Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Brenda Iolanda Silva do
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carvalho, Iago Vilaça de, Costa, Fernanda Antunes Gomes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/739
Resumo: This essay aims to discuss the possibility of promoting emancipatory health from the dialogue with the literature of black women in Biology Teaching. We believe that the invisibility of certain narratives in the school space is a factor of illness and an important guideline for thinking about pedagogical practices that can face the dangers of a single story. Therefore, seeking paths for epistemologies that can summon black experiences is urgent and capable of embodying the school. Through the theoretical reflections of bell hooks and Paulo Freire and their interlocutions with the literature of Conceição Evaristo, we hope that this school-body can favor the construction of pedagogical communities engaged with the promotion of health in the school environment.
id SBEnBio_00d40a5c08e4a87cf82b76a761d982b8
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/739
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotionVoces de mujeres negras en la enseñanza de Biología para una escuela comprometida con la promoción de la saludVozes-mulheres-negras no ensino de Biologia para uma escola comprometida com a promoção da saúdeEscrevivênciasEducação das Relações Étnico-RaciaisLiteraturaEnsino de CiênciasSaúdeEnsino de CiênciasWritings Education of Ethnic-Racial RelationsLiteratureScience teaching HealthScience teachingEscritosEducación de las Relaciones Étnico-RacialesLiteraturaEnseñanza de las ciencias SaludEnseñanza de las cienciasThis essay aims to discuss the possibility of promoting emancipatory health from the dialogue with the literature of black women in Biology Teaching. We believe that the invisibility of certain narratives in the school space is a factor of illness and an important guideline for thinking about pedagogical practices that can face the dangers of a single story. Therefore, seeking paths for epistemologies that can summon black experiences is urgent and capable of embodying the school. Through the theoretical reflections of bell hooks and Paulo Freire and their interlocutions with the literature of Conceição Evaristo, we hope that this school-body can favor the construction of pedagogical communities engaged with the promotion of health in the school environment.Este ensayo tiene como objetivo discutir la posibilidad de promover la salud emancipatoria a partir del diálogo con la literatura de mujeres negras en la Enseñanza de la Biología. Creemos que la invisibilidad de ciertas narrativas en el espacio escolar es un factor de enfermedad y una importante pauta para pensar prácticas pedagógicas que puedan enfrentar los peligros de una sola historia. Por lo tanto, buscar caminos para epistemologías que puedan convocar experiencias negras es urgente y capaz de encarnar la escuela. A través de las reflexiones teóricas de bell hooks y de Paulo Freire y sus interlocuciones con la literatura de Conceição Evaristo, esperamos que esta escuela-cuerpo pueda favorecer la construcción de comunidades pedagógicas comprometidas con la promoción de la salud en el ámbito escolar.Este ensaio tem por objetivo discutir a possibilidade de promoção da saúde emancipatória a partir do diálogo com a literatura de mulheres negras no Ensino de Biologia. Acreditamos ser a invisibilidade de certas narrativas no espaço escolar um fator de adoecimento e pauta importante para se pensar práticas pedagógicas que possam enfrentar os perigos de uma história única. Portanto, buscar caminhos para epistemologias que possam convocar as experiências negras se mostra urgente e capaz de corporificar a escola. Através das reflexões teóricas de bell hooks, Paulo Freire e das interlocuções com a literatura de Conceição Evaristo, desejamos que este corpo-escola possa favorecer a construção de comunidades pedagógicas engajadas com a promoção da saúde no ambiente escolar.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/73910.46667/renbio.v15inesp2.739SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 513-530Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 513-530Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 513-5302763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/739/263BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Nascimento, Brenda Iolanda Silva do Carvalho, Iago Vilaça deCosta, Fernanda Antunes Gomes da 2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/739Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion
Voces de mujeres negras en la enseñanza de Biología para una escuela comprometida con la promoción de la salud
Vozes-mulheres-negras no ensino de Biologia para uma escola comprometida com a promoção da saúde
title Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion
spellingShingle Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion
Nascimento, Brenda Iolanda Silva do
Escrevivências
Educação das Relações Étnico-Raciais
Literatura
Ensino de Ciências
Saúde
Ensino de Ciências
Writings
Education of Ethnic-Racial Relations
Literature
Science teaching
Health
Science teaching
Escritos
Educación de las Relaciones Étnico-Raciales
Literatura
Enseñanza de las ciencias
Salud
Enseñanza de las ciencias
title_short Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion
title_full Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion
title_fullStr Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion
title_full_unstemmed Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion
title_sort Black women voices in Biology teaching for a school engaged in health promotion
author Nascimento, Brenda Iolanda Silva do
author_facet Nascimento, Brenda Iolanda Silva do
Carvalho, Iago Vilaça de
Costa, Fernanda Antunes Gomes da
author_role author
author2 Carvalho, Iago Vilaça de
Costa, Fernanda Antunes Gomes da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Brenda Iolanda Silva do
Carvalho, Iago Vilaça de
Costa, Fernanda Antunes Gomes da
dc.subject.por.fl_str_mv Escrevivências
Educação das Relações Étnico-Raciais
Literatura
Ensino de Ciências
Saúde
Ensino de Ciências
Writings
Education of Ethnic-Racial Relations
Literature
Science teaching
Health
Science teaching
Escritos
Educación de las Relaciones Étnico-Raciales
Literatura
Enseñanza de las ciencias
Salud
Enseñanza de las ciencias
topic Escrevivências
Educação das Relações Étnico-Raciais
Literatura
Ensino de Ciências
Saúde
Ensino de Ciências
Writings
Education of Ethnic-Racial Relations
Literature
Science teaching
Health
Science teaching
Escritos
Educación de las Relaciones Étnico-Raciales
Literatura
Enseñanza de las ciencias
Salud
Enseñanza de las ciencias
description This essay aims to discuss the possibility of promoting emancipatory health from the dialogue with the literature of black women in Biology Teaching. We believe that the invisibility of certain narratives in the school space is a factor of illness and an important guideline for thinking about pedagogical practices that can face the dangers of a single story. Therefore, seeking paths for epistemologies that can summon black experiences is urgent and capable of embodying the school. Through the theoretical reflections of bell hooks and Paulo Freire and their interlocutions with the literature of Conceição Evaristo, we hope that this school-body can favor the construction of pedagogical communities engaged with the promotion of health in the school environment.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/739
10.46667/renbio.v15inesp2.739
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/739
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15inesp2.739
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/739/263
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 513-530
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 513-530
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 513-530
2763-8898
10.46667/renbio.v15inesp2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068865991081984