation and collaboration character. |
id |
SBEM_e8fe7fa5b6e7b96b838c97a64a654d0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/166 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf studentsContribuciones de la Modelización Matemática como método de ensenanza para los estudantes sordosContribuições da Modelagem Matemática como método de ensino para alunos surdosMathematical ModelingPedagogical PracticeInclusionModelaje MatemáticoPráctica PedagógicainclusiónEducação MatemáticaModelagem MatemáticaInclusãoThis article aims to highlight the contributions of Mathematical Modeling in pedagogical approaches with deaf students, in order to focus of inclusion, interaction, autonomy, and creativity, considering the question: what are the potentialities of Mathematical Modeling with deaf students in Basic Education? The actions were experience in classes, according to the steps proposed by Burak (2010). The pedagogical action totaled 33 hours, based on the "clothing making" theme. These activity was possible to note the appreciation of visual aspects, the participation of the students and research in which the teaching role assumed an orientation and collaboration character.El objetivo de este trabajo es poner de relieve las contribuciones del modelaje matemático en la Educación Matemática, en abordajes pedagógicos para estudiantes sordos. Teniendo como foco la promoción de la autonomía, interacción, creatividad e inclusión de los sordos, se plantea el siguiente cuestionamiento: qué potencialidades son comprendidas del Modelaje Matemático, con aprendientes sordos en la enseñanza básica? En este sentido, se han puesto en marcha actividades en el aula acorde a las etapas propuestas por Burak (2010). A partir del tema “confección de ropas” y del interés de los aprendientes, la acción totalizó 33 horas. Se constató la valoración de los aspectos visuales y el incentivo a la participación discente en la investigación, en la cual el docente asumió el rol de orientador y guía.Este trabalho tem como objetivo destacar as contribuições da Modelagem Matemática na Educação Matemática em abordagens pedagógicas com estudantes surdos, tendo como foco a promoção da autonomia, interação, criatividade e inclusão dos surdos, considerando a questão norteadora: que potencialidades são compreendidas da Modelagem Matemática com estudantes surdos na Educação Básica? Neste sentido foram experimentadas ações em sala de aula, em acordo com as etapas propostas por Burak (2010). A partir da temática “confecção de roupas”, do interesse dos estudantes, a ação pedagógica totalizou 33 horas e foi possível constatar a valorização de aspectos visuais e o incentivo à participação discente e à pesquisa em que o papel docente assumiu um caráter de orientação e colaboração. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2018-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/16610.25090/remat25269062v15n202018p432a444Revista de Educação Matemática; Vol. 15 No. 20: set./dez. 2018; 432 - 444Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 20: set./dez. 2018; 432 - 444Revista de Educação Matemática; Vol. 15 Núm. 20: set./dez. 2018; 432 - 444Revista de Educação Matemática; v. 15 n. 20: set./dez. 2018; 432 - 4442526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166/201Copyright (c) 2018 Marcia Cristina Ribas, Marcio André Martinsinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibas, Marcia CristinaMartins, Marcio André2021-05-06T16:11:38ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students Contribuciones de la Modelización Matemática como método de ensenanza para los estudantes sordos Contribuições da Modelagem Matemática como método de ensino para alunos surdos |
title |
Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students |
spellingShingle |
Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students Ribas, Marcia Cristina Mathematical Modeling Pedagogical Practice Inclusion Modelaje Matemático Práctica Pedagógica inclusión Educação Matemática Modelagem Matemática Inclusão |
title_short |
Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students |
title_full |
Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students |
title_fullStr |
Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students |
title_full_unstemmed |
Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students |
title_sort |
Contributions of Mathematical Modeling as a teaching method for deaf students |
author |
Ribas, Marcia Cristina |
author_facet |
Ribas, Marcia Cristina Martins, Marcio André |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Marcio André |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribas, Marcia Cristina Martins, Marcio André |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical Modeling Pedagogical Practice Inclusion Modelaje Matemático Práctica Pedagógica inclusión Educação Matemática Modelagem Matemática Inclusão |
topic |
Mathematical Modeling Pedagogical Practice Inclusion Modelaje Matemático Práctica Pedagógica inclusión Educação Matemática Modelagem Matemática Inclusão |
description |
This article aims to highlight the contributions of Mathematical Modeling in pedagogical approaches with deaf students, in order to focus of inclusion, interaction, autonomy, and creativity, considering the question: what are the potentialities of Mathematical Modeling with deaf students in Basic Education? The actions were experience in classes, according to the steps proposed by Burak (2010). The pedagogical action totaled 33 hours, based on the "clothing making" theme. These activity was possible to note the appreciation of visual aspects, the participation of the students and research in which the teaching role assumed an orientation and collaboration character. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166 10.25090/remat25269062v15n202018p432a444 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166 |
identifier_str_mv |
10.25090/remat25269062v15n202018p432a444 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166/pdf https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/166/201 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Marcia Cristina Ribas, Marcio André Martins info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Marcia Cristina Ribas, Marcio André Martins |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 15 No. 20: set./dez. 2018; 432 - 444 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 20: set./dez. 2018; 432 - 444 Revista de Educação Matemática; Vol. 15 Núm. 20: set./dez. 2018; 432 - 444 Revista de Educação Matemática; v. 15 n. 20: set./dez. 2018; 432 - 444 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313496960565248 |